Gå til innhold

Mitt lille viftestyringsprosjekt.


Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt gående her. Tenkte jeg skulle lage en liten modul som tok strøm rett fra psu og styrespenning fra hovedkort til å styre de fire hovedviftene inn til kabinettet.

 

Tenkte å bruke en av disse op-ampene:

-TS921IN

-TS951IN

 

Og denne transistoren:

-BD438/Ph

 

Foreløpig kretsskjema ser slik ut:

 

post-91963-1202411505_thumb.jpg

 

 

Noen som kan se noen opplagte feil?

Lurer også litt på hvilke opamp jeg skal velge. Ser ikke den helt store forskjellen mellom de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med opampen er at spenningn på utgangen skal holdes på samme nivå som på inngangen fra hovedkortet, som forøvrig blir styrt fra vifteprogram i windows. Poenget med transistoren er å gi strøm nok til viftene fra psuen til kretsen ikke går i metning.

 

Ser ikke helt hvordan jeg skal kunne justere spenningsnivået med bare en transistor. Men viss du har ett godt forslag så bare kom med det :)

 

Burde kanskje forklart litt bedre i førsteposten. Men men..

Kondensatoren er forresten der for å hindre svingninger i utgangsspenningen.

 

Lagde ett lite blokkskjema som kanskje forklarer ting litt bedre:

 

post-91963-1202427285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Poenget med opampen er at spenningn på utgangen skal holdes på samme nivå som på inngangen fra hovedkortet, som forøvrig blir styrt fra vifteprogram i windows. Poenget med transistoren er å gi strøm nok til viftene fra psuen til kretsen ikke går i metning.

 

Ser ikke helt hvordan jeg skal kunne justere spenningsnivået med bare en transistor. Men viss du har ett godt forslag så bare kom med det :)

 

Burde kanskje forklart litt bedre i førsteposten. Men men..

Kondensatoren er forresten der for å hindre svingninger i utgangsspenningen.

 

Lagde ett lite blokkskjema som kanskje forklarer ting litt bedre:

 

post-91963-1202427285_thumb.jpg

Skal viftene styres manuelt eller skal de styres avhengig av tempraturene? Kanskje litt dårlig formulert, fant ikke de rette ordene.

Lenke til kommentar

Program i windows styrer utspenning fra hovedkort basert på temperatur sensor på hovdekort. Dermed får jeg ett innsignal fra hovedkortet til boksen min som varier fra 0 til 12v. Viftene blir dermed styrt automatisk. Poenget med kretsen er altså at jeg skal kunne bruke viftestyringsprogram i windows men kunne ta strøm fra psu så utgangen på hovedkortet ikke blir belastet.

 

Edit: Kan legge til at grunnen til at spenningen på utgangen ikke er den samme som på ingangen er at opampen i simuleringen ikke er rail to rail. Og dermed klarer den ikke å gi hele forsyningspenningen ut.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Enig med Behydro. Tror du trenger bare en enkelt NPN transistor. Basis til viftestyringsutgangen, kollektor til +12V, emitter til viftene. Du taper jo 0,7V men viftene skal jo ikke gå på full rulle likevel så da spiller det ingen rolle, og det vil funke uansett om styringen gir ren DC eller PWM. Trenger ikkeno kondensatorer e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...