Gå til innhold

Kritikk til vår hjemmeside?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny på dette forumet, og håper å lære mye her inne.

Jeg er skikkelig nybegynner html. Begynte vel med html nå i jula, og så har jeg drevet endel med det etter det. Så jeg har ikke akkurat så mye erfaring, men jeg gjør da mitt beste!

 

I FF vises siden ganske forferdelig, egentlig, men som sagt er jeg veldig nybegynner, og vet rett og slett ikke hvordan jeg skal fikse det. Har ikke FF, så det er noe jeg har fått vite av andre.

Den er laget basert på hvordan den ser ut i Opera, så det er der den vises best.

I IE får den en irriterende "strek" i designet. Noen tips til hvordan jeg får det bort?

Har laget den på en måte som er ganske ny for meg. Så jeg vet ikke hvor bra det ble.

 

Mine html og css kunnskaper er heller dårlige. (Noe dere sikkert kan se)

 

Fyr på med kritikk. Er her for å lære!

 

Hva syns dere om fargene og designet generelt? Prøver å lage enkle sider med lite rot og rolige farger.

 

Kan hende jeg legger til noen spørsmål etterhvert..

 

Vet ikke om jeg tør å legge ut linken... Litt skummelt! Dette er siden.

 

Siden handler om meg og min Wheaten Terrier, Tassen.

 

En lettere forvirra 13-åring takker for all hjelp!

 

 

Hilde

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er fordi wordpress er en egen side, sånn at home, blir til startsiden av bloggen..

Jeg har ikke klart å finne ut hvordan man legger bloggen inn i designet på siden min, slik som jeg helst vil. (Vanskelig å forklare)

 

Og forresten, finnes det en font som ser bra ut på nettsider og som de fleste har? Har i senere tid funnet ut at det ikke er alle som har den fonten jeg bruker..

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

Til å være 13 år og din første side så synes jeg dette er meget imponerende. Du har på et fantastisk vis klart å holde deg vekk fra alle "fancy" duppeditter og script som andre i din alder ville ha valgt. Eneste jeg kan si er at skyggen rundt siden er for dominerende. Det vil du etterhvert og jeg skal ikke mase på deg at du må fikse på det. En annen ting er at du bør ha en eller annen type hover over menyen og linkene dine. Slik at folk gjerne ser at det er en link. Men ialt du har en flott start og hvis interessen din holder seg fortsatt når det gjelder html og css så vil du lære nye teknikker hver dag som du kan da igjen bruke på din egen side. Dermed vil du også se hvor "dum" du har vært når du har kodet tidligere. Alle har vært "dumme" men å stille spørmål og lese andre sine koder og tutorials blir man selv bedre.

 

Flott jobba! Stå på videre og du vil se resultater! :thumbup:

 

Kim...

Lenke til kommentar

Tusen takk!

Linkene mine er laget med kordinater. (Som du sikkert ser på koden) Går det an å ha hover på linker med kordinater?

Skal prøve, så ser jeg hvordan det går...

Sikkert unødvendig å bruke kordinater på denne siden, men jeg ville gjerne lære det også.

 

Og så må det sies at jeg får mye hjelp av brødrene mine. Jeg lager designet og så hjelper de meg å sette det ut i livet. Trenger mindre og mindre hjelp for hver gang.

 

Og for å si det sånn, så HATER jeg fancy duppeditter og animasjoner! Siden må gå an å se på uten å få helt noia!

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

Dette var rett og slett overraskende bra. Sikker på at du bare er 13?

 

Kode

 

Koden er ufattelig mye reinere enn det jeg er vandt til å finne på dette forumet.

 

Jeg forsøkte å validere siden, og det er tre ting du med fordel kan rette opp:

-Du burde burde sette docktype

-Du burde sette tegnsett.

-Du burde benytte alt attributt på bilder.

 

De to første fikser du for eks. slik:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
	"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
	<title>
		Flink Bisk!
	</title>
	<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-15">
	<link rel="stylesheet" type="text/css" href="flinkbisk2.css">
</head>
...

 

Nå har jeg ikke peiling på hvilket tegnsett du egentlig benytter, men holder du deg unna sære tegn så vil iso-8859-15 passe godt, selv om du benytter windows til å skrive kildekoden.

 

Det er også sterkt å anbefale å lage en uordnet liste for navigering, ikke ett navigeringskart.

 

Ellers har du ett bildearkiv for "skitur" som er skrvet i XHTML og benytter UTF-8. Den mangler også endel i header og xmlns for html. Ett eksempel på det siste:

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nb" xml:lang="nb">

 

Du har glemt å lukke css koden for a.

 

Design

 

Enig med tidligere tilbakemeldinger om at skyggen rundt innholdet ble litt for markert.

 

Personlig synes jeg du har senket innholdet for mye fra toppen, det ble litt unaturlig for meg.

 

Du lider litt under dette med navigering, da bloggen og blidearkivene ikke er integrert i resten av løsningen. Jeg tror ikke at det er naturlig å forvente at en 13åring skal løse dette bedre enn du har gjort, da nesten ingen her på forumet har løst dette elegant.

 

Annet

 

Flott hund du har!

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding! Ja, jeg er 13. Blir 14 i april. Jeg synes også at Tassen er veldig fin... :!:

Nå har jeg fikset bloggen. Så da er det i alle fall litt bedre!

 

Har prøvd å fikse på det du nemner. (I alle fall det jeg forsto, hehe)

Når det gjelder det jeg bruker for å vise bilder, så har jeg egentlig ikke så mye peiling på kodene der. Var bare noe jeg lasta ned. Porta, heter det. For øyeblikket har jeg ikke funnet noen bedre løsning.

 

Men kan jo se hvordan det blir om jeg bruker <iframe> da... Skal se om jeg finner et bedre program enn Porta.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

Jeg ble virkelig imponert av dette. Du kan mye mer enn jeg kunne i den alderen. Er dette første gangen sier du? Imponerende. Virkelig.

 

Edit: Jeg skriver bare tull. Forstår ikke hva som feiler meg idag. :p

Dobbelpost tror jeg ikke er det verste, spesielt ikke når det har gått så lang tid som det har mellom dem. Mange bruker å "bumpe" tråden kort etter den er lagt ut, for å få den opp på emnelisten. Da blir moderatorerene litt irritererte. Men ellers er de nå vanlige personer, og somregel bare hyggelige.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Tusen takk!

Linkene mine er laget med kordinater. (Som du sikkert ser på koden) Går det an å ha hover på linker med kordinater?

Skal prøve, så ser jeg hvordan det går...

Sikkert unødvendig å bruke kordinater på denne siden, men jeg ville gjerne lære det også.

 

Og så må det sies at jeg får mye hjelp av brødrene mine. Jeg lager designet og så hjelper de meg å sette det ut i livet. Trenger mindre og mindre hjelp for hver gang.

 

Og for å si det sånn, så HATER jeg fancy duppeditter og animasjoner! Siden må gå an å se på uten å få helt noia!

Det er nok ikke mulig å få til hover med koordinater på en fornuftig måte. Om du virkelig har lyst på hover bør du gjøre hver av knappene til et eget bilde, som du lager en egen hover-versjon av. Enda bedre er det å bruke vanlig html/css for å lage teksten, da bruker du den samme hover-koden for alle knappene.

Lenke til kommentar

Vel, er jo ikke første, da.. Har vel laget, *ehmmm*, tre design tidligere. Jeg får mye hjelp av bruttern da, men det er jo jeg som bestemmer hvordan den skal se ut, og om kunnskapen mine ikke rekker til, så hjelper han meg :thumbup:

 

Greit å ha en storebror!

 

 

 

Edit: Nå har jeg prøvd ut en kode jeg kom over på nettet. Er vel et javascript. Til tross for at jeg ikke kan javascript, klarte jeg jo å få det til på et vis..

Vil noen se hvordan det ser ut i fotogalleriet, under "dråpebilder"?

 

Takk! :)

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har et lite problem på fotogallerisiden. Finner ikke feilen. Noen som kan hjelpe meg?

Du har noen div-tags som ikke er lukket. Det er ikke så lett å se når koden blir rotete. Du bør begynne å bruke innrykk for å skape mer oversikt. Jeg tok meg den frihet å fikse både feilen og å indentere koden, for å vise hva jeg mener.

De konkrete div-taggene som må lukkes er de som begynner på linje 33, 69 og 85.

fotogalleri.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...