Gå til innhold

Hvordan sortere tabell (uten ORDER BY)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker MS-SQL. I utgangspunktet inneholder tabellen er rekke tallverdier:

1

2

3

4

5

osv...

Etter å ha lagt til noen poster er den slik (nei, den er ikke normalisert):

1

2

3

4

5

1

2

2

1

4

osv...

Ønsker å sortere hele tabellen på denne kolonnen, slik at den vises på denne måten ved å åpne den med OPEN TABLE:

1

1

1

2

2

2

3

4

4

5

osv...

Hvordan kan jeg sortere hele tabellen permanent, slik at jeg ikke må åpne den med select * from [tabell] order by [kolonne]?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du gjøre en sortert kopiering til annen tabell, slette hovedtabellen for deretter å kopiere tabellen tilbake fra den temporære?

Skrevet

Jo, forsåvidt. Men jeg ønsker å gjøre denne operasjonen jevnlig etterhvert som jeg registrerer. Kan skrive flere kommandoer som gjør kopiering, sletting og opprettelse av ny tabell på nytt, og bruke disse hver gang. Men helst skulle jeg hatt en metode som gjør dette direkte i tabellen.

Skrevet

Rekkefølgen på dataene i en relasjonsdatabase er vilkårlig. SQL Server har dog en måte å løse problemet på for deg, ved å opprette en CLUSTERED indeks på den/de kolonnene du vil ha dataene sortert etter. Men, det er ganske mange tilfeller hvor dette gir svært negative konsekvenser hva angår ytelse, og jeg vil på det sterkeste FRARÅDE å gjøre det for at dataene skal vises i "riktig rekkefølge" når du bruker open table i EM eller SSMS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...