Gå til innhold

Kan noen anbefale et bra horror spill?


Anbefalte innlegg

Prøv Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Det er fantastisk skremmende, og veldig bra! :)

 

Har så vidt fått sett litt på dette og det ser ut til å være akkurat i min gate.

 

Jeg har sett litt på FEAR tidligere, men har ikke prøvd det fordi jeg trodde det var noe ala Doom - altså hvor hele poenget er å skyte på alt som beveger seg, men kanskje jeg har gått glipp av noe og bør prøve igjen.

 

Undying er et veldig bra spill som jeg stadig børster støv av. Jeg mener jeg hørte snakk om en oppfølger for noen år siden. Er det noen som vet noe om det?

 

Ellers takk for alle forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Det er fantastisk skremmende, og veldig bra! :)

 

Har så vidt fått sett litt på dette og det ser ut til å være akkurat i min gate.

 

Jeg har sett litt på FEAR tidligere, men har ikke prøvd det fordi jeg trodde det var noe ala Doom - altså hvor hele poenget er å skyte på alt som beveger seg, men kanskje jeg har gått glipp av noe og bør prøve igjen.

 

Undying er et veldig bra spill som jeg stadig børster støv av. Jeg mener jeg hørte snakk om en oppfølger for noen år siden. Er det noen som vet noe om det?

 

Ellers takk for alle forslag.

Det kom en slags mod til undying, hvor noen hadde laget en extra single player del. Var faktisk ikke så ille, hadde helt klart stemninga fra orginalen. Jeg kom til et rom med masse hvite gardiner som fløy i vinden, kombinert med lydene i huset så ble det for mye for meg å jeg stoppet :p Det var ikke like bra som orginalen, men kan være verdt å teste.

 

husker ikke hva den het, fulgte med på en plate i et pc gamer blad eller noe. eneste grunnen til at jeg kjøpte bladet :p

Lenke til kommentar
Prøv Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Det er fantastisk skremmende, og veldig bra! :)

 

Har så vidt fått sett litt på dette og det ser ut til å være akkurat i min gate.

 

Jeg har sett litt på FEAR tidligere, men har ikke prøvd det fordi jeg trodde det var noe ala Doom - altså hvor hele poenget er å skyte på alt som beveger seg, men kanskje jeg har gått glipp av noe og bør prøve igjen.

 

Undying er et veldig bra spill som jeg stadig børster støv av. Jeg mener jeg hørte snakk om en oppfølger for noen år siden. Er det noen som vet noe om det?

 

Ellers takk for alle forslag.

 

 

Tror kanskje det er Clive Barkers Jericho du tenker på som er oppfølgeren til Undying. Men Call of Cthulhu er som sagt veldig bra. Men jeg tror det er en bug i spillet. Det opplevde i alle fall jeg, og jeg har sett på nettet at det er flere som slet med det samme. Husker ikke helt hva det var, men det var under en kirke i alle fall. Bare sånn at du vet det. :)

Lenke til kommentar
Thief-triologien er ganske uhyggelig. Man begynner da selvsagt i rette enden med "Thief - The Dark Project" (eneren).

 

Helt enig! Disse er også uhyggelige samt at de har en fantastisk atmosfære. "The Cradle" fra Thief: Deadly Shadows, er vel kåret til "the spookiest level ever". Hadde sans for "Return to the Cathedral" også, i Theif: The dark Project.

Lenke til kommentar
Synd du ikke fikk med deg det som foregikk utover monstrene. BioShock er etter min mening samt den samlede spillpresse, noe av det beste som er utgitt av spill noensinne.

2008 != noensinne

 

Synd den samlede spillpresse ikke fikk med seg System Shock 2 da det kom, da det er overlegent Bioshock på alle punkter (sett bort i fra fra eye candy).

Er dog ikke spesiellt skummelt, men har en fantastisk atmosfære og story.

System Shock 2 er griseskummelt og har en fantastisk atmosfære. Storyen kan ikke sies å være mer enn middelmådig i begge tilfeller.

 

Edit:

Overså dette:

"The Cradle" fra Thief: Deadly Shadows, er vel kåret til "the spookiest level ever".
Må passe på å nevne at "The Cradle" er det eneste som gjør Deadly Shadows verd og spille, resten av spillet er ren digital drit imo. Med det sagt så rettferdigjorde "The Cradle" hver eneste en av de 499 kronene jeg brukte på spillet. :D Endret av roboto
Lenke til kommentar
Må passe på å nevne at "The Cradle" er det eneste som gjør Deadly Shadows verd og spille, resten av spillet er ren digital drit imo. Med det sagt så rettferdigjorde "The Cradle" hver eneste en av de 499 kronene jeg brukte på spillet. :D

 

Nja.. Jeg er enig i at Deadly Shadows skuffet i forhold til Dark Project og Metal Age, men det er langt i fra et dårlig spill. Det er fremdeles inne på min topp ti-liste over gode spillopplevelser på PC, og det er ikke så verst gjort.

 

Det nifseste i hele triologien var for meg den gamle byen under jorden i Dark Project (husker ikke tittelen på brettet, er så lenge siden jeg har spilt) samt katedralen. Det tredje mest uhyggelige var robotene i Metal Age, særlig på et spesielt brett (som jeg ikke husker navnet på), men det var da inni en villa med diverse ganger i veggene og et nifst bibliotek.

 

Fy faen, som jeg savner den godfølelse jeg hadde når jeg spilte disse spillene for første gang.

Lenke til kommentar
2008 != noensinne

 

Synd den samlede spillpresse ikke fikk med seg System Shock 2 da det kom, da det er overlegent Bioshock på alle punkter (sett bort i fra fra eye candy).

System Shock 2 er griseskummelt og har en fantastisk atmosfære. Storyen kan ikke sies å være mer enn middelmådig i begge tilfeller.

 

 

Må passe på å nevne at "The Cradle" er det eneste som gjør Deadly Shadows verd og spille, resten av spillet er ren digital drit imo. Med det sagt så rettferdigjorde "The Cradle" hver eneste en av de 499 kronene jeg brukte på spillet. :D

 

Vel, spillpressen fikk absolutt med seg System Shock 2 (sjekk Gamerankingsselv om SS 2 aldri slo helt an blandt gamerne. Skjedde det samme med første System Shock. "Druknet" dessverre i all viraken rundt Doom.

 

System Shock 2 er et av mine favorittspill, og har fullført det flerfoldige ganger. Å si at det er overlegent BioShock på alle måter, blir helt feil etter min mening. BioShock har en mye bedre story som bl.a er "krydret" med stemmer fra profesjonelle skuespillere. Et steg videre fra gale AI´s som overtar romskip (Shodan i SS2)En fornøyelse å oppdage Rapture´s syke verden, og alle de spesielle personlighetene der. Kommer sent til å glemme Sander Cohen og ikke minst historien om "the wild Bunny".

Å henvise til "for mange like monstre" sier vel litt om hvor mye du har satt deg inn i spillet.

 

Å kalle allt utenom "the Cradle" for digital drit vedr Thief Deadly Shadows, er vel også rimelig skivebom, selv om du står fritt til å ha den meningen. Er ihvertfall ikke mange spillanmeldere som deler din oppfatning.

Lenke til kommentar
Vel, spillpressen fikk absolutt med seg System Shock 2

Det gamerankings ikke dessverre ikke viser er øvrig presse utover anmeldelser, ei heller eksponering av anmeldelsene (hovedsideoppslag på nettsteder, plassering i trykte blader). Anmeldelsene var så gode som de kan bli de, men i likhet med andre spill med små markedsføringsbudsjetter, som f.eks. Planescape: Torment (som forøvrig også så og si bare fikk gode anmeldelser), uteble så og si all annen presse. Mens den verste hypen av Bioshock sto på så gikk spillpressen mann av huse for å lovprise SS2, og du må tro de var ivrige etter å vise til sine anmeldelser da. Søk etter System Shock 2 på hvilken som helst spill-side og se om du hvorvidt flere treff fra 99 enn 2006/2007.

 

Å si at det er overlegent BioShock på alle måter, blir helt feil etter min mening.

"Overlegent Bioshock på alle punkter (sett bort i fra fra eye candy)" var det jeg skrev. At du trekker frem "... en mye bedre story som bl.a er "krydret" med stemmer fra profesjonelle skuespillere." forteller meg ikke bare at du har tydeligvis misforstått hva "story" er, men også at du har en helt annen oppfatning om hva som gjør et spill bra, enn det jeg har. "Profesjonelle skuespillere", i. e. kjente navn, bidrar i beste fall ørlite grann til stemningen, og er i alle tilfeller en uforholdsmessig utgiftspost.

 

For all del, Bioshock var en helt allright FPS med fantastisk grafikk og god atmosfære. Men det holder rett og slett ikke mål som en "spirituell oppfølger" til SS2.

 

Å henvise til "for mange like monstre" sier vel litt om hvor mye du har satt deg inn i spillet.

Å fremstille en annen brukers innlegg som mitt, sier vel litt om hvor godt du har lest innlegget.

 

Å kalle allt utenom "the Cradle" for digital drit vedr Thief Deadly Shadows, er vel også rimelig skivebom...

Ja, det er tydeligvis for mye å forvente at en oppfølger (spirituell eller ikke) i disse dager i det minste skal være på samme nivå som forgjengerne...

 

Er ihvertfall ikke mange spillanmeldere som deler din oppfatning.

Den samlede internasjonale spillpresse utropte også TES:Oblivion til beste RPG noensinne, så det tar jeg ikke som noe annet enn positivt.

Endret av roboto
Lenke til kommentar
Prøv Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Det er fantastisk skremmende, og veldig bra! :)

 

Støtter denne. Undervurdert spill som fikk veldig lite oppmerksomhet, av en eller annen grunn. Finner det sikkert i en billigkasse i dag.

 

Enig. Spillet er forøvrig ganske bra gjennomført på de fleste punkter.

 

Enig her også, det er både skummelt og utfordrende. Grafikken er ikke på trynet heller.

Lenke til kommentar
Finnes ETT grøsserspill over alle grøsserspill ! selv om det er kanskje litt for gammelt..

 

phantasmagoria !! hyyl det var så skummelt det.. puslespillløsing.. uhyggelig stemning, og vanvittig bra soundtrack !

 

husker jeg har testa det litt, men er så mange år siden at jeg ikke husker alt( sikkert fortrengt det fordi jeg var ung og spillet var dritskummelt :p ). det var på 7-8 cd'er og alt var "film-sekvenser" ikke sant?

Lenke til kommentar
Det gamerankings ikke dessverre ikke viser er øvrig presse utover anmeldelser, ei heller eksponering av anmeldelsene (hovedsideoppslag på nettsteder, plassering i trykte blader). Anmeldelsene var så gode som de kan bli de, men i likhet med andre spill med små markedsføringsbudsjetter, som f.eks. Planescape: Torment (som forøvrig også så og si bare fikk gode anmeldelser), uteble så og si all annen presse. Mens den verste hypen av Bioshock sto på så gikk spillpressen mann av huse for å lovprise SS2, og du må tro de var ivrige etter å vise til sine anmeldelser da. Søk etter System Shock 2 på hvilken som helst spill-side og se om du hvorvidt flere treff fra 99 enn 2006/2007

 

Blir uansett feil å si at "den samlede spillpresse" gikk glipp av System Shock 2. Forskjell på alle og noen! Alle bladene (PcGamer UK/US, PcZone) jeg abonnerte på på den tiden hadde omtale/anmeldelser over flere sider. Dette medførte ihvertfall til at jeg kjøpte spillet.

Er vel ikke så rart SS2 blir nevnt i.f.m BioShock da det stort sett er samme gjengen som stod bak, samt at BioShock er SS2´s "spirituelle oppfølger" (BioShock kom vel istedet for SS3, da denne neppe ville solgt særlig mye, samt man kunne begynne på scratch med en ny Shock-tittel).

 

"Overlegent Bioshock på alle punkter (sett bort i fra fra eye candy)" var det jeg skrev. At du trekker frem "... en mye bedre story som bl.a er "krydret" med stemmer fra profesjonelle skuespillere." forteller meg ikke bare at du har tydeligvis misforstått hva "story" er, men også at du har en helt annen oppfatning om hva som gjør et spill bra, enn det jeg har. "Profesjonelle skuespillere", i. e. kjente navn, bidrar i beste fall ørlite grann til stemningen, og er i alle tilfeller en uforholdsmessig utgiftspost.

 

For all del, Bioshock var en helt allright FPS med fantastisk grafikk og god atmosfære. Men det holder rett og slett ikke mål som en "spirituell oppfølger" til SS2.

 

Overlegent på alle punkter bortsett fra "eye-candy"? Kan sikkert snakke om "smak og behag", men hvordan er f.eks story´n i SS2 overlegent bedre enn i Bioshock?

Har nok forskjellig oppfatning av hva som gjør et spill bra. Jeg synes som nevnt bl.a at stemmene bak gir personene mer liv, og bidrar til atmosfære og stemningen. Kan ikke se jeg har misforstått hva story er fordi jeg trekker fram de som er med å bidrea til den.

"Spirituell oppfølger" er jo et vidt begrep. Hvis man forventet en "kopi" av SS2 ble nok noen skuffet.

 

Å fremstille en annen brukers innlegg som mitt, sier vel litt om hvor godt du har lest innlegget.

 

Unnskyld! Legger meg paddeflat på denne.

 

Vedr. Thief Deadly Shadows:

Ja, det er tydeligvis for mye å forvente at en oppfølger (spirituell eller ikke) i disse dager i det minste skal være på samme nivå som forgjengerne...

 

Dine uforløste forventninger vedr. Thief Deadly Shadows var det nok ikke så mange som delte. Anmeldelser viser vel at den gemene hop plasserer TDS omtrent som forgjengerne.

"Digital drit" er vel å trekke del litt vel langt. Men smak og behag...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lovlig sent svar her nå, men denne tråden gikk dessverre litt i glemmeboka for meg. Fram til i dag, vel og merke. Jeg snublet nemlig over en liten artikkel som umiddelbart minte meg på den.

 

Kan sikkert snakke om "smak og behag", men hvordan er f.eks story´n i SS2 overlegent bedre enn i Bioshock?

Ken Levine er tydeligvis enig med meg. Som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden, så synes jeg ikke storyen i System Shock 2 er all verden heller, men presentasjonen, oppbygningen og ikke minst hvordan den er knyttet opp mot gameplay gjør den bedre, i så måte at den betyr noe (langt mer enn i Bioshock i allefall) for spillet i sin helet. I SS2 så er du helt clueless etter et par nivåer om du ikke har fulgt med i timen. Som Ken Levine selv sier i artikkelen over, så er det i Bioshock fullstendig likegyldig om du følger med på storyen eller ikke. Du kan gå fullstendig Postal, all guns blazing, uten at det får noen nevneverdige konsekvenser. Ken Levine kaller det valgfrihet, men det er samme typen valgfrihet som Bethedsta opererer med, og valg uten konsekvenser gir meg generelt en dårlig smak i kjeften.

 

Har nok forskjellig oppfatning av hva som gjør et spill bra.

Hehe, det er det nok liten tvil om ;)

 

Jeg synes som nevnt bl.a at stemmene bak gir personene mer liv, og bidrar til atmosfære og stemningen. Kan ikke se jeg har misforstått hva story er fordi jeg trekker fram de som er med å bidrea til den.

Nå må du holde tunga rett i munnen her, mister. Først sier du (som meg) at "stemmene [...] bidrar til atmosfære og stemningen." for så plumpe i det igjen med "Kan ikke se jeg har misforstått hva story er fordi jeg trekker fram de som er med å bidrea til den."

 

Atmosfære/stemning != story. Håper jeg ikke må utdype dette videre, for da ser jeg meg nesten nødt til å henvise til ordboka.

 

"Spirituell oppfølger" er jo et vidt begrep. Hvis man forventet en "kopi" av SS2 ble nok noen skuffet.

Jeg får vel sitere meg selv her: Det er tydeligvis for mye å forvente at en oppfølger (spirituell eller ikke) i disse dager i det minste skal være på samme nivå som forgjengerne.

 

Man trenger ikke på død og liv å finne opp hjulet på nytt hver eneste gang man lager et nytt spill. Å si at Bioshock hadde vært en kopi av System Shock 2 om det hadde tatt med seg alle de gode spillmekanikkene i stedet for å dra en Deus Ex: IW, er som å si at Bioshock slik det ble er en kopi av Doom fordi det er i førsteperson.

 

Blir uansett feil å si at "den samlede spillpresse" gikk glipp av System Shock 2. Forskjell på alle og noen! Alle bladene (PcGamer UK/US, PcZone) jeg abonnerte på på den tiden hadde omtale/anmeldelser over flere sider. Dette medførte ihvertfall til at jeg kjøpte spillet.

Vel, jeg får gi deg den. Mulig min bitterhet over at SS2 solgte så dårlig overskygget de faktiske forhold. Det er uansett ikke til å stikke under en stol at Half-Life stjal mye av den oppmerksomheten som SS2 burde ha fått. I mine øyne gjorde SS2 alt Half-Life gjorde bra, bedre, pluss så mye mye mer. Med det sagt så spilte jo selvfølgelig jeg også Half-Life til døde. Det er jo et bra spill, på samme måte som Bioshock er et bra spill.

 

BioShock kom vel istedet for SS3, da denne neppe ville solgt særlig mye, samt man kunne begynne på scratch med en ny Shock-tittel.

Njaa, jeg tror nok det hadde noe med rettigheter og gjøre. Levine hadde nok mer en gjerne laget et nytt System Shock-spill om han hadde kunnet. Det er ikke uten grunn at EA slenger på Need for Speed forran alle bilspillene sine, uansett hvor forskjellige fra originalen de måtte være.

 

Dine uforløste forventninger vedr. Thief Deadly Shadows var det nok ikke så mange som delte.

TTLG begs to differ.

 

Anmeldelser viser vel at den gemene hop plasserer TDS omtrent som forgjengerne.

Jeg kunne ærlig talt ikke ha hatt mindre respekt for internasjonal spill-journalistikk, så for min del er de anmeldelsene fint lite verd. Makan til korrupt gjeng skal du lete lenge etter. Det skal virkelig sies at Gamer.no (norske spill-sider og blader generelt, faktisk) er blant de aller flinkeste i klassen når det gjelder dette. Ikke det er så vanskelig, alt tatt i betraktning.'

 

"Digital drit" er vel å trekke del litt vel langt. Men smak og behag...

En spissformulering, helt klart. Men Thief:Deadly Shadows (med unntak av "The Cradle") var altså så mye dårligere enn sine forgjengere at det blekner i forhold. At det er "OK" er liksom ikke godt nok, når de som kom før var helt fantastiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...