Gå til innhold

Vil jobbe med dyr...noen forslag?


Caamilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, ikke vet jeg.

Men nå er jeg i første omgang mest interessert i hva jeg burde utdanne meg til, så får jeg ta jobbene senere. Hva som er lurest å ta. Jeg hadde gjerne blitt veterinær eller dyrepleier om det ikke var så umennesklig høyt snitt for å komme inn. (Og nei, jeg har ikke anledning til å dra til utlandet heller).

Så nå lurer jeg på, finnes det andre veier til målet?

Lenke til kommentar

Å jobbe med dyr og leve av det i Norge, dersom man ikke velger veterinær eller dyrepleier, kan være vanskelig. Ofte er det ikke så godt betalt heller. Tidvis er det vel nesten lettere å få seg en annen type jobb, og heller drive med dyr på fritida. Men ellers kommer det litt an på karakternivået ditt, hvor mye skole du ønsker å gå mm. Og hvilke kunnskaper og evt meritter du har innen en konkurransesport eks. Husk at dette er noe du skal leve av resten av livet ditt sånn ca, og da kan det være kjekt med en skikkelig utdannelse som du vil få mer muligheter med, enn å satse på "første og beste" med dyr. I tillegg så bør du være obs på at en del steder så utnytter de faktisk unge jenter til å jobbe for seg for ekstremt dårlige lønninger. Men siden de så gjerne vil jobbe med dyr, så styrer nok interessen og følelsene mer enn fornuften. Og man ender med å bruke fler år i en ekstremt dårlig betalt jobb som man ikke kommer noen vei med som man kunne brukt på fornuftig utdannelse.

 

Du skriver ikke noe om hvilke dyrearter du vil jobbe med. Kanskje litt det samme, bare det er dyr? Heller ikke noe om hva du er flink på eller noe.

 

UMB (Universitetet for Miljø og Biovitenskap) har jo studier innen Husdyrfag, Sportsdyr og Akvakultur. Det er vel 5 årige masterstudium. Men da har du jo sikkert en del jobbmuligheter når du er ferdig.

 

Zoologisk hage er nevnt. Og du har akvarium. Sjekk hva som skal til for å få jobbet der. Dersom du er dyktig med hest, så har jo det noen arbeidsmuligheter. Instruktør, jockey, travkusk eks. Men du bør sikkert ha litt mer kunnskaper enn bare å kan klamre deg fast i en sal da. ;)

Dyrebutikker. Det er jo mer utstyr enn dyr da, men du får den gledelige(?) opplevelsen av å jobbe med eierne til dyr da i det minste, og de fleste har jo akvarium der og smådyr.

Hundelufter. Krever en bil da av litt størrelse, og at du faktisk klarer å skaffe deg en kundegruppe (avhenger av hvor du bor). Men du skal klare å leve ganske greit av det egentlig dersom du får stor nok kundegruppe.

Eller "Hundebarnehage" (storbyfenomen antakelig?). Skal du drive et pensjonat, så må du jo ha bygningsmassene til det, og det koster litt, men det er jo pensjonat som trenger folk.

 

Førehund/servicehundtrener. Utlyses stillingsannonser på det med ujamne mellomrom, men det er stor konkurranse om de få stillingene.

 

Avløser. Hardt arbeid, og dersom ikke lønningene har gått så mye opp i det siste, så er det ikke så veldig bra betalt heller. Men du får mye nærkontakt med gårdsdyr i det minste.

 

Ellers så kan jo naturforvalter være en ide. Du får jo jobba med naturen da i det minste. Og man trenger jo den for å bevare de ville dyrene.

 

Du har jo hovslager også. Krever nok god fysikk og god rygg.

Endret av Zpaderwolf
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv søkt dyrepleier, så får man se om man kommer inn. Er visst veldig mange som søker dit... Dårlig lønnet, men sikkert spennende.

Greier ikke slite meg gjennom 2mx/3mz og 2 år med kjemi (2kj og 3kj) for å så kanskje bli veterinær...

Dyrepleier og vurderer hovslagerkurs senere. (elsker hester)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...