Gå til innhold

Hvilke t cam bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ønsker å bytte ut mitt Canon 350D. Har forsåvidt vært brukbart fornøyd med det da men synes autofokusen er for treg. Det er også altfor liten bilde buffer på den også.

 

Det står nå mellom 2 kameraer.

 

Cam. 1. Canon EOS 40D

Cam. 2. Nikon D300 SLR

 

Ser at det litt pris forskjell, men er Nikon verdt de ekstra kronene.

 

Mvh.

Combat33

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner ikke noe om hva du har av optikk. Sitter du med flere objektiver må du jo liksom starte fra bunnen av ved å gå over til et annet system. Men jeg har en vag følelse av at du muligens kun har kitobjektivet, og da er jo ikke terskelen så stor.

Ellers er jo dine to kandidater ikke helt gratis, men budsjettet ditt er kanskje romslig nok? Du kan jo ellers få rimeligere kamera og dermed få råd til bedre/fler objektiver. Nikon D80 fikk jo f.eks svært god kritikk når det kom, men har dalt en el i pris siden det. Har prøvd det selv, det har meget rask AF, siden det er det du var misfornøyd med. Og den digre søkeren er en ren drøm. Du nevner heller ikke hvor erfanen du er. Husk at "de store" er tildels svært avanserte, derav tipset om D80.

Men bevares, med velfylt lommebok (evt. fulladet Visa-kort) er D300 min fuktige drøm. 51 AF-punkter, en sinnsykt høyoppløselig og diger LCD, LievView med full AF om masse annet gjør det til mitt førstevalg når Norsk Tipping ringer en lørdagskveld....

Les litt tester, og se hva du får av egenskaper på kandidatene.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvilke øvrige planer du har for investering, dvs hvor stort budsjettet er med objektiv/er. Det er lite poeng å kjøpe et skikkelig dyrt hus uten å kjøpe tilsvarende god optikk. Det er lett å gjøre den tabben mot bedre viten, som da jeg kjøpte mitt 20D-kit. Siden du nå er klok nok til å spørre oss om råd, så kan du slippe å gjøre den tabben.

 

(Til mitt forsvar så kjøpte jeg da det fremdeles var vanlig å tro at EF-S 18-55 ga mye valuta for pengene....)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Ønsker å bytte ut mitt Canon 350D. Har forsåvidt vært brukbart fornøyd med det da men synes autofokusen er for treg. Det er også altfor liten bilde buffer på den også.

 

Det står nå mellom 2 kameraer.

 

Cam. 1. Canon EOS 40D

Cam. 2. Nikon D300 SLR

 

Ser at det litt pris forskjell, men er Nikon verdt de ekstra kronene.

 

Mvh.

Combat33

 

Psst! Du fikk et litt uheldig mellomrom i overskriften din. Litt søndag, men lurte på hva i all verden t-cam var for noe :p

 

"Sliter" litt med samme dilemma... Har alltid vært svak for Nikon. Er vel ofte sånn at man av en eller annen grunn har forkjærlighet til et merke. Brukte Nikon 35mm tidligere. Jeg har hatt Canon 30D, og var veldig godt fornøyd med det, bortsett fra noen utrolig irriterende software problemer. Vurderer nå 40D mot D300... Hus + et 50mm f/1.4 til og begynne med, også satser jeg på en NY tur til våren.

 

Her får du en god posjon D300 input i alle fall

 

Nå er du solgt! hehe

Endret av Linken
Lenke til kommentar
Største minuset til D300 slik jeg ser det er størrelsen,det blir fort et kamera som blir igjen hjemme når en drar på tur.

 

PS: Det er mitt syn.

 

Du har et poeng der! Nå er jo ikke speilrefleks spesielt små i størrelsen åkke som, men forskjeller er det helt klart. Sånn sett er 30D/ 40D glimrende. De under blir litt for små igjen for meg... Er noe med ergonomien også. Digget 17-40mm f/4 objektivet til Canon. Solgte det i utgangspunktet for å gå over til en kombinasjon av 24-105mm f/4, samt en 10-22mm eller tilsvarende. MEN, dersom det blir Canon på nytt, så heller det veldig mot 17-40mm igjen. Bare litt synd å ikke ha den nedre brenvidden. Syns kanskje det er litt smør på flesk å ha både 10-22mm og 17-40mm. Men så klart, de to i tillegg til en 50mm og 70-200mm, så er man jo i mål (og lut fattig) :D

Lenke til kommentar
30D erpå mange andre ting. vel egentlig ikke så mye større enn D80. :)

 

Faktisk syntes jeg det etter å ha fått sett begge i virkeligheten og det jeg frykter et at et slikt kamera lett kan bli stående hjemme selv om det ellers er et aldeles glimrende kamera.

Rart med det men en cm her noen millmeter der virker som mye mere på et kamera enn

Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt ikke det er smør på flesk å ha både 10-22 og 17-40. At de har overlappende brennvidder har like liten betydning som et gap mellom brennviddene. Det er jo greit at man slipper å bytte objektiv fordi man trenger noe lenger enn 17mm, når man har 10-22 montert. Jeg brukte 10-22 som walkaround tidligere i uken, og 22mm fungerte greit til de motivene jeg valgte på den gåturen.

 

Jeg hadde gjerne hatt begge i min bag, selv om jeg planlegger å kjøpe FF til slutt. Det betyr nemlig ikke at jeg selger min 20D, og det er jo et greit objektiv å bruke når jeg er ute og reiser med 20D i steden for 5D. Uansett er det et objektiv som man taper lite penger på å selge brukt. Få objektiver holder seg så godt i pris.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

beklager at jeg ikke var konkret nok vedr. objektive.

 

Jeg har ingen objektiver nå og er ikke kjempe erfaren fotograf heller.

Men dog heller ikke helt uerfaren. Har hatt speirefleks kam. i de siste 12 årene.

 

Drar til New york om et par mnd og derfor ønsker jeg å kjøpe det der.

Prisen på Nikon D300 SLR Digital Camera (Camera Body) ligger på 1729 Dollar

Objektivet og blitz har jeg ikke bestemt ennå.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar!

 

beklager at jeg ikke var konkret nok vedr. objektive.

 

Jeg har ingen objektiver nå og er ikke kjempe erfaren fotograf heller.

Men dog heller ikke helt uerfaren. Har hatt speirefleks kam. i de siste 12 årene.

 

Drar til New york om et par mnd og derfor ønsker jeg å kjøpe det der.

Prisen på Nikon D300 SLR Digital Camera (Camera Body) ligger på 1729 Dollar

Objektivet og blitz har jeg ikke bestemt ennå.

 

Jeg er litt skeptisk til å handle kamerahus utenlands, det er litt mer styr om du får et med feil og må bytte inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...