Gå til innhold

Lurer på å kjøpe EF 24-70 L f/2.8


Anbefalte innlegg

Jeg savner en god normalzoom i oppsettet mitt. Har lest noen tester om det på diverse sider men er det noen her som har erfaringer med det?

 

Det er først og frems attraktivt pga brennvidden da jeg har Sigma 10-20 i vidvinkelenden og 70-200 f/2.8 IS i den andre og det da utfyller dette godt.

 

Og selvfølgelig pga testene sier dette er skarp og lyssterkt glass.

 

Men hva syns dere som har/har prøvd det?

Endret av diax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg savner en god normalzoom i oppsettet mitt. Har lest noen tester om det på diverse sider men er det noen her som har erfaringer med det?

 

Det er først og frems attraktivt pga brennvidden da jeg har Sigma 10-20 i vidvinkelenden og 70-200 f/2.8 IS i den andre og det da utfyller dette godt.

 

Og selvfølgelig pga testene sier dette er skarp og lyssterkt glass.

 

Men hva syns dere som har/har prøvd det?

Jeg har hatt det, og var veldig fornøyd.

Men har du sett på 24-105mm til Canon den med IS?

Bruker den og er fornøyd med den også.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Brukte 24-70'en på et 1Ds fra mai til juli i fjor. Fantastisk objektiv. Raskt, skarpt og god fargegjengivelse og kontrast.

Hadde ingenting å klage på med det, unntatt muligens at det er litt unødvendig at frontelementet bevegar seg litt ut.

Men utrulig herlig objektiv, som eg trur eg skal ha meg dersom eg kjøper fullformathus seinare.

Lenke til kommentar
Men utrulig herlig objektiv, som eg trur eg skal ha meg dersom eg kjøper fullformathus seinare.

 

Det tolker jeg som du syns det blir litt langt på 1.6 crop?

 

 

Jeg har også såvidt tittet på 24-105 med IS men føler vel jeg har mer brukt for

lysstyrken enn IS pga brennvidden er forholdsvis kort. Og pga den forholdsvis store

blenderen er det litt kjappere når det trengs.

Også har jeg en formening om at det er bedre optisk pga kortere brennviddeområde. (?)

Lenke til kommentar

på rundt 50mm får du ikke skarpere objektiv.. Er nesten så fast ikke slår det en gang. Er det objektivet jeg bruker desidert mest og kommer aldri til å bytte det.

 

og m tanke på sammenlikningen til 24-105.. Glem det, den kommer ikke opp mot 24-70 selv om man må blende opp. Det er jo uansett fra F/8 til f/11 objektiver er skarpest, men 24-70 er en klasse for seg selv og verdt hver eneste kr.

Lenke til kommentar
på rundt 50mm får du ikke skarpere objektiv.. Er nesten så fast ikke slår det en gang. Er det objektivet jeg bruker desidert mest og kommer aldri til å bytte det.

 

og m tanke på sammenlikningen til 24-105.. Glem det, den kommer ikke opp mot 24-70 selv om man må blende opp. Det er jo uansett fra F/8 til f/11 objektiver er skarpest, men 24-70 er en klasse for seg selv og verdt hver eneste kr.

 

Tja, tror dette bare er din mening.

Har i mangen måneder vugget mellom disse to objektivene og lest uttallige tester på nett, og det du sier stemmer ikke overens med disse testene.

 

24-70 er mer uskarp i kantene.

Men som sagt, har ingen personlig erfaring med noen av disse to.

 

Jeg lener mot 24-105, da den vinner tester, men for all del, gå i butikken, prøv og ta et par prøvebilder i et dårlig belyst rom og finn ut hvilken du liker.

 

EDIT: slenger med to review kommentarer mens jeg er i gang.

 

From luminous-landscape:

 

"At 24 mm the 70-105 mm lens is definitely better at the edges at f4 and f5.6. This finding is slightly surprising to me as f4 is the maximum aperture for the 24-105 mm lens, whereas the 24-70 mm is stopped down by one stop."

 

From the-digital-picture.com:

 

"I found the Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM Lens to be at least as sharp as or slightly sharper than the 24-70 L at similar apertures (including f/4)"

Endret av betebete
Lenke til kommentar
Jeg har 50mm f/1.4.... mener du jeg kan opplever bortimot samme

skarphet som med det?

 

(kjøpt av deg forresten ;)

Den er nok skarpere ja,men så er det også fast.. ;) Der har du jo faktisk et rått objektiv

 

så kjekt at du kjøpte den av meg da.. da vet jeg jo at du gjorde et godt kjøp.. heheh

 

Det jeg mente var av zoomoptikk er det ingen annen objektiv enn 24-70 som har imponert meg så mye! Vanligvis slår fast zoom lett, men ikke med 24-70mm justert til 40-50mm og på blender 8 til 11. Men må vel innrømme at når jeg er i studio så velger jeg 50 eller 85 fast.. :p

Lenke til kommentar
Den er nok skarpere ja,men så er det også fast.. ;) Der har du jo faktisk et rått objektiv

 

så kjekt at du kjøpte den av meg da.. da vet jeg jo at du gjorde et godt kjøp.. heheh

 

Det jeg mente var av zoomoptikk er det ingen annen objektiv enn 24-70 som har imponert meg så mye! Vanligvis slår fast zoom lett, men ikke med 24-70mm justert til 40-50mm og på blender 8 til 11. Men må vel innrømme at når jeg er i studio så velger jeg 50 eller 85 fast.. :p

 

Ja er kjempefornøyd med objektivet. Sjeldent jeg bruker blits for å si det sånn.

 

Har kjøpt både kamera, batterigrep + ekstra batteri, blits, filtere, Sigma 10-20 og 50/1,4, stativ og bouncer av deg. Du har en veldig behagelig væremåte som selger. Orker ikke sånn Elkjøp-selgere. Litt nedtur når du kun har ekstra-hjelperne dine der, men skjønner jo at

det ikke er så utrolig lett å få tak i folk. En super butikk har du hvertfall.

Lenke til kommentar
Den er nok skarpere ja,men så er det også fast.. ;) Der har du jo faktisk et rått objektiv

 

så kjekt at du kjøpte den av meg da.. da vet jeg jo at du gjorde et godt kjøp.. heheh

 

Det jeg mente var av zoomoptikk er det ingen annen objektiv enn 24-70 som har imponert meg så mye! Vanligvis slår fast zoom lett, men ikke med 24-70mm justert til 40-50mm og på blender 8 til 11. Men må vel innrømme at når jeg er i studio så velger jeg 50 eller 85 fast.. :p

 

Ja er kjempefornøyd med objektivet. Sjeldent jeg bruker blits for å si det sånn.

 

Har kjøpt både kamera, batterigrep + ekstra batteri, blits, filtere, Sigma 10-20 og 50/1,4, stativ og bouncer av deg. Du har en veldig behagelig væremåte som selger. Orker ikke sånn Elkjøp-selgere. Litt nedtur når du kun har ekstra-hjelperne dine der, men skjønner jo at

det ikke er så utrolig lett å få tak i folk. En super butikk har du hvertfall.

Takk for det. Jeg er dessverre lite i butikken om dagen, men kommer sterkere tilbake utover våren. Av og til må man prioritere bare.

Lenke til kommentar
Absolutt et bra kjøp og med utstyret du har fra før skulle det passe bra! På forhånd gratulerer med et godt valg!

 

Propsareforboats: Ironisk å ha bilde av et propelldrevet fly (om enn turboprop) med det nicket? :)

 

Tenker meg at han mener at propeller hører hjemme på båter. og at han ikke er særlig glad i å fly, hehe

Lenke til kommentar
Hvordan er Sigma sin 24-70mm f/2.8 i forhold? Ubrukelig? Eller grei i forhold til prisen.

Jeg har vurdert den som alternativ til Nikon 24-70, og utelukket den. Ikke fordi den er dårlig (den er nok tvert imot god til prisen), men fordi den ikke er så brutalt bra som originaloptikken. Når jeg skal handle normalzoom i denne klassen, vil jeg ikke ha "god til prisen", jeg vil ha noe som er helt borti natta bra. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvordan er Sigma sin 24-70mm f/2.8 i forhold? Ubrukelig? Eller grei i forhold til prisen.
Har sett noen tester der begge er sammenliknet, og rent optisk er de nærmere hverandre enn jeg tror Canon liker. Canon er bedre, men ikke nok til å forsvare hele prisforskjellen. Når det kommer an på byggekvalitet derimot, er Canon litt bedre. Ikke mye der heller, for Sigmaen er uforskammet godt bygget, men på rene konstruksjonstekniske ting er Canon bedre, som at frontelementet flytter seg "inni" solblenderen, så de har kunnet lage den litt større, fordi den blir lenger på vidvinkel, og følgelig også mer effektiv. Husker ikke i farten om Canon sin har værtetning. Ellers er autofokus på Canon sin litt kjappere, og mye mer stillegående. Brukere av Sigmaen rapporterer om egentlig ganske kjapp AF, men at den "høres treg ut"...

 

Så langt jeg har sett av tester og det jeg har sett på eksemplaret vi hadde i butikken for en stund siden, virker Sigmaen meget god, prisen tatt i betraktning. Største problemet begge disse har, er egentlig brennviddeområdet, som er nokså upassende på de fleste 1.6x-cropkameraer. På 1.3x crop og fullformat er de meget gode, skjønt da begynner andre svakheter også å bli mer fremtredende.

Lenke til kommentar
Jeg har vurdert den som alternativ til Nikon 24-70, og utelukket den. Ikke fordi den er dårlig (den er nok tvert imot god til prisen), men fordi den ikke er så brutalt bra som originaloptikken. Når jeg skal handle normalzoom i denne klassen, vil jeg ikke ha "god til prisen", jeg vil ha noe som er helt borti natta bra. :)
Snakker vi Nikkor som originaloptikk, er jeg nesten enig. Nikkoren er eksepsjonelt god. Eneste ulempen er at den koster mye, enda mer enn Canon 24-70.

 

Edit: Når vi snakker om eksepsjonelt god Nikkor - Photozone har testet 14-24 f/2.8 - det er de råeste MTF-tallene jeg har sett noen gang! Den banker alle fastobjektiver jeg har sett også, spesielt på kantskarphet...

 

Når det gjelder Canon, er den optisk svært lik, hvis ikke bedre. Vet ikke om du har tatt i en Sigma 24-70, men den er faktisk svært innbydende. Det eneste klare minuset som jeg kan se, først og fremst ut fra brukerrapporter, er at AF støyer litt, og at den av den grunn godt kunne hatt USM.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...