Gå til innhold

Valg av studiomonitorer


srbz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg fant forøvrig ut at det var oppgitt i stkpris, ikke som par :p

 

Men jeg regnet med han hadde tenkt seg noe i den rimeligste prisklassen, men på Hagstrøm i Bergen fikk vi anbefalt den minste Genelec-modellen, som de skal ha på salg snart. Den blir å koste i underkant av 6000, men lyden var strengt tatt vanvittig bra også...

 

edit: mulig han har bestemt seg for de, det skal jeg ikke si noe på, det er nok uansett et bra valg. Men hva angår meg selv så kunne forsåvidt jeg også tenke meg et par høyttalere fortrinnsvis til å kolbe til min pod xt pro. Helst noe rimelig (type 1500-2500 for par). Dette blir uansett å ta på sikt siden jeg nettopp har svidd av et visst beløp på gitar, men hvis noen har konkrete anbefalinger så lytter jeg gjerne.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det eneste jeg kan si er at du må høre på dem, det er den eneste måten å gjøre det på....

f.eks jeg like ikke genelec, men det er et kvalitets merke.

og hvis du ikke har råd spar litt til, monitorer er ganske viktig at de er av kvalitet.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er markant lydforskjell hos de forskjellige høyttalerne i Resolv-serien?

De minste passer budsjettet mitt, men jeg vet ikke om noen sjapper i Bergen som har dem inne (blir å bestille fra kick isåfall) - men Hagstrøm tror jeg har et utvalg av de større variantene, så jeg kunne tatt en tur inn og hørt på dem en dag.

 

evt to av disse: http://www.musikkutstyr.no/epages/MusikkUt...cts/8007_FOPM05

Var inne og hørte litt på dem i forrige uke, kan alltids ta en ny tur når jeg får tid. Det er uansett litt over hva jeg hadde tenkt meg, men fostex skal jo være bra...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Noen som vet om det er markant lydforskjell hos de forskjellige høyttalerne i Resolv-serien?

De minste passer budsjettet mitt, men jeg vet ikke om noen sjapper i Bergen som har dem inne (blir å bestille fra kick isåfall) - men Hagstrøm tror jeg har et utvalg av de større variantene, så jeg kunne tatt en tur inn og hørt på dem en dag.

 

evt to av disse: http://www.musikkutstyr.no/epages/MusikkUt...cts/8007_FOPM05

Var inne og hørte litt på dem i forrige uke, kan alltids ta en ny tur når jeg får tid. Det er uansett litt over hva jeg hadde tenkt meg, men fostex skal jo være bra...

 

Når du først er inne på Fostex mener nå jeg at Fostex PM1 er et bedre kjøp. Ellers er min personlige mening at du bør velge KRK og at ikke Samson låter så bra i mine ører.

Lenke til kommentar

Har hatt et par slike på prøve, og synes de spiller akseptabelt:

 

Behringer B2031A Truth aktive studiomonitorer

Kjøpte de ikke av forskjellige årsaker, men de hadde dekket mitt behov til en akseptabel pris.

 

Link til test av lillebror- http://www.soundonsound.com/sos/sep04/arti...ingerb2030a.htm

 

Jeg har testet begge settene, og 2031 framstår med mykere lyd, bedre oppløsning og adskillig mer autoritet nedover i frekvensene.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Nå hadde jeg planer om å unngå Behringer fordi de erfaringsmessig har lav kvalitet på omtrent alle produktene sine, men dersom du faktisk mener de låter bra, skal jeg heller se om jeg finner en sjappe der de kan testes litt. Jeg stiller heller ikke allverdens krav til et monitorsett foreløpig heller...

Lenke til kommentar

Når det gjelder Behringer- de har hundrevis av produkter, og de få jeg har prøvd, varierer etter min mening fra ting som ikke låter noe særlig, til veldig bra saker. Jeg liker å vurdere ting etter jeg har prøvd de, og ikke etter hva som står på merkelappen.

 

Selv har jeg forsøkt såpass få av produktene at jeg ikke er villig til å dømme merket på generelt grunnlag. (Kikk i "proffrackene" rundt omkring, det står gjerne en Behringerboks eller to der, også, selv om lydfolka ikke liker å snakke så høyt om det.)

 

Det er nok ingen tvil om at finnes bedre studiomonitorer, og siden jeg har faktisk har prøvd hele serien de har, helt fra de små og oppover, tør jeg påstå at 2031 for meg er bra nok. 2030 også, men de var litt snaue i bånn, og litt trange i lyden.

 

Jeg tjener ikke noe særlig penger på miksingen min, og får gjort det jeg skal på Behringerene. Hvis mine mikser skal bli mer vellydende, er det særlig ett område som må forbedres- nemlig mine kunnskaper. Det løser jeg ikke ved å handle monitorer til 10000.

 

Har et hodesett til et par tusenlapper, og jeg kan ikke si jeg hører så veldig mye mer detaljer i miksen med de. Lyden er faktisk ganske så lik.

 

Når det er sagt, er det ikke sikkert de er bra nok for deg. Studiomonitorer bør man prøve, gjerne der de skal brukes.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man bør gå etter kvalitet og ikke merkevarer - man får jo ofte mye mer kvalitet av et mindre anerkjent merke til samme pris, men Behringer er noe for seg selv ettersom jeg aldri har vært borti noe brukbart Behringer-utstyr selv etter mine lave standarder. Når det er sagt, er jeg slett ikke fremmed for å kikke på utstyr som i utgangspunktet stiller lavt i min bok, dersom andre påstår at det potensielt kan være et bra valg. Skal som sagt se om jeg får kikket litt når jeg får tid. Takk for tipset forresten.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har god erfaring med gitarforsterkerne deres i litt høyere prisklasse, mikrofoner er veldig mye for pengene, alle jeg har prøvd, mikserne er helt greie, om enn ikke så mekanisk solide, stompboksene varierer litt, og bassforsterkere kan jeg styre meg for. Headset er ikke brukbare.

 

Synes det stort sett er mye bra produkter, jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...