Gå til innhold

info og spm. om Stormeskadronen


Early

Anbefalte innlegg

Hei, eg går på vg2 no og har tenkt meg inn i militæret etter vg3, å bli med i stormeskadronen til panserbataljonen er noko eg kanskje kunne tenke meg.

 

Er det nokon som har erfaringar fra å vere i Stormeskadronen eller veit korleis det er?

Korleis bør førstegangstjenesta mi vere om eg vil vere med i Stormeskadronen?

 

All info er nyttig

Takker for alle svar ;)

Endret av Early
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. her er en gammel Dragon ihvertfall:)

 

Storm eks er en avdeling som har som mål og være først ut i strid.

derfor kreves det gode enkelmannsferdigheter og godt samspill i laget.

 

når jeg var i storm var vi delt opp i lag på 11 mann..

det var som følger:

vognfører

skytter cv90

vognkommandør

pv1 - skytter (panservern - )

pv2 - lader

pv3 - speider/medic

mg1 - skytter (maskin gevær -)

mg2 - lader

mg3 - nest lagfører

lagfører

 

det som ble fokusert rent stormer sett var:

SIBO - strid i bebyggd område

enkeltmannsferdigheter

sammspill i lag og tropp

skyting

trening i spesial felt (medic/pv/mg/cv90)

og ellers øvelser. (hadde sykt mye øvelser syns jeg ihvertfall)

 

men har du noe konkret du lurer på?

Lenke til kommentar

Hørest bra ut, litt utfordring og feltøvelser er noko eg ser fram til ;)

 

Går det an å ha en førstegangstjenset som er lik tjeneste i stormeskadronen, om ikkje kva bør/vil førstegangstjenesta mi bli då?

 

Er det slik at en joiner stormeskadronen og då er man klar til kamp? elle skal en drive med opplæring 1 år eller meir/mindre, utenom førstegangstjeneste før en er operativ eller korleis det seiast?

 

Og et siste spørsmål, eg merker at synet mitt ikkje er helt perfekt og eg må kanskje begynne med linser/briller, vil dette gjør at eg ikkje kan tjenestegjøre i stormeskadronen/panserbataljonen..?

 

Er litt nyskjerrig på korleis ting fungerer, eg har ikkje vore inn på sesjon endå...

Lenke til kommentar

Det finnes flere avdelinger i forsvaret som har lik tjeneste som Storm esk

men da heter det som regel mekinf (mekanisert infanteri)

 

Det er ikke slik at men kommer inn i Storm esk og er klar til Strid første dagen etter skyting, det kreves en hel del ferdigheter før man kan kalle seg Stormer og med hånden på hjerte si at man vet hvordan man best løser en konflikt fremfor deg.

 

når det gjelder det med trening til å bli Stormer:

 

det å være Stormer i panserbataljonen uten å planlegge utenlandstjeneste krever ikke like mye som det og være stormer å trene til intop.

når jeg var der så trente vi på det og være Stormer og intop samtidig.

det innebærer at man har ekstra utdannings mål i tilleg til utdanning som Stormer, som i seg er ganske mye (mer enn hva man tror skal til for og være kanonføde).

 

det vil si at vi hadde de øvelser som skulle til for at vi skulle bli "godkjent" Stormer + de øvelser som skal til før man er klar til intop.

 

når det gjelder lengde så er det vanlig med 10mnd som førstegangstjeneste og 3 mnd ekstra hvis man skal ut i intop. men da har man også intop trening under førsteganstjenesten.

 

Briller/linser: i min tropp i storm esk var det 4 stk som hadde briller så det skal ikke være et problem.

 

les mer om panserbataljonen

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at det er andre som ønsker å bli stormere også :-D

 

Var selv i StormEsk 3, Panserbataljonen på Sætermoen. Var absolutt en morsom tjeneste, fikk oppleve utrolig mye spennende. Vår avdeling jobbet ikke mot Intops, det var det i min tid StormEsk 4 der oppe som gjorde. Vi hadde mye samme opplegget første delen av førstegangstjeneste, men de hadde det nok litt hardere, og hadde opplæring på endel ting vi ikke hadde etterhvert.

 

Jeg brukte selv briller på denne tiden, og det var ikke noe særlig problem. Var litt knot når man skulle ta på gassmaske osv, men sånn generelt klarte jeg å utføre tjenesten helt greit. Da vi søkte stillinger, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne bli skytter. Jeg endte opp som vognfører på CV90, og dette var absolutt å anbefale. Utrolig moro å kjøre tanks (du skal egentlig ikke kalle det tanks, heter stridsvogn ;) )

 

Så anbefaler deg absolutt å teste Storm. Dårlig syn er ikke noe hindring, men månedslinser er å anbefale (de du sover med) fremfor briller. Håper du kommer inn og får en fin tid! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...