Gå til innhold

krise på jobben!


Anbefalte innlegg

Er nyutdannet ing og startet i august 2007 så er rimelig fersk i bransjen egentlig.

Nå har det gått 2 uker og jeg har ikke fått konkrete oppgaver fra prosjketledern i firmaet mitt, begynner å frykte at jeg kommer til å få fyken.

Dagene går uten å ha noe å gjøre og er også utrolig kjedelige ...har spurt selv om noe å gjøre og fikk til svar at det ikke er noe særlig å gjøre for meg akkurat nå. Alle andre i firmaet virker veldig opptatt og stresser med mange oppgaver mens jeg sitter uten noe særlig å gjøre. Får litt dårlig samvittighet med å ikke bidra nok.

Hva tror dere.....planlegger han å gi meg sparken eller hva??

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke umulig at noen "har så mye å gjøre" at de aldri får tatt seg tid til å sette flere personer på oppgaven ...

 

Det er på en måte kjernedilemmaet til en bedrift som har mye å gjøre: Skal vi la de ansatte jobbe for fullt med kontraktene, eller skal vi ta noen av dem ut av "produktivt arbeid" for å lære opp de nyansatte? Idealsvaret er "ja takk, begge deler", men det går jo ikke.

 

Det bruker som regel å kløne seg til over tid, men jeg kan godt huske at det ikke var spesielt motiverende å sitte de første ukene og lese gjennom dokumenter som beskrev systemer bedriften hadde utviklet tidligere. Men jeg plukket jo opp litt informasjon hist og her.

 

Hvis ingen gir deg noe, så kan du kanskje prøve å sette deg inn i et eller annet dataverktøy som bedriften bruker (- for det gjør man vel i alle ingeniørbransjer nå? -), eller forsøke å lære litt mer om produkter/tjenester bedriften lager/leverer eller noe sånt?

 

Og - det er lov å være nysjerrig. Selv om en ingeniør som er dobbelt så gammel som deg kan virke som et skremmende beist der han sitter i dyp konsentrasjon foran sin LCD-skjerm, så skjuler det seg en vilter guttunge inni der et sted. Stiller du de rette spørsmålene, så kan du stimulere interessen til dyret i så stor grad at det kan begynne å fortelle deg saker og ting helt for egen maskin. (Dyret kan faktisk etter hvert bli vanskelig å stoppe, og du bør alltid sørge for å ha en retrettmulighet.)

Lenke til kommentar
enig med nebrew her. Prøv å vise litt initativ selv, å vise at du ikke er interessert i å bare sitte der. Slikt liker arbeidsgiver, og jeg du vil nok få mer rezpekt fra dine kollegaer også

 

Jeg sitter ikke bare der...prøver å involvere meg, noen ganger er det vanskelig når folk sitter med egne prosjekter som de har jobba med lenge og som de ikke giodder å slippe noen innpå.

Riktignok har jeg fått et eget lite prosjekt som jeg har ansvaret for, men det som må gjøres der får jeg gjort fort og da er det en del timer som går uten at jeg egentlig jobber med noen konkret prosjekt.

Bruker den tida til å lese faglig stoff, men saken er at det blir vankelig å skrive timer i og med at je ikke har noen konkret prosjekt å skrive dem på.

 

Håper situasjonen ordner seg for jeg har allerede tenkt å søke jobb et annet sted om noe ikke skjer snart.

Med dagens marked burde det gå ganske greit.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvilket firma du jobber for og hva for en ingeniørutdannelse du har ? :)

 

Jobber med prosjektering av tekniske installasjoner, offentlige bygg ,industri osv.

Er utdannet som elektro/automasjons ing.

Når du jobbet med konkrete arbeidsoppgaver, var det gøy? Lærte du noe? Følte du at du utviklet deg selv? Bare spør fordi jeg har søkt et par jobber med veldig lik arbeidsbeskrivelse. Hvor mye fikk du i grunnlønn btw?

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvilket firma du jobber for og hva for en ingeniørutdannelse du har ? :)

 

Jobber med prosjektering av tekniske installasjoner, offentlige bygg ,industri osv.

Er utdannet som elektro/automasjons ing.

Når du jobbet med konkrete arbeidsoppgaver, var det gøy? Lærte du noe? Følte du at du utviklet deg selv? Bare spør fordi jeg har søkt et par jobber med veldig lik arbeidsbeskrivelse. Hvor mye fikk du i grunnlønn btw?

 

Fikk 330 000 i grunnlønn, måtte flytte fra Oslo i tillegg noe jeg ser som en svær minus.

Vil ikke si at jeg har utviklet meg uhyre mye på et halvt år akkurat.

Det meste av jobben går på å sitte å DAKe i Autocad så hvis du synes det er interessant så.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan forvente så veldig mye helt fra starten, men hvis du har jobbet der et halvt år uten at noe har skjedd er det jo litt snodig.

 

Det er ikke gjort ved et trylleslag at man får ansvar for et prosjekt, aner ikke hva firmaet driver med av prosjekter, du tenker på at du skulle drive med prosjektledelse?

Da har du plutselig endel ansvar ovenfor kunder og evt. underentrepenører, økonomi osv.

 

Jeg vet ikke heller hensikten med å ansette deg, kanskje daglig leder tenker at han vil ikke at du skal bli som "alle andre" i firmaet som har alt for mye å gjøre og dermed ikke får gjort noen ting..?

 

Jeg har i alle fall erfart at jeg ikke behøver å mase for å få jobber, holde meg oppe på et visst aktivitetsnivå er selvfølgelig positivt ovenfor arbeidsgiver, men før eller siden så får man alt for mye å gjøre alikevel. Nyt tiden ;)

 

Og en siste ting.. Trives du? (Sett bort i fra lite å gjøre)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du kan forvente så veldig mye helt fra starten, men hvis du har jobbet der et halvt år uten at noe har skjedd er det jo litt snodig.

 

Det er ikke gjort ved et trylleslag at man får ansvar for et prosjekt, aner ikke hva firmaet driver med av prosjekter, du tenker på at du skulle drive med prosjektledelse?

Da har du plutselig endel ansvar ovenfor kunder og evt. underentrepenører, økonomi osv.

 

Jeg vet ikke heller hensikten med å ansette deg, kanskje daglig leder tenker at han vil ikke at du skal bli som "alle andre" i firmaet som har alt for mye å gjøre og dermed ikke får gjort noen ting..?

 

Jeg har i alle fall erfart at jeg ikke behøver å mase for å få jobber, holde meg oppe på et visst aktivitetsnivå er selvfølgelig positivt ovenfor arbeidsgiver, men før eller siden så får man alt for mye å gjøre alikevel. Nyt tiden ;)

 

Og en siste ting.. Trives du? (Sett bort i fra lite å gjøre)

 

 

Jeg trives veldig godt på jobben og er veldig fornøyd med miljøet...Vi har et sånt miljø hvor ingen spørsmål er for dume og man kan bare fyre løs om alt man lurer på, noe jeg setter veldig pris på i og med at jeg er i startfasen av karrieren og har sinnsykt mye å lære.

Ble litt frustrert i det siste fordi jeg ikke hadde noe å gjøre og det er jo ikke bra i og med at man skal lære så mye i starten.

 

Det eneste er at jeg ikke trives i byen jeg er i akkurat nå i fordi det er vesentlig mindre enn Oslo og fordi jeg ikke kjenner noen her.

Lenke til kommentar

Da må du jo veie litt da.. ;)

Om miljøet på jobben veier opp for "mangel" på miljø privat..

 

Er vel som regel slik at om du ikke er fornøyd privat, er du ikke fornøyd på jobb og vice verca.

 

Når man er i en startfase så tror du kanskje at du ikke lærer så mye, men du gjør nok det alikevel, i alle fall ting de vil at du skal kunne ordentlig. Det er ikke alltid like bra å lære å svømme ved å bli kastet ut på dypt vann..

Lenke til kommentar

Manglende sysselsetting på jobben kan gå utover trivsel og arbeidsmiljø, og det er ledelsens ansvar å rydde opp i dette. Hvis dere har et verneombud på jobben (påbudt med 10 ansatte eller mer) så ta det opp med ham/henne, da vil du få råd og assistanse til å ta tak i situasjonen.

Lenke til kommentar

Fikk vite i forrige uke at jeg har gått igjennom prøveperioden og fikk derfor ny kontrakt med noe høyere lønn.

 

Greia er at jeg likevel har bestemt meg for å flytte til Oslo og har satt i gang med jobbsøking.

Skal spøre sjefen om ikke en mulig intern overføring kan ordnes for bedriften har hovedkontor i Oslo.

Gruer meg egentlig, for de trenger arbeidskraft her hvor jeg er nå og på jobben har det vært veldig mye snakk om hvor vanskelig det er å skaffe folk med teknisk kompetanse.

 

På en annen side har det etter hvert blitt umulig for meg å være her jeg er nå i og med at jeg mistrives i byen og ikke liker stedet.

 

Det jeg egentlig lurer på er om det blir vanskelig å skaffe meg jobb som ing i Oslo med så lite erfaring og dessuten har jeg ikke fagbrev heller noe som jeg har merket blir verdsat som gull hos arbeidsgivere?

For det andre hvordan kommer de eventuelle nye arbeidsgivere mine til å se på det faktum at jeg sluttet etter så kort tid som 6 måneder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...