Gå til innhold

Billedkunst: En tråd for Stencil Street Art, og hvor å se de.


Anbefalte innlegg

For de av oss som har vandret i Bergen de siste årene har sett endel motiver på vegge som skiller seg ut i forhold til annen tagging og grafitti.

Særlig artisten DOLK har gjort seg bemerket.

 

Personlig synes jeg at denne uttrykksformen ikke kan betegnes som hærverk eller forsøpling av det offentlige rom da de rent teknisk er bra utført og de har noe mer med seg enn hva taggere har som kjører jeg-pisser-på-hjørne-som-bikkjer-for-å-si-jeg-har-vært-her holdninger.

 

Mitt "jomfru" møte med Dolk var denne.

 

635018412_79414125db.jpg

 

Dolks Che kan betraktes på Standkaien, på en trafo-stasjon mellom Blaauw-gården og Hurtigbåt-terminalen.

Faktisk så har Jim Fitzpatrick, som skapte det mer kjente motivet av Alberto Kordas fotografi, sagt at han er drittlei sitt eget motiv, mens Dolks tolkning er noe han virkelig liker!

 

En annen personlig favoritt er Herman Friele:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

HPIM3067.jpg

 

Som kunne sees under Smørsbroen, men som dessverre ble overmalt av veivesenet.

En handling som nesten må ansees som kulturvandalisme.

Den portretterte eks-borgermesteren uttalte selv både sin begeistring for maleriet og tilsvarende skuffelse da det ble overmalt.

 

Slik ser det ut der nå;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

DSC_0031.JPG

 

Derimot så kan H. Friele nå bli betraktet på et litt særegent sted. Klikk her!

 

Andre artister som har herjet Bergen er Banksy, som i dag har et meget anerkjent navn og som selger kunsten sin for betydelige summer på de store auksjonshusene.

Mer fra Banksy kan sees her.

 

Så om noen vet om flere stensiler så legg med et bilde og hvor å finne dem!

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått øynene mer og mer opp for streetart. Tradisjonell hip-hop graff er vel og bra, men det blir ofte for konservativt for meg. Selv om jeg digger fete piecer og characters (coderock f.eks. er jo skitbra).

 

Det som er kult med streetart er at man ikke er bundet så mye av hip-hop røttene. Da blir det rom for mere variert utrykk.

 

En annen fordel med streetart er jo at man kan sitte hjemme og lage stensilene/sjablongene i ro og mak, mens det tar relativt kort tid å få dem opp på veggen etterpå.

 

Jeg har dessverre ikke fått sett noe av DOLK i virkeligheten, har han lagd noe i Oslo? Men, har sansen for det jeg har sett på bilder. Det virker som han har stor annerkjennelse i utlandet også.

 

Er på utkikk etter flere siter med bra stencils forresten. Trenger flere links :)

 

Kult med en streetart tråd. Bra initiativ.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg så det i BT idag!

Var første side oppslag! :thumbup:

 

Banksy var i Bergen i tre dager i 2000 og laget fem eller seks verker i bergen.

Alle unntatt ett er malt over siden det ble betraktet som forsøpling!

Det som er igjen er usignert, og man kan kun anta at det er Banksy som har laget det pga streken.

 

Bildene i linken din, var faktisk gaver som nå koster millioner!

Kjipt for bergen-by som kunne hatt kanskje norges dyreste murer rundt omkring!

Lenke til kommentar

Hennig Warloe, "kunst-sjef" i Bergen (kommer ikke på tittelen), som faktisk er en stor Dolk fan beklager det hele og sier det er uvitenhet.

Enda verre med Herman Friele som faktisk ble malt over for under et år siden, lenge etter at han ble kjent og kunsten hans ble verdsatt.

(se første post eller signaturen)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
CANS FESTIVAL: I begynnelsen av mai inviterte graffitikunstneren Banksy til gatekunstfest i London. I løpet av en helg fylte han en tunnel med egne og andres arbeider. Nordmennene Dolk og Pöbel deltok på arrangementet.

Bilder: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/06/06/537319.html?i=1

 

Mer info

http://www.thecansfestival.com/

 

*edit:

Og litt til:

http://www.flickr.com/photos/romanywg/sets...57604852764513/

Endret av Montgomery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...