Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboeren betaler ikke husleien!


Lovepump

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politiet vil nok bare henvise deg til namsfogden, hvor du må begjære utleggsforretning eller evt dom i forliksrådet. Husk å smelle på med renter, utvasking, utgifter til skriving av klage +++

 

http://namsfogden.no/skjema.php?sid=60

 

Hvis du ikke har adressen til svinet, oppgi det du vet (email, mobtlf, arbeidsgiver e.l.) i klagen. Hvis svinet har hatt postadresse hos deg kan har han vel omadressert, da kan du få den nye adressen hans fra Posten.

 

Holder på med en lignende sak, her skylder svinet over 20000 kr :realmad:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke kast bort tiden på å gå til politiet. Jeg lover deg at politet kommer til å henlegge en anmeldelse fortere enn jeg klarer å skrive dette innlegget.

 

Det du gjør er følgende:

 

Finn ut hvilken adresse vedkommende er reg. med i folkeregisteret. Så sender du et skriftlig krav dit. Brevet må vise kravets grunnlag og omfang. Du må samtidig gjøre oppmerksom på at fullbyrdelse vil bli begjært dersom kravet ikke blir oppfylt. Send gjerne rekommandert, og behold en kopi selvsagt. Etter to uker har du et tvangsgrunnlag som du kan bruke til å begjære utlegg. Nå fyller du ut skjema til namsfogden. Du ber om utlegg i ethvert formuesgode på skyldnerens hånd, herunder lønn og trygdeytelser. Det koster litt å begjære og få gjennomført utlegg, men dersom skyldneren har eller får midler, er det gjerne verdt det. En gjennomført utleggsforretning strekker foreldelsesfristen til 10 år.

Lenke til kommentar

Ville valgt advokat fremfor politi her. Som sagt finn ut adressen til svina og få i orden papirene sammen med advokaten slik at man er sikker på at papirarbeidet er riktig utført.

 

En sak er lettere å løse hvis man gjør ting mest mulig ryddig på starten, så å høre med en advokat kan lønne seg.

 

Forøvrig vil kanskje en utleiemegler lønne seg neste gang man leier ut, de tar på seg oppfølgingen av leieforholdet istedet. Dvs. leietakeren må henvende seg til megleren din og ikke deg. Hvis det blir mislighold av kontrakten f.eks. manglende innbetaling så er det megleren som pusher advokat på svinet. De sørger også for å finne en ny leietaker for deg hvis den nåværende tar slutt.

 

Les mer her: Utleiemegler

 

En venn av meg leier ut sin bolig via Utleiemegleren og da fikk jeg greie på at det koster noe rundt 10% av leiesummen å bruke de. Men det er en stund sida så prisen kan variere nå. Uansett, ta kontakt med dem for å høre nærmere.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...