Gå til innhold

Varm PC. For dårlig luftgjennomstrømning?


tommyjo

Anbefalte innlegg

post-124177-1203237374_thumb.jpg

 

Satte sammen PC-en igår med følgende deler:

AMD Athlon 64 X2 6000+

Hovedkort - Asus M2N32-SLI Deluxe-Wireless Edition

Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB)

Asus EN8600GT Silent 512 MB

 

Har også 3x320Gb + 1x500Gb disker i kabinettet.

Viften som blåser inn er en NorthQ Silen Tornado som blåser luft inn, mens

de to viftene som blåser ut bak er ganske stille og fulgte med kabinettet.

Thermaltake MaxOrb CPU Cooleren som jeg kjøpte passet selvfølgelig ikke, og da

måtte jeg benytte vifta som fulgte med CPU'n.

Satt opp Fan-Q i bios til "silent", men det hjalp ikke en dritt.

Vifta spinner rundt på over 5500Rpm og de andre viftene blir kjørt på ca 1500 og 2000.

Eneste vifta som går stille er inntrekksvifta. Den lå på under 1000rpm en liten stund.

 

Temperaturer som måles er som følger:

HK 56 C

CPU 65 C

 

Dessuten får jeg ikke installert prosessoren. Får beskjed om at jeg må ha AMD driver disk?

(har ikke hatt det problemet før og det hjelper ikke å avinstallere prosessoren)

Derfor får jeg ikke installert AMD Cool 'N Quiet.

Konklusjon:

Ny PC bråker minst dobbelt så mye som gammel PC.

 

Noen tips?

Fulgte en guide med hvordan man skulle sette opp kjøling i dette kabinettet, men det

funker jo ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke noe spesielt mye peiling, men synes det kan se ut som det er veldig mye presset inn i et lite kabinett. hører jo om de med media pc som sliter sånn med varmen i de små kabinettene, og med disse delene blir det nok en del varme ja!

 

har litt problemer med å se for meg størrelsen, og ser ingen steder hvordan kabinett du har? hvem kabinett har du?

Lenke til kommentar

Har et Silverstone LC17 kabinett.

Det ble litt bedre etter at jeg fikk alle drivere til å funke.

CPU temp ligger på 56C og HK på 45C

Synes det fortsatt er litt for varmt, men det ble ihvertfall litt mer stille.

CPU vifta går nå på ca 3000rpm, utblåsningene er på 1800rpm og innblåsninga på 800rpm.

Lenke til kommentar

Jeg tror du hadde tjent mye på å ha en vifte der hvor CDromen din er.

Jeg har stripset fast en vifte under CDromen min (vil bli over i ditt tilfelle) for å blåse luft direkte gjennom kabinettet, via CPU. Dette fungerte knall kanon for meg og gav meg 10-12 grader kaldere kabinett.

Da har jeg 1400 RPM CPU, 1000RPM inn og 800RPM ut (pluss en 800rpm inn der hvor du har bakenden av det øverste harddiskkabinett, og en 600rpm der hvor bakenden av det nederste harddiskkabinettet er.

Det så jævla trangt ut, prøv å gjem kablene vekk, på den måten får du bedre luftgjennomstrømning!

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt meg en hdd-bay med vifte, noe lignende det Cooler Master har.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...E1&mcat=c46

 

Om du bruker to av denne, og setter de der du har hdd-rammene dine, så vil du få godt innsug av luft, noe som er det viktigste. Om du i tillegg bestiller to slike:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9519

 

Så vil du ha støvfiltrering der, uten at du får dårlig luftinntak, slik som kan være et problem med skuffene til LianLi.

 

Dette vil unektelig gi deg "noen grader" mindre i kabinettet.

Lenke til kommentar

Skeptisk til den viften der, jeg.

Jeg stripset som sagt den bare fast, og det funker greit. Hvis du ikke skal ha harddisker der uansett, burde du sett på Scythe Kama Bay, som er bra estetisk sett, men har hørt at det er litt lite guff i viften. Men en Kama Bay med en Nexus 1000rpm eller Scythe S-FLEX 1200rpm så har du noe bra på gang.

Som Tore sier, så er støvfilter bra mm du har lyst til å støvsuge i kabinettet hver uke. :p

Det blir "noe" mer luftmotstand, det vil mest sannsynlig bli ca 2 grader varmere med et støvfilter.

Lenke til kommentar

vil nesten anbefale deg som over, å kjøpe et større kabinett. tror nesten ikke sånne kabinetter er laget for å ha en sånn pc i, men mer en liten mediapc som ikke gir så mye varme.

 

 

men, om du ikke gjør det burde du finne ut om du har plass til noen nye vifter ol. eller kansje ekstern vannkjøling? om du skal ha ned varmen burde det være gjennomtrekk, vil tro det blir blokkert av HDD og kortene du har, kabler osv.

men, om du ikke har noe problemer med det, kan du jo leve med varmen også, selv om det kansje ikke er det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...