Gå til innhold

Brunkrem hetsen, skjerp dykk, det er sundt og fint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
i skolen min har vi ei som er blitt helt oransje av brunkrem, dropp brunkrem og dropp solarium! En grunn at vi har sola!!

ja har du eit problem med folk som har oransj hud? har du eit problem med folk som har mørk hud? har du eit problem med folk som har gul, kvit, brun eller raud hud?

det er like mykje rasisme og seie dei som har oransj hud er stygt, som mørkehuda feks.

 

Her hvor jeg bor har ikke hvor mye brunkrem man bruker så mye med rase å gjøre i hvert fall.

rasisme er rasisme, mobbar du noken på grunn av hudfargen så er det det1!!

 

 

Åkei, først og fremst, hva er brunkrem? Selvbruningskrem eller foundation? Selvbruningskrem er ikke skadelig for huden. Ikke sunt heller (Som du faktisk HAR påstått). Det største minuset med å bruke selvbruningskrem er at man KAN få en unaturlig farge, og et merkelig skille. Det er ikke fint.

 

nei eg har ikkje påstått det er sundt eg har påstått at det er sundt i FORHOLD til solarium!!!!!!

 

Klart, det er bedre for huden å bruke kremer for å få brunfarge vrs solarium. MEN det som ER fakta er at man får faktisk nødvendige vitaminer av uv-stråler. Sollys er faktisk den viktigste kilden man har til D-vitamin, og jeg som bor oppe i det kalde nord, ser ikke mye sol om vinteren. Dermed kan solarium være et godt alternativ for dagslyset man mister. I tillegg er det mange som sliter med depresjoner om vinteren, også på grunn av mangel på sollys. Mange eksperter anbefaler til og med å ha en kort solariumsøkt i uka.

for noke tull:

 

Så vitamin D og solarier. Kroppen vår får vitamin D på to måter: Gjennom kosten og ved soleksponering, slik at vitamin D dannes i huden. I sommerhalvåret i Norge får man dannet nok vitamin D ved kun ca. 20 minutters daglig soleksponering av hender og ansikt. Det er med andre ord ikke nødvendig å sole seg avkledd om sommeren for å få dannet nok vitamin D. I praksis er det bare enkelte ekstreme religiøse som ikke tillater synlig bar hud som risikerer vitamin D-mangel om sommeren. Om vinteren dannes det i Norge ikke nok vitamin D i huden til å dekke behovet. Imidlertid lagres overskuddet fra sommerens Vitamin D til en viss grad i fettvevet vårt, slik at vi unngår mangel også om vinteren. Jeg er ingen ekspert på solarier, men såvidt meg bekjent danner huden også vitamin D under slik bestråling. Imidlertid bestråler man da såvidt kraftig, og såvidt store hudpartier, at det kun er nødvendig med noen minutters solariebruk for å danne relativt store mengder vitamin D. Alle er enige om at solariebruk øker faren for hudkreft. Det store stridstemaet er hva som veier tyngst: Behovet for vitamin D, eller faren for hudkreft. Jeg tror neppe noen kan gi deg et endelig og sikkert svar på dette.

 

Vennlig hilsen Are Brean, nevrolog

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=334272

Lenke til kommentar
rasisme er rasisme, mobbar du noken på grunn av hudfargen så er det det1!!

 

For noe tull. Rasisme er :

ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

Så, man kan mobbe på hudfarge så mye man vil uten å være rasist så lenge man ikke mener visse raser er andre raser overlegne.

 

Og, når det gjelder brunkrem er det ikke hudfarge, men 'sminke'farge. Mobber du en kar med sort lipgloss så har det da ingenting med hudfarge å gjøre.

Lenke til kommentar
rasisme er rasisme, mobbar du noken på grunn av hudfargen så er det det1!!

 

For noe tull. Rasisme er :

ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

Så, man kan mobbe på hudfarge så mye man vil uten å være rasist så lenge man ikke mener visse raser er andre raser overlegne.

 

Og, når det gjelder brunkrem er det ikke hudfarge, men 'sminke'farge. Mobber du en kar med sort lipgloss så har det da ingenting med hudfarge å gjøre.

samma det :mad: det er like ille

Lenke til kommentar
Det som er ille er at en person kan synke så dypt at han faktisk lager en brunkremtråd. Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden (da dør den fortere ut)

Mhm :( Tenk at eg synk så djupt at eg vile prøve og gjere kreftgrillen upopulær, og heller gjere brunkrem allmenn akseptert som ikkje er farleg for helsa :(

Lenke til kommentar
rasisme er rasisme, mobbar du noken på grunn av hudfargen så er det det1!!

 

For noe tull. Rasisme er :

ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

 

Så, man kan mobbe på hudfarge så mye man vil uten å være rasist så lenge man ikke mener visse raser er andre raser overlegne.

 

Og, når det gjelder brunkrem er det ikke hudfarge, men 'sminke'farge. Mobber du en kar med sort lipgloss så har det da ingenting med hudfarge å gjøre.

samma det :mad: det er like ille

Det er det vel ikke. Det er da mye værre å være en mobber enn å være rasist. En rasist kan jo mene at noen er underlegne uten å være respektløs overfor de han mener er underlegene. Det går ann å vise normal folkeskikk mot mennesker man mener er underlegne vet du. Mobber du så behandler du ikke folk med normal folkeskikk, og er i mine øyne værre enn en rasist.

 

Nå er det jo nok slik at rasistiske holdningere er hos noen grunnen til at de mobber, men alle som mobber plager andre, mens ikke alle rasister gjør det. Så logisk sett er mobbere værre enn rasister.

 

Også, når man kaller noe rasisme uten at det er det så utvanner man både begrepet rasisme, den språklige pressisjonen og språkets mangfold.

 

EDIT: Bare for å ta et dårlig eksempel. Jeg mener katten min tilhører en rase som er min rase totalt underlegen. Det er alikevel få skapninger jeg behandler like godt som katten min :) (Skal jeg tenke subjektivt på det så bryr det meg ingenting om noen millioner kinesere jeg ikke kjenner dør, men tar katten min kvelden blir jeg lei meg)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Da er man verre enn en rasist som ikke mobber. Hvorfor dele inn mobberne? Mobbing er vel like ille for den som blir mobbet uansett hvilke grunn den som mobber har for å mobbe?

 

Tingen er at alle mobberer er mobberer, mens ikke alle rasister er mobbere, og alle mobberer er ikke rasister. Dermed er vel mobbere verre enn rasister (mtp mobbing).

Lenke til kommentar
Om vinteren dannes det i Norge ikke nok vitamin D i huden til å dekke behovet. Imidlertid lagres overskuddet fra sommerens Vitamin D til en viss grad i fettvevet vårt, slik at vi unngår mangel også om vinteren. Jeg er ingen ekspert på solarier, men såvidt meg bekjent danner huden også vitamin D under slik bestråling. Imidlertid bestråler man da såvidt kraftig, og såvidt store hudpartier, at det kun er nødvendig med noen minutters solariebruk for å danne relativt store mengder vitamin D.

 

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Leste du at jeg sa det var nok med noen minutter i uka? Leste du svaret her i fra lommelegen? Leste du at jeg sa noen eksperter?

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/22/519016.html

 

Der har du en link som sier at kreftforskere er FOR solarium.

 

- Sol i moderate doser er verken farlig eller kreftfremkallende, tvert i mot, sier han.
Han sier det er en myte at solarium ikke gir D-vitaminer. Kunstig sol er like gunstig som naturlig sol.
Tar du solarium fem minutter to ganger i uka, får du i deg såpass at det vil kunne ha en beskyttende virkning.
Lenke til kommentar
Om vinteren dannes det i Norge ikke nok vitamin D i huden til å dekke behovet. Imidlertid lagres overskuddet fra sommerens Vitamin D til en viss grad i fettvevet vårt, slik at vi unngår mangel også om vinteren. Jeg er ingen ekspert på solarier, men såvidt meg bekjent danner huden også vitamin D under slik bestråling. Imidlertid bestråler man da såvidt kraftig, og såvidt store hudpartier, at det kun er nødvendig med noen minutters solariebruk for å danne relativt store mengder vitamin D.

 

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Leste du at jeg sa det var nok med noen minutter i uka? Leste du svaret her i fra lommelegen? Leste du at jeg sa noen eksperter?

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/22/519016.html

 

Der har du en link som sier at kreftforskere er FOR solarium.

 

- Sol i moderate doser er verken farlig eller kreftfremkallende, tvert i mot, sier han.
Han sier det er en myte at solarium ikke gir D-vitaminer. Kunstig sol er like gunstig som naturlig sol.
Tar du solarium fem minutter to ganger i uka, får du i deg såpass at det vil kunne ha en beskyttende virkning.

 

hahahahaahahahaahah :!: trur du verkeleg at dei som tek solarium for å bli brune tek det 5 MINUTT 2 gonger i veka for å få i seg nok D-vitamin? LOL§!!! never!! det er ikkje difor folk tek solaiurm, det skal eg love deg. viss det har mangel på D vitamin burde dert heller ta seg ei sjej med tran ;)

Lenke til kommentar

Ta deg en bolle og sett teksten i sammenheng. Man trenger bare å ta sol 5 minutter 2 ganger i uken før inntaket av D vitaminer gir en beskyttende effekt, noe som kan ansees å være et pluss for de som tar sol. Det er dermed ikke sagt at det er grunnen til at folk gjør det, og det betyr heller ikke at man ikke kan ta sol i mer enn 5 minutter.

Lenke til kommentar
jo,det betyr at dersom du tek meir enn 10 minutt ii veka så får du eit STORT OVERSKUDD på vitamin D, og det er IKKJe sundt!

 

Uansett hvor mye sol man tar, så skal det ekstremt mye til for at en får i seg såpass mye vitamin D at det blir usunt/farlig.

 

"Overdose occurs at more than 100 times the recommended daily allowance (roughly one bottle of vitamin D tablets per day), over a period of months. Acute overdose requires over 50mg (ten thousand times the RDA)"

 

(wiki)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...