Gå til innhold

Dewil's Hjemmekino prosjekt


Anbefalte innlegg

post-26623-1223214242_thumb.jpg

 

Da jeg flyttet ut (Mai 2007) ble møbler og styr bare plassert der det stod greiest. Veldig kjekt i en leilighet på 45 kvm :p

 

Når jeg bodde hjemme (hos mor og far) så hadde jeg lerret og prosjektor i kjelleren. Når jeg flyttet måtte jeg ta med meg dette utstyret, eller rotet som det ble kalt.

 

Dette rotet ble plassert der det stod best akkurat der og da det også.

 

 

IMGP0741.JPG

 

 

Vakkert ikke sant??

 

ikke akkurat, derfor fikk jeg et lite infall og med litt inspirasjon fra jobben ble det satt i gang storstilt ryddeaksjon av kabler i stua.

 

Inspirasjonen fra jobben var at jeg fant en passende senterhøyttaler til anlegget mitt. Men noe av problemet er at det er en InWall høyttaler. Altså en høyttaler man fester i veggen. Høyttaleren er av merket SpeakerCraft.

 

 

 

Slik:

Foran:

DSC_1829.JPG

 

... og bak

DSC_1831.JPG

 

 

 

Problemer.

 

Hehe.. Problemer ja. Jo da, problemet er det at høyttaleren min bygger 9,5 cm inn i veggen. Veggen er bare 8 cm dyp :p

 

Løsning? Jeg har det ja..

 

Jeg fant frem en MDF plate som jeg tegnet noen flotte streker på og ble saget der etter..

 

 

DSC_1835.JPG

 

 

 

 

Til slutt etter litt saging ble utfallet slik:

 

 

DSC_1836.JPG

 

 

 

Da kunne jeg bare legge denne flotte nye ramma mellom høyttaleren og veggen slik at høyttaleren kommer lengre ut fra veggen...

 

her ser du at rammen bygger høyttaleren lengre ut:

 

 

DSC_1838.JPG

 

ramma ble teipet fast til høyttaleren med dobbeltsidig teip.

DSC_1840.JPG

 

 

 

Så var det veggen sin tur til å gjennomgå litt av hvert...

 

Muhahahahaaaa.. Nå skal det sages ja.. Målte meg ut til senter under lerrettet og satte noen merker.

Jeg benyttet også sjangsen til å stikke gjennom gipsen for å finne stendere. Det veit jeg nemlig at de er der..

 

 

DSC_1844.JPG

DSC_1846.JPG

 

 

 

Stendere?:

 

 

Jeg hadde ganske så rett. Det var 2 stendere jeg fant. Heldige meg når jeg åpnet så var det 3!!?

 

DSC_1848.JPG

Damn!

 

 

 

Heldigvis er det fint lite som stopper, drill, sag og pågangsmot!

 

 

DSC_1854.JPG

 

 

Da var det tid for kabel trekking... Høyttaler kablene til front og senter blir trukket i veggen fra et kott bak veggen.

 

Her går kablene fra kottet og inn i stua. dette er midt på veggen. Dette er kablene til pc skjerm og tastur og mus. Det er også kabler til en IR Mottager (kommer tilbake til denne litt senere)

 

 

DSC_1899.JPG

 

 

 

Kommentarer mottas mer enn gjerne

 

Update følger...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update? alt nå?

Jepp.. klarte ikke gi meg..

 

Må jo fortsette nå.. Klarer ikke legge meg med et digert hull i veggen, så her følger en update..

 

Høyttaleren ja.. Etter litt teip styr, kabel trekking, kapping av vegg og herping av reisverk, er det nå på tide å sette inn høyttaleren.

 

 

 

her er høyttaleren satt inn i veggen. gjenstår kun å male litt.

 

DSC_1857.JPG

 

Og litt på avstand:

DSC_1859.JPG

 

 

 

Kottet/Tekn. Rom

 

Et sted må alt utstyret plasseres og det skal selvføleglig ikke synes. Heldis som jeg er har jeg et lite kott på ca 1,5 kvm (er sikkert ikke det engang)

Uansett, inn her skal maskiner og bråk.

Bilde av det flotte rommet her: (det advares mot sterke scener av ROT)

 

 

DSC_1890.JPG

 

 

 

Flott rot ja.. la oss tømme rommet og se hva vi har av plass:

 

 

DSC_1896.JPG

 

 

 

Det var utrolig digg å få kastet ut alt rotet i det lille rommet.

Heldigvis finnes en bod alt kan flyttes til.

Uheldigvis blir boden også full en gang, før eller siden.

Uheldigvis slo jeg også fingeren min når jeg tømte kottet...

DSC_1895.JPG

 

Siden jeg fjernet alt i kottet kunne jeg like gjerne flytte fryseren (som står i gangen) inn i kottet. Uheldigvis befinner adsl modem, trådløs router og telefon base seg bak frysern, men det blir nok plass på kottet.

 

 

DSC_1898.JPG

 

 

 

Da var fryseren på plass, på tide med litt annet som er mer spennende... forsterkere og datamaskiner...

 

Som dere ser på første bildet i første post er det ganske mye som skal pakkes inn på kottet.

Derfor bare begynner jeg i den ene enden av haugen med ting og tang, og putter det inn på kottet...

 

 

 

DSC_1903.JPG

 

 

 

Hylle på kottet

 

 

 

DSC_1927.JPG

 

Oppå hylla ligger forsterker i bunnen, Bang & Olufsen Beomedia og canon printer på toppen.

DSC_1926.JPG

 

 

 

Tilbake til den IR saken jeg nevnte litt lengere opp i forrige post..

 

Det er en Lintronic jeg skal bruke. Det er en programmerbar boks som kan ta i mot signaler fra en fjernkontroll og sende en annen ir kode ut. Dette er en programmerbar fjernkontroll, men du kan velge fjernkontroll selv..

Jeg har valgt å bruke Bang & Olufsen sin Beo4 da den er ganske enkel å forstå... Beo4

 

IR mottageren er koblet med ledning til Lintronic og Beomedia LinkEye.jpg

 

Siste Toutch på verket er kablene til fronthøyttalere. de er utenpå veggen ;)

Nevnte tidligere at kablene er skjult i veggen til fronthøyttalerene:

 

 

Slik kommer kablene ut:

DSC_1917.JPG

 

 

 

Da er det meste gjort for denne gang og arbeidslysten har ebbet litt ut... Det begynner å bli seint på kveld.

Det neste som skjer vil være når jeg får skaffet meg en projektor... Du leste riktig ja, jeg har ikke projektor :dontgetit:

 

PS:

Hvis noen har lyst til å dele ut en Full HD projektor av god kvalitet til veldedighet (til meg) tar jeg gjerne i mot med åpne armer, stort smil og stor takk!

 

 

 

DSC_1874.JPG

DSC_1876.JPG

DSC_1879.JPG

 

 

Slik vil det bli brukt til daglig:

DSC_1912.JPG

 

 

 

Kommentarer mottas mer enn gjerne

 

Må bare beklage til dere som venter i spenning på bilder av projektoren. Har dessverre ikke hatt tid til å legge ut bilder. Har tatt noen bilder i helga og fått hengt opp projektoren. Fikk testet lens shift på denne projektoren. Fungerer helt rått, har hengt projektoren i et hjørne.

 

Specs, Sanyo PLV-z2000

 

Da henger projektoren i taket..

DSC_3981.jpg

 

Og til dere kabel allergikere, de kablene bak projektoren der skal legges i en kabel list ja ;)

 

Projektoren har fått kabel list, temmelig strøkent ;)

post-26623-1227124546_thumb.jpg

Rack

 

Endelig en update igjen.!

 

Grunnen til at det har hvert lite updates før nå er at jeg har hatt mye å gjøre. Dessuten har ikke lysta hvert til stede en god stund.

 

I dag har jeg fått tak på et 19" rack som er 60x60x200. det ble parkert på kottet og byttet ut med den fantastiske tre hylla som nå skal brennes.

 

Woohoo.. 19" rack

post-26623-1216244102_thumb.jpg

 

Bare se å få bestilt noen hyller nå så hjelper det... De hadde desverre ingen på lager da jeg hentet skapet :p

 

Var så heldig å få tak i et billig kjøleskap med frysedel. Da var jeg så heldig at jeg kunne kvitte meg med fryseren.

 

 

Da har jeg bestilt hyller til racket. droppet utdragbare hyller for de kostet den nette sum av 2600kr :/

 

Hvis noen har pc kabinett til 19" rack i 4U størrelse som er rundt 50cm dyp å donere bort er det bare å si i fra. :D Litt reklame vil du få ;) i tråden her og på hjemmesiden min!

 

 

Update. Hyller inn i racket

 

Fått tak i hyllene jeg bestilte og monterte de i dag.

 

post-26623-1217364091_thumb.jpg

 

skrudde inn 3 sånne hittil, får se om jeg trenger flere.

 

Dessuten følte jeg meg litt i et "harryhjørne" i dag så jeg monterte noen lys :p

post-26623-1217364333_thumb.jpg

 

Update. Ny forsterker og happenings i Racket.

Onkyo TX-NR906

 

Denne har jeg ventet lenge på. Planen var egentlig å bruke en Bang & Olufsen Beosystem3 men den planen gikk i dass da den jeg hadde klarte jeg å ta livet av. Jaja, skit au, koster bare 55.000

 

Turen gikk til Mono AS, denne bedriften har importen for Onkyo i Norge.

Hos Mono fikk jeg kjøpt en Onkyo TX-NR906. Dette er en temmelig heftig hjemmekino reciever til en ålreit penge. (Koster fra 15.000 og oppover) Den har 7.1 kanals lyd og er THX godkjent.

Vekten på denne herligheten er rundt 30KG, ikke så rart når den har en ringkjerne trafo på minst 20KG.

 

Den har 2 strømforsyninger i tillegg til den første, de brukes til forforstrerkeren og styring av div elektronikk, lyd- og bilde prosessor. Her kan du lese mer detaljert om Onkyo TX-NR906.

 

Bilder av Onkyo TX-NR906

 

 

 

post-26623-1223212367_thumb.jpg

 

Et stk stor ringkjerne inni her ja.

post-26623-1223212340_thumb.jpg

 

 

 

Projektor kabler er hengt opp i kabel list og bakhøyttalere har blitt koblet opp.

Har forresten også fått strammet opp opphenget til projektoren.

 

 

post-26623-1223212349_thumb.jpg

 

post-26623-1223213703_thumb.jpg

 

 

 

Racket

Her har det også skjedd div ting. Det er ryddet i kabler og serverene har fått nye rackmonterbare kabinetter fra Chieftech. 2 nye switcher har også funnet en plass i skapet. Her er det en Jensen Proffline 24Porter og en D-link 1016.

 

Bilde av racket og resten av oppsettet.

 

Ikke helt ryddig her enda. Fra toppen:

D-link 1016

Jensen Porffline

NAS Server 2

Monitor (Benq 17")

NAS Server 1/printer server

Hjemmesnekret Rackmontert (strips) strømskinne fra Clas Ohlson

Canon Printer

Onkyo TX-NR906

Cnet Gbit switch 8porter

Lintronic TT-455-RT238

 

post-26623-1223212878_thumb.jpg

 

Slik ser det ut i dag 05-10-08

Tidenes styggeste teppe på gulvet

post-26623-1223214044_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Update, igjen.

 

Har anskaffet meg en Bang & Olufsen Beo5. Den kan jeg programmere som jeg vil (siden jeg jobber for Bang & Olufsen) sammen med en Lintronic

Sammen kan disse gjøre det meste, som å styre releér, Ir styrte enheter og rs232.

 

Her er et lite bilde fra jeg programmerer beo5

 

post-26623-1227122326_thumb.jpg

 

 

Nettop kjøpt en slik: Nyko Bluewave PS3 remote som jeg programmerte inn i lintronicen min og la til noen knapper på beo5. Nå kan jeg styre playstation3 med kun en fjernkontroll.

 

Noen bilder av beo5 "ferdig programmert"

 

 

Her er Top menyen.

Når det trykkes på en knapp så skrur forsterkeren seg på og velger riktig inngang.

post-26623-1227123674_thumb.jpg

 

"setup menyen" Her kan jeg velge å skru på projektor og endre instillinger for høyttalerene.

post-26623-1227123680_thumb.jpg

 

PS3 menyen. Her har jeg lagt til alle knappene fjernkontrollen har å tilby som jeg mener er nyttige.

Rød, grønn, gul osv, tilsvarer trekant, kryss osv. Plassert likt som på fjernkontrollen.

post-26623-1227123686_thumb.jpg

 

 

 

Har skaffet meg et nytt ADSL Modem, siden telenor sitt speedtouch bare feiger ut når jeg plager det litt. Valget endte på et Tysk produsert router, med innebygget modem, printserver, støtte for USB 3g modem og VoIP. DrayTek Vigor2820vn. Et av de råeste adsl2+ modem som produseres i dag. Anbefales!

 

Har også byttet ut lintronicen min. Den "mistet tilknytningen" til ir øyet jeg hadde, fikk byttet lintronicen så ble det bra igjen.

 

Neste angrep på anlegget blir å legge opp kabel list i teknisk rom. Mest sannsynlir blir det lagt opp en "tek123" langs vulvet, for å få orden på kablene som går mellom skjermen og sånt i tv møbelet.

post-26623-1223214090_thumb.jpg

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Veldig bra gjort! Har nesten mulighet til et lignende system selv, eneste er at kjøkkenet er bak tv-veggen. Hadde blitt litt for trangt til alt utstyr i et 30cm høyt overskap over kjøleskapet.

Høy "Waf" på et slikt opplegg!

 

Men det kottet; blir ikke det veldig varmt med fryser og to pcer og forsterker og sånt?

Ville definitivt fått de pcene litt fra hverandre. Er jo enkle hylleløsninger på Ikea med kraftige hyllestolper som man stort sett kan tilpasse hylleplatene slik man vil.

 

Ellers ville jeg jo skaffe meg en ekstern dvd-spiller/brenner og en USB-hub så slipper pcen stå i stua også.

Lenke til kommentar

inne på kottet er kun 2 maskiner i bruk. den ene på gulvet og den andre oppå forsterkeren. blir faktisk ganske varmt inn på kottet der ja.. Har en plan om å lage en litt tykk dør som jeg kan hente luft over og under.

 

Hylla på kottet er så hurtigfiks bare for å få plassert ting midlertidig. Ikea var en god ide.

Det skal ryddes på kottet nar det kommer projektor. Har bestilt en Sanyo PLV-z2000 full hd projektor. kommer neste uke regner jeg med..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk, takk. Er vel ikke lenge igjen før det kommer en update til. Sanyo plv-Z2000 er i hus sammen med Playstation3. Venter litt på kabel lister og arbeidslyst igjen så kommer det til å skje ting. Må også se om jeg finner et skap eller lignende til å stappe dingser inni i teknisk rom...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann

Jeg kan ikke dy meg om å spørre:

Har du tenkt noe på lydforplantningene igjennom stendere (til naboer) og i veggen (endring i lydbilde for deg).

 

Ettersom veggen må ta opp all bevegelse fra høytalerne, må det jo lage et helvetes spetakkel i over og underetasjen :p

 

Og veggen vil jo også fungere som en slags membran og fremheve enkelte frekvenser...

 

men uansett... spennende prosjekt :)

 

hilsen Andreas, siv.ing. bygg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...