Gå til innhold

Forslag til to objektiver til friluftliv/naturfoto

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, som jeg skriver, så mener jeg at jeg trenger to objektiver.

Scenario 1: Jeg kommer over fjellryggen, og blir stående som frosset, og tenker, for en fantastisk utsikt, solen skinner, det er snøkledde fjell og løvet er sprunget ut, :)

Scenario 2: På andre siden av dalen ser jeg noe som rører seg (4-500m) Det er sol, sommer og fint vær. og jeg vil ha bilde av den elgen (eller hva det er) :)

Hvilke objektiver skal jeg ha for hånden her?.

Som så mange andre har jeg nå investert i et Eos 30D.

TO Objektiver, pris?. Maks 10000 for begge tilsammen.

Endret av brk
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Scenario 1: Jeg kommer over fjellryggen, og blir stående som frosset, og tenker, for en fantastisk utsikt, solen skinner, det er snøkledde fjell og løvet er sprunget ut, :)
Det er nok vidvinkel du ønsker her, men hvor mye kommer litt an på deg. Jeg ville nok klare meg med 17mm, men mange vil ha det videre enn som så.

Scenario 2: På andre siden av dalen ser jeg noe som rører seg (4-500m) Det er sol, sommer og fint vær. og jeg vil ha bilde av den elgen (eller hva det er) :)

Hvilke objektiver skal jeg ha for hånden her?.

Du trenger et teleobjektiv, antakelig rundt 3-400mm.

Som så mange andre har jeg nå investert i et Eos 30D.
Har du noen objektiver fra før?

Dersom du har en normalzoom (f.eks. 18-55mm m/u IS):

Til scenario 1 ville jeg valgt Sigma 10-20mm eller Tokina 12-24mm, koster ca 4-5000 kr avhengig av modell.

Til scenario 2 ville jeg valgt enten Canon 70-300mm IS, eller 70-200mm f/4L, dersom du har sans for kvalitet og kan leve med litt kortere rekkevidde.

Dersom du ikke har en normalzoom, ville det stått på listen og erstattet vidvinkelen i scenario 1. Da er Tamron 17-50 f/2.8 et godt valg, koster ca 3400 kr. Den nevnte Tokinaen er forsåvidt lang nok til at du kan klare deg uten normalzoom i mange tilfeller, men jeg ville hatt en. Teleobjektivet ville vært de samme.

Skrevet (endret)

Glemte å skrive at jeg har 18-55 IS objektivet forresten

Endret av Aetius
Skrevet
Da ville jeg kikket på Sigma 10-20 og Canon 70-300IS, evt. Tokina 80-400 (du får bra bildekvalitet og byggekvalitet, samt bedre rekkevidde, men må klare deg uten stabilisator sammenliknet med 70-300IS)...
Skrevet

En annen vidvinkel kandidat er jo Canons egen 10-22mm. Eller blir den for dyr ?

Jeg ser at Sigma kommer med en 120-400mm med bildestabilisering. Den kan kanskje være aktuell?

Tom

Skrevet

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Skrevet
Da ville jeg kikket på Sigma 10-20 og Canon 70-300IS, evt. Tokina 80-400 (du får bra bildekvalitet og byggekvalitet, samt bedre rekkevidde, men må klare deg uten stabilisator sammenliknet med 70-300IS)...

Takker takker, Ikke gærne priser på verken 70-300 eller sigma linsen, tror faktisk jeg kjøper 70-300 linsa allerede ved neste lønning (Mann, singel, leilighet, lol :D)

Blir spennende å teste utstyret i mars/april, nysnø og sol. eller? :D

Oy, kommer mange forslag her. relax folks, hehe. har det ikke så veldig travelt

Skrevet

Ok, har fått sjekka prisguide og bokmerket alle forslagene. Tipper jeg har nok å tenke over på en stund. svir man av 10, kan man like gjerne svi av 12, slik tenker jeg, :)

Takker for forslagene.

Skrevet

500 meter avstand og en elg, da snakker vi om mer enn 300mm brennvidde skulle jeg tro. Nokså mye mer også.

Tror kanskje du bør vurdere Sigma'en Tomsi42 nevner, og det er nok fremdeles i minste laget. Er usikker på hvor lyssterk det objektivet er, så jeg vet ikke om en telekonverter er noe å tenke på i tillegg.

Mvh,

Beej80

Skrevet
500 meter avstand og en elg, da snakker vi om mer enn 300mm brennvidde skulle jeg tro. Nokså mye mer også.

Tror kanskje du bør vurdere Sigma'en Tomsi42 nevner, og det er nok fremdeles i minste laget. Er usikker på hvor lyssterk det objektivet er, så jeg vet ikke om en telekonverter er noe å tenke på i tillegg.

Mvh,

Beej80

Her kan du kalkulere hvor stor brennvidde du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...