Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hull i ørene - betennelse ?


klxm

Anbefalte innlegg

Jeg tok hull øverst i øret for noen uker siden. Det har gått knirkefritt så langt, men i natt våknet jeg av av øret var hovent, rødt og det verkte.

 

Det er fortsatt slik....prøver å kjøle det ned med en kald klut. Men lurer på om det er dette som er betennelse ? Og hva jeg ev bør gjøre ? Har ikke lyst å ta den ut, men må jeg så må jeg... ?

:(

 

Håper på raskt svar...... :hm:

Endret av klxm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frisør du tok det hos? Da er det hvertfall ikke rart det har blitt betent. Rens med natriumklorid 2-3 ganger om dagen. Ikke pell med fingrene!

 

 

Ja, trodde det var best å ta det med frisør....?

 

Ok...men skal ikke jeg snurre på den heller? Har renset den med pyrisept. Er ikke det noe tess ?

Lenke til kommentar

Vel, hvis du tar ut dobben kan betennelsen kapsle seg inne i øret, og det vil du ikke. Problemet med frisørsmykker, er at de ofte sitter ganske tight. Og bakdelen er helt mongo formet, slik at masse bakterier kan henge der. Ta deg en varm dusj, og skyll godt med vann på øret, bak og fremme. Så løsner all gugget seg opp. Så renser du etterpå. Prøv å få renset godt rundt hullet bak smykket, men ikke pell med fingrene. Vask de godt først!

Du kan jo prøve å bruke en q-tips.

 

Du burde vurdere skifte smykke når det har grodd bedre.

Håper øret ditt blir friskt! :)

Lenke til kommentar
Vel, hvis du tar ut dobben kan betennelsen kapsle seg inne i øret, og det vil du ikke. Problemet med frisørsmykker, er at de ofte sitter ganske tight. Og bakdelen er helt mongo formet, slik at masse bakterier kan henge der. Ta deg en varm dusj, og skyll godt med vann på øret, bak og fremme. Så løsner all gugget seg opp. Så renser du etterpå. Prøv å få renset godt rundt hullet bak smykket, men ikke pell med fingrene. Vask de godt først!

Du kan jo prøve å bruke en q-tips.

 

Du burde vurdere skifte smykke når det har grodd bedre.

Håper øret ditt blir friskt! :)

 

 

Nei det vil jeg gjerne ikke ha ;) og ja, jeg kan skrive under på at den i alle fall sitter bra tight nå når det er hove :thumbdown: Har hørt at man ikke skal ta ut dobben dersom det blir betent, men så las jeg en plass at noen fekk betennelse og ..."måtte dermed ta ut dobben...", så jeg vart litt i stuss.

Da skal jeg i alle fall ikke ta hos frisør heretter!

 

Da skal jeg gå og gjøre som du sier :thumbup: Synd jeg ikke har natriumklorid for hånden, bare pyrisept...men jeg får kjøpe det nå når jeg skal på jobb. Takker for god hjelp :) Så håper jeg også at øret blir friskt snart - er ikke noe godt slik det er nå i alle fall :(

 

ps. kan jeg koke opp vann og tilsette salt som en nødløsning nå ? hehe.... berre en tanke som slo meg..... :!:

Lenke til kommentar

Hei.

Mitt arme råd til deg er at du styre unna alle idiot forslagene. (honning og greier)

 

Derimot, lese det ut som, du har fått betennelse og infeksjon pga. dårlig frisørhygener.

 

Det du trenger er en legetime, der legen vil skrive ut antibiotika:

Penicillin (abboticin 300mg?? og et eller annet antihistamin salve/middel.)

 

Vaio ;)

Femteårs medisinstudent.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hei.

Mitt arme råd til deg er at du styre unna alle idiot forslagene. (honning og greier)

 

Derimot, lese det ut som, du har fått betennelse og infeksjon pga. dårlig frisørhygener.

 

Det du trenger er en legetime, der legen vil skrive ut antibiotika:

Penicillin (abboticin 300mg?? og et eller annet antihistamin salve/middel.)

 

Vaio ;)

Femteårs medisinstudent.

 

 

Er det virkelig nødvendig med antibiotika ? :ermm: Jeg har en penicilin kur liggende her da ? Men syns det hørtes drastisk ut....men jeg har ikke greie på det.

 

Jeg synest ikke rådene til Penis Trygve var så idiotosk da, hørtes fornuftig ut for meg....

Lenke til kommentar

Det du vil oppleve, senere, er kraftig kløe/pruritis (hvis du ikke har de allerede).

Som, kanskje, vil danne arr.

 

Om du vil ta sjangsen, "kanskje", vil kroppen din bekjempe infeksjonen.

 

Kanskje er spørsmålet. Valget er ditt :D

 

vaio ;)

 

Forresten, gidder du ta et bilde av stedet?

 

edit: rettet ord: Pruritis

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for bildene.

 

Det virker som en allergisk reaksjon og vanlig inflammasjon med/uten infeksjon???. (uten pruritis??)

 

Her er rådene mine:

1. Fjern ringen! Ikke ta den på igjen.

2. Rens området med alkohol/antiseptikk.

3. Hvis du har noe anti-allergi medisin som zyrtec, ta et.

 

Hvis inflammasjonen ikke roer seg til i natt/imorgen: Legebesøk.

 

vaio ;)

 

Vennligst gi oss en oppdatering ;) OG du bør ikke ta noe form for antibiotika UTEN legens tilsyn!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Mitt arme råd til deg er at du styre unna alle idiot forslagene. (honning og greier)

 

 

idiot forslag? tror det går an å sette sammen det ordet gitt så det blir idiotforslag, men til saken: jeg er da ingen idiot... :dontgetit: honning trekker ut betennelse, men som jeg sa har jeg ingen erfaring når det gjelder hull i ørene. hvis ikke honning hjelper er det ikke betennelse, men noe helt annet :thumbup:

Lenke til kommentar

Antibiotika for en betennelse etter hull i øret? Medisinstudent eller ikke...det er bare tull. Da må det være svært alvorlig. Leger er altfor kjappe med å skrive ut slike resepter, husk det er langt fra bra å bruke mye antibiotika.

 

Jeg jobber med piercing og det vi anbefaler kunder å bruke er Klorexidine (husker ikke helt om det staves sånn) til vanlig rensing. Ved betennelse og mye hovenhet går det an å bruke tynne lag med en salve som heter Bacimycin. Den er antiseptisk og hjelper mot betennelse. Da skal det smøres et tynt lag rundt stang slik at du drar med litt salve inn i hullet, men ikke for mye for da kan det ikke skal samle seg noen mengde salve i hullet.

 

Det som er problemet ditt her i tillegg til at øret ditt er hovent er jo at stanga di er altfor kort og den ligger å presser inn i øret ditt grunnet hovenheten. Det er som noen sier her oppe, gå til et studio å få gjort det skikkelig neste gang. Der får du sansynligvis en ring som det går an å dra mer frem og tilbake og få renset hullet ordentlig. Du bør nok dessverre ta ut den dobben du har i nå, fordi jeg er redd du er heldig viss det går ned av seg selv nå som den er så hoven og det presser så mye på øret som det gjør med den dobben. Ta den ut, la det roe seg ned, og gå til et annerkjent studio der du vet hygienen er bra og få satt inn en ring som første pynt. Bytt deretter til det du ønsker når det er grodd skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...