Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kanskje kortsluttet hovedkort?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pc fra multicom som jeg skrudde sammen i går.

 

dele besto av:

ANTEC Fusion Black 430 Media Center Case

ASUS P5KPL-VM, G31, Socket-775, DDR2, m-ATX, GbLAN, SATAII, PCI-Ex16 (P5KPL-VM)

KINGSTON 2048MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC (KIT OF 2) (KVR667D2N5K2/ 2G)

INTEL Core2Duo 2.33GHz, E6550, LGA775, 4MB CACHE (BX80557E6550)

SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM (HD501LJ)

ASUS GeForce 8400GS 256MB DDR2, PCI-Express, Tv-Out/ DVI-I/ HDTV/ HDCP (EN8400GS/ HTP/ 256M)

 

Etter alt var på plass så prøvde jeg å skru på herligheten, men det var helt dødt..

 

Så det lyste inne på hovekortet, så det virker som det er strøm der. Men ellers er det ikke noe lyd eller liv når jeg trykker på knappen foran eller bryteren bak. Leste ganske nøye på bruksanvisningene så jeg skjønner ikke helt hva jeg har gjort galt..

 

Er dette et tegn på at jeg har kortsluttet hovedkortet på en eller annen måte?

 

Har noen noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenke på det selv faktisk, har snudd litt på den og testet forskjellige kombinasjoner i går, men det ble ikke mer action likevell.

 

trodde det var vanlig at den ga litt livstegn bare man brukte bryteren bak, selv om man ikke rørte knappen foran..

 

Hvis det lyser på hovedkortet, er det et tegn på at det er ok?

Lenke til kommentar
Sjekk at hovedkortet får Powergood fra strømforsyningen!

Og hvordan har du tenkt at det skal sjekkes?

Det er jo ikke noe powergood før PSU er slått på. Han sier at alt er dødt.

 

 

Hvis det lyser på hovedkortet, er det et tegn på at det er ok?

Det betyr at det er standby strøm fra PSU. Dvs det er strøm på kretsen som skal slå på PSU når powerknappen brukes.

'Bryteren bak' - antar du mener bryteren på selve PSU? Den slår av all strøm, samme som å trekke ut stikkontakt.

Lenke til kommentar

Jeg elsker Hardware.no, man får jo gode svar med en gang.

 

Muligens jeg var litt kjapp når jeg påstod at jeg testet alle kombinasjoner til "på knappen". Ble litt sent i går. Tok alt fra hverandre og koblet på på nytt, testet med minimalt med kabler koblet opp i hovedkortet og trykket på knappen. vifta til CPU startet og det var liv, men det kom litt røyk ut nede i hjørnet og det luktet svidd og maskinen skrudde seg brått av.

 

Hadde bare koblet opp 2Xstrøm til hovedkortet, 2 vifter, cpu og start knappen. Fikk litt vel hastverk med å skru av pc`en (selv om den gjorde det selv) så jeg fikk ikke helt med meg hvor det røk, men det var nede ved CMOS batteriet.

 

Med 2xstrøm så mener jeg 24 pin EATXPWR og 4 pin ATX12V, når jeg tok ut 4 pin ATX så startet maskinen uten vond lukt. Det var kanskje nå jeg kortsluttet hovedkortet?

 

Det står jo i manualen at jeg må "not forget 4 pin ATX 12V power plug; otherwise, the system will not boot"

 

Maskinen starter forsåvidt opp og står å durer med sitt, hører HD og CPU, men den viser ingenting på tv`en. Har testet å koble opp med VGA og DVI. Er det noen kloke hoder som har noen flere tips?

Lenke til kommentar

ATX 12V er strøm til CPU. Når ikke CPU får strøm kan du ikke regne med at det skjer stort.

 

At røyk har sluppet ut er et dårlig tegn. Som kjent er det røyk som får elektronikk til å fungere, og hvis du ikke får lagt den tilbake så har du problemer. :)

 

Du bør sjekke om det er noen grunn til at det begynte å ryke. Kanskje en kortslutning pga feil montering? Har f.eks flere ganger hørt om folk som ikke har montert avstandstykker (spacere) under hovedkort. Eller har montert for mange.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har montert noen kabler feil, siden jeg nå har koblet opp et minimum. Det var ferdigmonterte spacere i kabinettet, men jeg satt på en ekstra så hovedkortet skulle stå stødig. Så HK er montert med 5 skruer. Litt merkelig at hovedkortet skulle ryke hvis jeg koblet opp for mange, litt vanskelig å vite..

 

Men jeg hører HD og vifta til CPU går, så det må være litt liv i hovedkortet. Men det er jo et dårlig tegn at et eller annet kortsluttet. Jeg skjønner bare ikke hva jeg har gjort galt.

 

Skuffatryne

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Stakkars multicom..

Hvorfor?

Er det ikke du som har kobler feil? Ingen garantisak, ingen reklamasjonsak.

 

Helt enig der, er jo ikke Multicom sin feil at du kuker det til! Når du monterer et hk så skal det være 9 spacere til 9 hull, ikke 4 + et extra sånn at hk står støtt!! Dette er elementær kunnskap når man bygger PC-er, synes du skal ta den på din egen kappe som en lærepenge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...