Gå til innhold

Ødelagt hovedkort - Datakjeden


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ville berre fortelle om min gode erfaring med Datakjeden og deres support. Kjøpte meg et Asus dual Athlon MP hovedkort for ca 4,5 år siden. En kveld eg satt i sofaen begynte det å komme rare lyder fra pcen (som var på). Den skrudde seg momentat av. Når eg åpna den var det en stor svart flekk på hovedkortet og den ene Athlon cpuen min var kaputt.

 

Reiste så ned på datakjeden med hovedkort og cpu. Fekk sms noen dager seinere om at dette var utenfor garantien (duh den var 4.5år gammel). Så forklarte eg at dette var en reklamasjon. Da skulle de sende det til leverandøren sin (norek). Norek sendte det videre til Asus i taiwan. Så etter ca 7måneder og mange purre turer til Datakjeden. Dette var ikke en fabrikasjons feil hadde produsenten sagt. Så dette blei min feil, fekk eg som beskjed. De på datakjeden trudde eg kanskje hadde skrudd av og på pcen for mye. Det ble også hintet til overspenning på strømnettet. Etter en lengre krangel gidde eg opp.

 

Sendte da all dokumentasjon eg hadde til Forbrukerrådet, og videre til Forbrukertvistutvalget. Av forbrukerrådet ble eg fortald at det kom til å sitte en sakkyndig i forbrukertvistutvalget.

Etter behandling der tapte eg saken, eg kunne ikkje bevise at det ikkje var min feil.

 

Det satt heller ingen sakyndig i Forbrukertvistuvalget, men en som hadde doktorgrad i lovting. Det var lurt.

 

i alle fall så kjøpte eg meg ny pc lenge før saken var ferdigbehandlet.

 

Min advarsel til andre er at Datakjeden meiner det er helt normalt at hovedkort blir svidd/tar fyr etter 4,5 år. Eg anbefaler dere alle til å kaste alt pcutstyr som er over 4år. Kjedelig hvis huset skulle brenne ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er nok at siden varen er så gammel så ligger bevisbyrden på deg som kjøper. Når du i tillegg har bygget maskinen selv, så kan ikke selger ta noe ansvar for at dette har blitt gjort riktig. Det er dessuten en god del andre feilkilder som kan være årsak som f.eks. manglende beskyttelse for ESD, støv, feilmontering, spenningshopp/-fall osv. Selv om en maskin har en absolutt reklamasjonsfrist på fem år betyr ikke det at du automatisk får medhold i en reklamasjonssak. Se f.eks. Nokia-dommen fra Høyesterett der de slår fast at reklamasjonsfristen skal være på fem år grunnet at bransjen har sagt at en mobils levetid er 3-4 år. Det vil da si at du kan reklamere innen fem år, men det betyr ikke at du automatisk får medhold etter det fjerde året.

 

Har ikke lest saken din hos FTU, så jeg snakker bare på et generelt grunnlag.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Har nok lagt frem saken min for dårlig. Eg trudde det skulle være en sakkyndig i utvalget. Derfor trur eg at eg bomma litt på måten saken er lagt fram.

 

Det er nok mange grunner til at hovedkortet rauk, en er nok det at de hadde store problem med strømmen til prosessorene, var mangen kort som ikkje gav korrekt volt. Mitt derimot fungerte. Det var også en slik runding med tvinna kopper tråd som var helt toast. Rekner med det var den som forårsaket feilen.

 

Alikevel det skal noe til at et Hovedkort får svimerker. I en slik sak synst eg det er for gale at eg skal vente over 6 måneder på svar fra Datakjeden, de kunne sakt ja eller nei med en gang.

 

Hovedkortet var en av de aller første batchene av Asus A7M266-D, det tok 6 måneder etter at asus lanserte kort med AMD 760 chipset, at konkurentene kom. Kortet hadde et lydkort som ikkje fungerte med 2 cpuer. Eller så kom det fleire revisjoner seinere som fikset problem med strømomfårmingen.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at grunnen til at Datakjeden hadde kortet inne i seks måneder var fordi de ikke ville gi deg reklamasjon på det. De sendte det nok så til Asus i tilfelle de ville gjøre noe med det. Kan det stemme at de sa noe slik som "Nei, dette dekker vi ikke, men vi kan høre med Asus om de vil gjøre noe med det allikevel"?

 

Et annet spørsmål: Nå som maskinen var nesten fem år gammel synger den da ikke uansett på siste vise? Det er svært få som har maskinen sin så lenge. Hvorfor bare ikke oppgradere maskinen til noe som det er litt mer futt i? Har du hatt maskinen i 4,5 år så vil jeg si at du uansett har fått valuta for penga..

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe at grunnen til at Datakjeden hadde kortet inne i seks måneder var fordi de ikke ville gi deg reklamasjon på det. De sendte det nok så til Asus i tilfelle de ville gjøre noe med det. Kan det stemme at de sa noe slik som "Nei, dette dekker vi ikke, men vi kan høre med Asus om de vil gjøre noe med det allikevel"?

 

Et annet spørsmål: Nå som maskinen var nesten fem år gammel synger den da ikke uansett på siste vise? Det er svært få som har maskinen sin så lenge. Hvorfor bare ikke oppgradere maskinen til noe som det er litt mer futt i? Har du hatt maskinen i 4,5 år så vil jeg si at du uansett har fått valuta for penga..

 

De sa at dette var noe Norek og så Asus måtte finne ut. Men de mente nok det du skrev over.

 

Det er sant, disverre fungerte den veldig bra. Dette er når ca 2 år siden eg startet denne saken. Da var en Dual Athlon 1600MP nokså bra. Eg hadde i alle fall 1 år igjenn som primær pc. Så skulle den bli server, og erstatte min gamle p3 450mhz. Dette skjedde da ikkje. Eg hadde ingen planer om å skifte på det tidspunktet, derfor synst eg det var veldig surt at den rauk.

Lenke til kommentar
Nå som maskinen var nesten fem år gammel synger den da ikke uansett på siste vise? Det er svært få som har maskinen sin så lenge.

Det er faktisk veldig mange som har en datamaskin mer enn 5 år, særlig bedrifter. Unntaket er nok heller oss som er litt over middels interessert i data. :-)

Selvfølgelig er det noen som bruker maskinen sin i over fem år, men jeg tror antallet er drastisk lavere enn ved 3 og 4 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...