Gå til innhold

Remote Desktop i XP: kan man unngå at klienten logges av?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Topicen sier vel mye. Jeg har en stasjonær PC med Media Center installert, som er koblet til TV og stereoanlegg. Også ønsker jeg å styre denne med den bærbare min via LAN, på samme måte som et trådløst tastatur/mus. Men når jeg kobler opp Remote Desktop mister jeg bildet på TV'en, dvs. den stasjonære logger seg av og jeg får bare bildet på den bærbare. Er det mulig å klone bildet, slik at jeg får det samme bildet bådet på TV'en og den bærbare?

 

 

Takk for svar!

Endret av Knerten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan leve med å ha to forskjellige brukere/kontoer, så... en som du administrerer med, og en som kjører TV. Da kan du se på TV med den ene kontoen mens du logger deg på en annen konto. Det finnes et hack (egentlig en tidlig versjon av en DLL fra Microsoft) som gjør at Remote Desktop ikke avslutter den session som er aktiv selv om man logger seg på med en annen konto. Forutsetter XP Prof eller Media Center 2005.

 

Se f.eks. her:

 

Remote Desktop Multiple Sessions

Lenke til kommentar
Hei

 

 

Topicen sier vel mye. Jeg har en stasjonær PC med Media Center installert, som er koblet til TV og stereoanlegg. Også ønsker jeg å styre denne med den bærbare min via LAN, på samme måte som et trådløst tastatur/mus. Men når jeg kobler opp Remote Desktop mister jeg bildet på TV'en, dvs. den stasjonære logger seg av og jeg får bare bildet på den bærbare. Er det mulig å klone bildet, slik at jeg får det samme bildet bådet på TV'en og den bærbare?

 

 

Takk for svar!

Du snakker om et server-OS, du får enten kjøpe server2003 eller gå over til GNU/Linux (som ikke har noen begrensninger). Jeg sitter her og styrer hovedmaskinen min fra laptopen akkurat nå, funker fett. Det finnes som sagt en XP-hack, men den er ikke lovlig så da driter vi i den. Media center via VNC er vel nærmest masochisme.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei

 

 

Topicen sier vel mye. Jeg har en stasjonær PC med Media Center installert, som er koblet til TV og stereoanlegg. Også ønsker jeg å styre denne med den bærbare min via LAN, på samme måte som et trådløst tastatur/mus. Men når jeg kobler opp Remote Desktop mister jeg bildet på TV'en, dvs. den stasjonære logger seg av og jeg får bare bildet på den bærbare. Er det mulig å klone bildet, slik at jeg får det samme bildet bådet på TV'en og den bærbare?

 

 

Takk for svar!

Du snakker om et server-OS, du får enten kjøpe server2003 eller gå over til GNU/Linux (som ikke har noen begrensninger). Jeg sitter her og styrer hovedmaskinen min fra laptopen akkurat nå, funker fett. Det finnes som sagt en XP-hack, men den er ikke lovlig så da driter vi i den. Media center via VNC er vel nærmest masochisme.

 

Betyr dette at når jeg legger in Windows Server 2003 på min gamle pc, så vil jeg kunne kjøre remote desktop uten at skjermen på server maskinen blir svart?

Lenke til kommentar

Poenget slik jeg forstod det, var å kunne logge inn remote parallelt med den session som kjører TV. I praksis betyr det isåfall to samtidig påloggede brukere, det tillater ikke engang XP Pro eller Vista Ultimate, men på Server2003 burde det gå greit, men du får kryssjekke med MS, de har en lisensjungel jeg er veldig glad for å slippe å forholde meg til.

 

Jeg vil sterkt fraråde deg å bruke piratversjon av server OS, de er i en annen priskategori, og er de første MS vil gå etter når de skal ta pirater.

 

Det dere er ute etter er antagelig lett å sette opp i linux, så jeg anbefaler jo varmt den løsningen, se signaturen min for muligheter og veiledning.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg får alle Windows Server 2003 R2 versjonene gratis og lovlig. Jeg skal sette opp en server som skal være koblet til tven. Skal styre den via Remote Desktop fra min Vista 64 bit maskin.

 

Det som er viktig for meg er at når jeg logger på serveren med Remote Desktop, så blir ikke tven svart. Så kan jeg sette på film på tven og logge av Remote Desktop.

 

Har forstått det slik at Windows Server 2003 fungerer på denne måten. Hvis jeg tar feil nå, så må noen rope ut =)

Lenke til kommentar

Det funker nok dårlig!

HAr selv windows 2003 server her, og ja, jeg kan logge inn flere ganger på samme brukernavn, men jeg får ikke styringa over en anna session liksom.

Så det du er ute etter er et VNC program om jeg har forstått hva du mener.

Med et VNC program så får du opp en kopi av bildet på TV'en, og du kan styre tastatur og mus ifra en annen pc.

F.eks sette på en film, og logge av VNC.

Og det beste, dem fleste VNC programmer er gratis ;)

Men kan hende du må åpne for det i windows firewall om du bruker denne.

Selv funket det fint her når jeg kjørte Norton Antivirus, som har egen firewall.

Men når jeg gikk over på NOD32, så funka ikke VNC lengre, men fikk åpnet for det i windows firewall så funket det helt fint igjen :)

Lenke til kommentar
Jeg får alle Windows Server 2003 R2 versjonene gratis og lovlig. Jeg skal sette opp en server som skal være koblet til tven. Skal styre den via Remote Desktop fra min Vista 64 bit maskin.

 

Det som er viktig for meg er at når jeg logger på serveren med Remote Desktop, så blir ikke tven svart. Så kan jeg sette på film på tven og logge av Remote Desktop.

 

Har forstått det slik at Windows Server 2003 fungerer på denne måten. Hvis jeg tar feil nå, så må noen rope ut =)

Som det nevnes av J@9 har du meget begrenset mulighet til å styre noe som helst som kjører på TV remote i windows, uten å kjøre akkurat samme desktop remote, hvilket vnc gjør, men med så elendig ytelse at jeg tror du minimum må ha Gbit nett for å gjøre det greit, men prøv da vel.

 

Må neste få bemerke at det du spør om er relativt lett å gjøre hvis du kjører linux. Eksempelvis kan alle KDE-applikasjoner styres direkte fra hvor som helst.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte VNC her før, som tidligere nevnt i tråden.

Dette brukte jeg kun for å styre musa og tastaturet til f.eks å starte en film, kjøre den opp i fullskjerm på tv, for så å lukke programmet eller minimere det.

 

Dette funket helt fint på et 10/100Mbit nettverk ;)

Men, bildet fra filmen ble ikke sendt til min pc, fikk bare opp ei svart rute der filmen skulle vært.

Så det er kanskje derfor ytelsen her var såpass bra?

Et annet alternativ er å kjøpe en RF-Fjernkontroll som styrer di viktigste funksjonene, men selv syns jeg dette funker dårlig..

 

Selv bruker jeg et sett med bluetooth tastatur og mus (men det er mest pga at Mediacenteret her også brukes til litt spilling og surfing på nett), + har lagt inn programmer på mobilen som kan styre enkelte funksjoner som volum, forrige/neste sang i winamp osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...