Gå til innhold

Hvor viktig er det med gode karakterer for å klare seg i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Går siste året på VGS og hører fra stort sett de aller fleste jeg prater med og omgås med at jeg er en velartikulert og smart fyr - vet det meste om ditt og datt, er flink i sosiale sammenhenger, god i idrett og har en del venner. Problemet er bare det at jeg HATER skole. Ikke pga. det sosiale, det er vel det eneste jeg synes er gøy på skolen, men jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om saker som skjedde for mange hundre år siden, bergarter i naturen, hvordan enzymer fungerer, forfattere for 200 år siden, diktanalyser på engelsk osv. Dette er noe jeg ALDRI kommer til å få bruk for senere i livet, jeg fatter ikke hvorfor man blir pint gjennom 3 år med LATTERLIG informasjon som man aldri kan få bruk for senere i livet.

 

Jeg har da heller ikke ofret mye tid på lekser osv. og gjør det ikke spess bra på skolen (2-3-4) pga. den lite viljen jeg har til å sette meg ned og pugge informasjon jeg ikke får bruk for.

 

Spørsmålet mitt er hvordan dårlige karakterer gir meg et utgangspunkt for å komme meg videre i livet, er liksom alle dører lukket med mindre jeg tar opp fag og gjør det bra - ser jo på inntakskrav på en del universiteter som er ekstremt høye. Har aldri vært spess god i realfag, men er flink til rasjonell tankegang og kunne tenkt meg noe innenfor business - er det vanskelig/umulig med en som ikke vært spess god i realfag på skolen? Har egentlig alltid vært relativt god i språk og har kunnet flytende engelsk siden jeg var 12 (pratet og skrevet mye med utenlandske) - forstår tysk relativt greit (litt verre med skrivingen dog) og gjør meg ganske greit forstått på både bokmål og nynorsk, men må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg kan jobbe med om det er noe språkrelatert jeg kunne vært interessert i (er som sagt mer keen på noe businessrelatert). Noen forslag, hvor viktig er gode karakterer på vitnemålet osv.? Er det noe håp for meg :p ?

 

Kan også nevne at jeg kommer fra en familie med relativt høye krav (pga. begge foreldrene mine har toppjobber og tjener bra med penger, min søster studerer utenlands osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å virkelig jobbe for gode karakterer gir deg som sagt større valgmuligheter i livet.

Og er den sikreste veien til et "godt og lykkelig" liv, i en tradisjonell oppfatning.

Paradokset er jo at de som virkelig slår seg opp ofte er skoletaperne.

 

Når du sier at du lærer masse du ikke skal bruke igjen senere, så stemmer egentlig bra.

Men samtidig er det noen ting du må være litt påpasselig på.

 

Det første er at læring er ekstremt kumulativt.

Med det mener jeg at for å bli dyktig på et høyere nivå, så må du være dyktig på det nivået du er i dag. Og at ulike retninger/fag gjerne har en tendens til å gripe inn i hverandre på finurlige måter.

 

Og det andre er at du kan faktisk skifte mening senere i livet. Du kan starte en utdannelse som har vært ambisjonen din hele livet, for så å finne ut at det er feil.

Lenke til kommentar

Jeg vet om mange folk som har gått ut av skole tidlig og lykkes veldig godt. Men dog er det en risikabel affære. Det at du føler du har enkelte egenskaper betyr ikke nødvendigvis at du er trygg på å følge en litt mer risikabel vei.

Gode karakterer er generelt noe som hjelper ved mindre du har en god forretningsidé og/eller mye flaks.

Når det skal være sagt så er vel selv "blue-collar" jobber rimelig godt betalt også, men jeg vet ikke om det nødvendigvis er det du vil bli.

Lenke til kommentar
Heisann,

Går siste året på VGS og hører fra stort sett de aller fleste jeg prater med og omgås med at jeg er en velartikulert og smart fyr - vet det meste om ditt og datt, er flink i sosiale sammenhenger, god i idrett og har en del venner. Problemet er bare det at jeg HATER skole. Ikke pga. det sosiale, det er vel det eneste jeg synes er gøy på skolen, men jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om saker som skjedde for mange hundre år siden, bergarter i naturen, hvordan enzymer fungerer, forfattere for 200 år siden, diktanalyser på engelsk osv. Dette er noe jeg ALDRI kommer til å få bruk for senere i livet, jeg fatter ikke hvorfor man blir pint gjennom 3 år med LATTERLIG informasjon som man aldri kan få bruk for senere i livet.

 

Jeg har da heller ikke ofret mye tid på lekser osv. og gjør det ikke spess bra på skolen (2-3-4) pga. den lite viljen jeg har til å sette meg ned og pugge informasjon jeg ikke får bruk for.

 

Spørsmålet mitt er hvordan dårlige karakterer gir meg et utgangspunkt for å komme meg videre i livet, er liksom alle dører lukket med mindre jeg tar opp fag og gjør det bra - ser jo på inntakskrav på en del universiteter som er ekstremt høye. Har aldri vært spess god i realfag, men er flink til rasjonell tankegang og kunne tenkt meg noe innenfor business - er det vanskelig/umulig med en som ikke vært spess god i realfag på skolen? Har egentlig alltid vært relativt god i språk og har kunnet flytende engelsk siden jeg var 12 (pratet og skrevet mye med utenlandske) - forstår tysk relativt greit (litt verre med skrivingen dog) og gjør meg ganske greit forstått på både bokmål og nynorsk, men må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg kan jobbe med om det er noe språkrelatert jeg kunne vært interessert i (er som sagt mer keen på noe businessrelatert). Noen forslag, hvor viktig er gode karakterer på vitnemålet osv.? Er det noe håp for meg :p ?

 

Kan også nevne at jeg kommer fra en familie med relativt høye krav (pga. begge foreldrene mine har toppjobber og tjener bra med penger, min søster studerer utenlands osv.)

 

du ANER ikke hvor likt jeg har det som deg, kunne vært kloner

 

edit: selv skal jeg satse på militæret

Endret av Klovstad
Lenke til kommentar

Morsomt det trådstarter her skriver. Føler meg i samme situasjon. Er vell egentlig ganske dyktig i enkelte fag. dessverre er det slikt at de fagene jeg aldri har bruk for, og aldri vil ha noe interesse av, trekker snittet mitt så langt ned at noe annet enn lærerutdanning eller privatskole er uaktuelt. Hvis du har høye tanker om "status" utdanning bør du kanskje vurdere å studere i utlandet, evt privatskole.

 

Jeg tror jeg hadde skaffet de 150 000 kronene det koster å gå på BI i 3 år veldig mye lettere enn å ha tatt opp nesten alle fagene på VGS for å få et godt snitt.

 

150 000 (250 000 for masterstudium) er egentlig lite penger i den store sammenheng.

Lenke til kommentar
Å virkelig jobbe for gode karakterer gir deg som sagt større valgmuligheter i livet.

Og er den sikreste veien til et "godt og lykkelig" liv, i en tradisjonell oppfatning.

Paradokset er jo at de som virkelig slår seg opp ofte er skoletaperne.

 

Joda, men skal du være skoletaper så sørg for at du ikke er taper til alt annet også..

 

 

 

EDIT: Majestixx: du trenger ikke skremme folk med BI, du får utdannelse andre steder uten at det koster såpass.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...