Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd ved giring til 2. gir


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at det kommer en ulyd når jeg girer raskt fra 1. til 2. gir. Lyden er en slags skjærende skrapelyd. Dette forekommer ikke på noen av de andre girene. Hva kan det være? Ugjevn synkronysering i girkassen?

 

Bilen er en 94 mod golf gti. Km stand 130 000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har seg slik at det kommer en ulyd når jeg girer raskt fra 1. til 2. gir. Lyden er en slags skjærende skrapelyd. Dette forekommer ikke på noen av de andre girene. Hva kan det være? Ugjevn synkronysering i girkassen?

 

Bilen er en 94 mod golf gti. Km stand 130 000.

 

Mye kald-/kortkjøring kan føre til dette, noe som stemmer med kilometerstanden på bilen din.

 

Jeg har hatt to gamle biler med lav kilometerstand, en Audi 80 ('94, 150k) og en BMW 520 ('93, 170k). Begge hadde dårlig sync på 2. gir. Nå har jeg satt i en 525 motor og girkasse ('91) i BMW'n med en kilometerstand på ca 320k. Synkroniseringen funker topp på alle gir.

 

Bare så det er nevnt ble motoren overhalt før montering pga kilometerstanden. Så ingen tror jeg er en idiot som bytter ut en motor med 170k på telleren mot en med 320k :p

Skrevet

er kostbart å fikse.Ta heller og gir seinere fra 1. til 2. gir.Er Bedre for kassen og koster mindre...Kan prøve å bytte til ny olje,muligens en dyr god med rette spes kan hjelpe,uten noen garanti...

Skrevet

hvis du dobelklutsjer sliper du lyden i andre gir. prisen på og overhale kassa vil ligge på rundt 4-5 tusen kroner men dei må jo også ut med kassa... vil tippe i overkant av 10-tusen.

 

overhalte kassen på carinaen min kostet 4200kr bytta synk. i 1,2,3,4 gir men reiste bare inn med kassa.

Skrevet

Dobbelclutching ble i utgangspunktet brukt på usynkroniserte kasser, og da i all hovedsak ved nedgiring. Dobbelclutching ved giring oppover er unødvendig, det var/er bare å gire i riktig hastighet.

 

Poenget med dobbelclutching er å ruse opp girkassa til motorturtallet som vil bli etter du har girt ned, slik at sjaltingene har ca. lik hastighet når giret legges inn, som igjen kompenserer for manglende eller defekt synkronisering.

 

I tungt gir: Trå inn clutchen, sett kassa i fri, slipp clutchen, gi gass til motoren har turtallet den vil ha når lavere gir legges inn (eller litt høyere turtall). Trå inn clutchen og legg inn det lavere giret du ønsker og har avstemt turtallet for. Dette gjøres relativt raskt, spesiellt fra opprusing og utover.

Skrevet

Prøv først av alt å bytte girolje. Bruk 75w-90 kvalitet som du får hos møller. Ikke finn på å bruke 80w-90 kvalitiet, golfene liker denne dårlig på kalde kasser og du får garantert raping ved giring til 2. gir.

  • 2 uker senere...
Skrevet
Dobbelclutche ei helsynkronisert girkasse?, DEN ønsker jeg en mærmere forklaring på :p

 

Fikk fortalt det selv når eg hadde problemer med bilen min og det funka bra fikk ikkje lyder da, men er det p.g.a at turtalet på bilen ble meir pasende da slik som leo nevnte??

Skrevet

Hadde synkroniseringen vært helt ødelagt så kan dobbelclutching være en nødløsning, men dobbelclutching gjøres primært når du girer ned og ikke opp, det eneste han skulle behøve å gjøre er å anpasse turtallet før han legger inn 2 giret. Det er alt for mange som ikke anpasser turtallet før de girer. (noe en bør gjøre uansett da det sparer girkassen før unødig slitasje).

Skrevet

Akkurat det vet nok du bedre en meg, men for å forklare det.

 

Eksempel:

 

Hvist du har 20km/t i 1.gir ved 3000rpm, og vet at tilsvarende hastighet i 2.gir blir ca 1500rpm, så gjør du akkurat som før bare at du lar turtallet synke til 1500rpm før du girer.

Skrevet

Noen som vet hva det vil koste å skifte hele girkassa på en Audi 100 2,3E 91'?

 

Bare i tilfelle jeg vil gjøre det en gang! Var på naf test før jeg kjøpte den og den lød slik: "noe ulyd fra girkasse".

Du hører når jeg girer for å si det slik...

Skrevet

Er nok ikke vedi nok på bilen for å levere den inn for girkasseskift,men det kan hjelpe en hel del å skifte til riktig type olje...prøv det først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...