Gå til innhold

Helt ærlig, hva syns du om ditt nye skjermkort?


TechFrog

Anbefalte innlegg

På nettet flyter det over av hederlige omtaler og skryt fra A til Å når (spesielt) Nvidia slipper enda et nytt kort. Ikke bare har Nvidia gjort tilnærmet rent bord i forhold til AMD/ATI - det fører også til at butikkene ser seg nødt til å senke prisene på de "gamle" kortene. Ikke fordi de er dårlige, men fordi hypen retter oppmerksomheten vår over mot nyere utgivelser.

 

Det forundrer meg ikke om også nettbutikkene blir en smule frustrert over stadig nye kort. Ingen av de er interessert i å sitte med lager fulle av kort som er "gått ut" på dato, men som i realiteten holder lenge enda. Og kanskje også forsvarer den prisen de hadde for få uker siden. Når jeg sier frustrert, så er jo dette egentlig noe som er (burde være) bra for oss forbrukerne. Iallfall med tanke på pris, og ytelse i forhold til pris.

 

Men det er ikke rent få av oss som blir forvirret. Med det tempoet Nvidia har lagt seg på de siste månedene, så er det jaggu ikke lett å vite når man bør slå til. Og hvilket kort man bør velge. Tråder der folk lurer på om man bør vente til neste kort, dukker opp omtrent daglig. Og særlig rart er det vel heller ikke. Det er liksom ikke nok å kjøpe et kort som gir bra ytelse og en fin spillopplevelse pr i dag, man bør også helst planlegge fremtiden og hvilken teknologi som vil gi noen fortrinn om x antall måneder. Er man ikke bevandret i den teknologiske verden kan man bli sprø av mindre.

 

Men tilbake til kortet du nettopp har kjøpt.

 

For min del byttet jeg ut et XFX 8800GTS 640MB. Eller sagt på en annen måte; den virkelig "gamle" sorten, og erstattet det med et XFX 8800GTS 512MB. Det nyeste og råeste. I tillegg til alt det andre, skal det også spare strøm og ikke føre til så mye varme. Ikke at jeg hadde spesielle problemer med det før heller, men det er alltids greit å få med seg det nyere teknologi har å by på.

 

Men hva med ytelsen og spillopplevelsen?

 

Jeg fikk selvsagt høyere poengsum i 3DMark06 (uten at dét forteller alt), men utover det kan jeg ikke si at spillene ble noe bedre. Som mange andre forventet jeg nok (enda en gang...) at ting skulle ta helt av her, men den gang ei. Helt ærlig, så syns jeg slett ikke forskjellen er all verden.

 

Hva med deg? Fikk du deg et skikkelig kick av det nye skjermkortet?

 

PS! Kanskje er det også på tide å bytte ut andre komponenter før jeg "slakter" de nye kortene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Små oppgraderinger som det du gjorde, vil ikke gi noe særlig til kick, men jeg har nå 2 8800GT kort liggende her og det vil være litt av en overgang fra det jeg sitter på nå(hint= integrert skjermkort og en 1.7Ghz sc celeron).

resten av delene til den nye PC-en kommer i løpet av uka!

jeg tror at jeg vil få et skikkelig kick :p

 

har jo spillt spill på en annen pc da, men den er ikke heller mye til å skryte av, så...gleder meg til å se forskjellene.

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Små oppgraderinger som det du gjorde, vil ikke gi noe særlig til kick, men jeg har nå 2 8800GT kort liggende her og det vil være litt av en overgang fra det jeg sitter på nå(hint= integrert skjermkort og en 1.7Ghz sc celeron).

resten av delene til den nye PC-en kommer i løpet av uka!

jeg tror at jeg vil få et skikkelig kick :p

 

har jo spillt spill på en annen pc da, men den er ikke heller mye til å skryte av, så...gleder meg til å se forskjellene.

 

Samme her ^^ Hoppet fra en 5 år gammel pc til en ny pc med 2x 8800 GT, 4Gigram, 3,0GHz Core Duo prossesor, og jeg må si merket forskjell der ja:P Plutselig kunne jeg kjøre 2 spill om gangen ^^

Endret av killkid
Lenke til kommentar

cheeba:

Kanskje du burde vente med å oppgradere til du faktisk trenger det?

 

Jeg byttet nettopp fra P4 2.8 / ATI X1600 Pro til det du ser i signaturen.

Jeg opplevde en 11-dobling i 3DMark06 (fra 1600 til 17700). Det merkes, men jeg klarte meg faktisk fint med den gamle PC-en helt til nå.

 

Dersom en hele tiden skal oppgradere bare fordi det kommer noe nytt, blir det dyrt.

Lenke til kommentar

Byttet også nettopp ut hele pcen. Fra en Amd XP 2500+, GeForce 6600 GT, 1 gig ram, til en Q6600, GeForce 8800 GTS 512 & 4 gig ram. Sitter og ler hele dagen hvor sinnsykt mye kjappere alt går nå :D

 

Edit: Å gjør som deg å bytte ut fra et 8800 GTS 640 av gamle typen, til 8800 GTS 512 av nytypen, vil jeg påstå nesten er idioti, sorry ;) Er jo ikke akkurat sååå stor forskjell.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
Å gjør som deg å bytte ut fra et 8800 GTS 640 av gamle typen, til 8800 GTS 512 av nytypen, vil jeg påstå nesten er idioti, sorry ;) Er jo ikke akkurat sååå stor forskjell.

 

Jeg solgte det gamle kortet, pluss en annen pc jeg hadde stående (fikk litt over en tusenlapp for den), så jeg betalte ikke mer enn kr 100,- for det nye kortet. Så helt idiotisk var det ikke ;)

 

Iflg tester så er det en ganske stor forskjell på de korta, men det kommer vel. Ny cpu og nytt hovedkort, så kanskje ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...