Gå til innhold

Norske bokstaver i filnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har webhotell fra Domeneshop og skal legge ut filer med norske bokstaver, men det blir trøbbel.

Følgende feilmelding dukker opp "The requested URL /test/TEST A -Ã….pdf was not found on this server."

Hvordan får man fikset dette?

Jeg har forsøkt å legge "AddCharset iso-8859-1 .pdf" inn i .htaccess uten suksess.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei, her kommer en forklaring dersom det er det som gir motivasjon: PDF-filene inneholder i utgangspunktet norske bokstaver når de blir gitt til meg, og de er ment for en gruppe norske brukere. Filene blir oppdatert kontinuerlig, så det blir for tungvindt å endre filnavn hver gang.

Skrevet

Norske bokstaver i filnavn vil jeg ikke anbefale. Men du kan jo bruke urlencode()

Men sa ser du feks hvordan denne linken blir

stale.nl/?p=film&title=Kautokeino-oppr%C3%B8ret

Skrevet

Jeg ville som Ståle sier, prøvd å unngått det. Det er ikke så fryktelig viktig å ha ÆØÅ i filnavn somregel. Bruker ofte å skrive det engelske ordet jeg, men ellers så kan du jo skrive ae istedet for Æ o.l. En god vane er å bare slutte å bruke ÆØÅ først som sist da du stortsett bare tjener inn på det senere. Det gjør det mye enklere.

Skrevet
Først må du si meg vitsen med å ha norske bokstaver som Æ Ø Å ?

Fordi vi lever i 2008, og ikke 1973

Du får ta en titt på litt moderne dokumentasjon som Unicode definisjonen, definisjoner av URLs, også de tipp topp moderne, samt (P)MS og linx-unix sine definisjoner av tegnsett for filnavn. Sett av gooood tid, det er flere tusen sider å lese.

Det blir multikulturelt anno 2008.

Kort fortalt vil ikke det du prøver på fungere.

Hvis du på død og liv vil ha fornuftige filnavn, erstatter du:

Å med AA

Ø med OE

Æ med AE

å med aa

ø med oe

æ med ae

" " med "_"

Hvis du skal vise filnavnene på en nettside, erstatter du

AA med Å

OE med Ø

osv.

De som er så bakstreverske at de ikke klarer å lese slike filnavn, hører hjemme i 1973.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...