Gå til innhold

IKT-servicefag i Forsvaret


Fumler

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Lurer på hvordan det er med IKT-servicefaget i forsvaret. Jeg går nå VG2 ikt.

 

Om man velger å gå i læra i forsvaret, går det da som førstegangstjeneste?

 

Har forsvaret noen hybler til leie? For det er et stykke unna fra der jeg bor nå.

 

Og har hørt man går der 4 år og man får studiekompetanse, fagbrev og lederutdannelse?

 

Har tenkt å bestemme meg hva jeg skal gjøre før onsdag neste uke (sesjon på hamar).

 

Har vurdrert å ta allmenn påbygning og ta 3års bachelor, men høgskole er ganske dyrt og jeg vil egentlig litt ut i læra.

 

Hilsen Fredrik =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/larlingordning/

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...lingordning/lk/

 

Lære i Forsvaret tar 2 år. Første år teller som førstegangstjeneste.

 

Du bor på Forsvarets kaserner om du ikke har andre bomuligheter i området (noe de færreste har kan jeg tenke meg, avhengig av hvor det er).

 

Sjekk ut linkene, masse bra info der.

Lenke til kommentar

det første året bor du på kaserne og har vanlig menig-lønn(130kr pr dag), neste år er det lærling-lønn, usikker på hva den er med den er mye bedre enn 130kr pr dag.

neste år kan du bo utenfor leiren, eller leie militære hybler hvis leiren har det.

Tror du kan bo i kasernene også.

 

nei, man får ikke lederutdannelse og man er der 2 år.

 

men det er oftest kamp om plassene i forsvaret, så du bør ha ganske bra karakterer hvis du har planer om å komme deg med.

Lenke til kommentar

Det er ganske lett og få lærlingsplass innenfor IKT i forcen, hvis du har greie karakterer.

Men kvaliteten på opplæringen varierer veldig, lærlingsordningen i forsvaret er ikke mye å skryte av!! Men noen plasser er den veldig bra. Så du bør undersøke på forhånd hvilke arbeidsoppgaver avdelingen du havner i jobber med.

 

Jeg fikk f.eks ikke fagligveileder før etter 1,5 år. Og avdelingen min har brytt arbeidsmiljøloven på flere punkter. Så etter mange mye massing og kontakt med folk oppover i systemet så ble det litt bedre.

Lenke til kommentar
det første året bor du på kaserne og har vanlig menig-lønn(130kr pr dag), neste år er det lærling-lønn, usikker på hva den er med den er mye bedre enn 130kr pr dag.

neste år kan du bo utenfor leiren, eller leie militære hybler hvis leiren har det.

Tror du kan bo i kasernene også.

 

nei, man får ikke lederutdannelse og man er der 2 år.

 

men det er oftest kamp om plassene i forsvaret, så du bør ha ganske bra karakterer hvis du har planer om å komme deg med.

Du kan bo på Forsvarets kaserner begge år, men om du har bolig i nærheten skal du kunne søke om å få være hjemmeboer (skal også gå an begge årene). Tror du får godtgjørelse for å bo hjemme.

 

Lederutdannelse får du hvis du går Lærling befal. Jeg vet ikke om de tilbyr IKT på Lærling befal, tviler egentlig. Det var ganske mye dårligere utvalg der enn på Lærling kontrakt.

Lenke til kommentar

Jeg er IKT-lærling på Haakonsvern.

Det fins forresten bare TO IKT-stillinger i sjøforsvaret, så det er ikke så lett å få dem.

Jeg får eksepsjonelt bra utdanning her, får reise gratis på kurs i andre landsdeler, mye tid til å fokusere på det jeg selv syntes er viktig med opplærlingen min, og mulighet til å forme utdannelsen i veldig stor grad.

Det som er dårlig er lønn og innkvartering. Jeg hadde ikke taklet å bo her ute, det hadde vært for depressivt.

Bor du hjemme får du for øvrig 188,50 om dagen i forhold til 130kr første året, men du må søke om "hjemmmeboerstatus".

Hvis sjefen din signer et papir for deg på at dette er anbefalt bør det som regel gå i orden.

Endret av Inception_
Lenke til kommentar

Ja, der kan jeg tenke meg at det er greit. De får ta gjøre noe vettig da, og utvikle en ny kryptoboks som støtter høyere båndbredde! ^^ Fikse tonivå, hehe.

 

Jeg har et litt spesielt opplegg da, jeg jobber med Linux, Unix, Win2k ,NT, XP, QNX, SCO-Unix og egne systemer bygget fra bunnen av, alt på en gang. I tillegg ansvar for aircondition-anlegg, patching og gud vet hva. Kan fort bli litt mye, men jeg er veldig glad i utfordringer.

Ansvar gjør det mye gøyere, ser alle de som er første året og ikke har noe ansvar blir slappe og kjeder seg.

Lenke til kommentar

hehe, båndbredde er det nok av, det er andre grunner til at ting er som det er...

skulle gjerne gått inn på hvorfor, men diskusjon om systemene til forsvaret hører ikke hjemme her

 

edit: lærlingene her har ingenting med kryptering å gjøre

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Lærlingsystemet til forsvaret kan man si mye rart om, både positivt og negativt ;)

 

Er selv lærling i FLO/IKT, og for min del startet det "helt greit". Lite å gjøre til tider, men har bedret seg nå etter møte med faglig veileder og de jeg jobber med!

 

Økonomisk sett (det man får inn på konto) så tjener man kanskje litt mindre enn en sivil lærling ville ha gjort. Men med rettighetene, faglig utvikling (hvis man kommer et sted (flink faglig veileder og flinke kollegaer), kurs, gratis mat og bosted (varierer fra sted til sted) synes jeg det veier opp ganske bra.

 

 

Ser du skal på sesjon på hamar. Hvor er du ifra? Og hvilket tjenestested kunne du ha tenkt deg?

 

Sånn ellers er det bare å spørre om lærlingordningen i forsvaret nå, både jeg og flere her inne som driver på/har gjennomført den, og kan hjelpe deg med svar på spørsmål. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...