Gå til innhold

1 fps på E6700@3gHz i 3dmark


henrik1992

Anbefalte innlegg

1 fps på E6700@3gHz (1,5V med zalman vifte) i 3dmark:( Er ikke dette alt for lite?

 

Jeg bytta vifte nå nylig. Temperaturen er lavere, men det er mulig jeg har slurvet litt med kjølepastaen. Tørket av den gamle med dopapir og la en solid klædd med den nye på. Kan det være dette? Kan det være et uhell med statisk elektrisitet imens jeg skudde?

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor langt en cpu går veit man aldri før man har testet. ingen cpu'er er like, selv ikke med samme modell-og batchnr.

og "en solid dæsj" med kjølepasta hørtes omtrent 90% for mye ut.

husk at den dritten kun skal tette mikroskopiske utettheter mellom cpu og kjøler, ikke ligge som et tykt klissete lag..

"jo mer, jo bedre" gjelder ikke her

 

og 1fps i cputest hørtes ganske ok ut

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Som haalo sier, er det ikke noe uvanlig ved fps'en din om det gjelder cpu-testen, selv de heftigste riggene vil ligge og veksle mellom ca 0 og 4 fps. En annen ting er at overklokkede systemer vil oppføre seg så individuelt at å spørre her om den vil klare 3.25 Ghz på 1.5V vil ikke ha noe for seg. Ingen vet hva nettopp ditt system kan klare. På den annen side kan jeg opplyse om at min E6700 klarer 3.4Ghz på 1.4V (425fsb x 8) uten problemer, og jeg synes 1.5 i alle tilfelle høres unødvendig høyt ut, kan være noe annet som stagnerer. Kanskje hk?

 

(P.s. Et tips.. Bruk isopropanol til å fjerne gammel pasta, ikke dopapir..)

Lenke til kommentar

1. Har multiplier noe å si så lenge det er samme gHZ? Eks: 3gHz med 10 som multiplier og 3gHz med 8 som multiplier?

 

2. Har det noe å si om rammen kjører linked eller unlinked med CPU? Med 1:1 blir jo ram hastigheten så latterlig lav.

 

3. Hvordan kan jeg finne ut hva i systemet som gjør at alt fryser? Går det ann?

 

4. Hva er isopropanol? Er det noe annet alternativ for oss uten kjemi-sett hjemme?

 

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
1. Har multiplier noe å si så lenge det er samme gHZ? Eks: 3gHz med 10 som multiplier og 3gHz med 8 som multiplier?

 

2. Har det noe å si om rammen kjører linked eller unlinked med CPU? Med 1:1 blir jo ram hastigheten så latterlig lav.

 

3. Hvordan kan jeg finne ut hva i systemet som gjør at alt fryser? Går det ann?

 

4. Hva er isopropanol? Er det noe annet alternativ for oss uten kjemi-sett hjemme?

 

 

Takk for svar

1. Visstnok har det det. Mange av Intels nåværende Conroer har høyere FSB enn de tidligere modellene, men fortsatt samme frekvens (og dette var visstnok en ganske stor lansering). Forskjellen er dog rimelig liten hvis jeg husker riktig. Igjen, er dette nøye kan du benche.

2. Avhenger av oppsettet. Lavere frekvens kan dessuten kompenseres med strammere timings i en del tilfeller. Er du ute etter nøyaktige tall, må du nok benche selv.

3. Alternativ finne ut stepping og lignende, og tilsvare resultater med lignende oppsett. Alternativt prøve komponenter i en annen maskin, hvis du har dette tilgjengelig.

4. Isopropanol, også kjent som kondensfjerner, er et ekstremt effektivt middel for å fjerne kjølepasta. Du trenger ikke kjemisett for dette, jeg får tak i det på Shell 150 meter fra der jeg bor. Spør din nærmeste bensinstasjon for isopropanol eller kondensfjerner. Alternativt finnes enda mer spesialiserte produkter fra f.eks ArticSilver folket, som også selger et prepareringsmiddel for heatsink for bruk etter at kjølepastaen er fjernet. Derimot er isopropanol absolutt tilstrekkende.

 

Ellers så heter det frekvens, ikke GHz (og i alle fall ikke gHZ, som ikke betyr noe som helst innenfor noen av enhetene jeg kjenner til, og det er ganske mange).

Hva slags temperaturer får du på kjernene under full load? Bruker du ting som SuperPi eller Orthos for stabilitetstesting, eller bare 3DMark?

Lenke til kommentar
1 fps på E6700@3gHz (1,5V med zalman vifte) i 3dmark:( Er ikke dette alt for lite?

 

Jeg bytta vifte nå nylig. Temperaturen er lavere, men det er mulig jeg har slurvet litt med kjølepastaen. Tørket av den gamle med dopapir og la en solid klædd med den nye på. Kan det være dette? Kan det være et uhell med statisk elektrisitet imens jeg skudde?

 

 

Takker for svar

 

har samme prosessor og får samme resultat, uten klædd med kjølepasta og god jording ved montering. Resultatet er helt i overensstemmelse med andre jeg har sammenliknet med på futuremark sine nettsider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...