Gå til innhold

[løst]Hvordan kan jeg fjerne skjult partisjon?


Anbefalte innlegg

Hei! Skal installere Windows på nytt for å få bort alt unødvendig på min nye Dell XPS 1530, skal i samme slengen omrokkere på partisjonene, men der er én partisjon som er synlig i diskbehandling som ikke kommer frem når jeg kommer frem til valg av partisjon i installasjonen av Windows. Noen som vet hvordan jeg får fjernet denne, evt rensket hele harddisken i en operasjon? Den skjulte partisjonen er merket med EISA*** et eller annet og kan ikke endres inne i Windows.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra i windows, kan du bruke dskprobe.exe for å:

 

-åpne den eisa partition----slik at du ser hva er inn der, før du sletter den

-fjerne MBR og partitions tabellen på disken din.

-og mye annet......

 

Etter du har fjernet info på den sector0 MBR+partition tabell og rebooter, vil disken din oppføre seg som om aldri har vært brukt før

 

 

Dskprobe.exe finner du i din Windows cdplate \support\tools\support.cab.

Du kan enten bruke ...søk..på dskprobe, eller sxtracte support.cab og hente den.

 

Trenger du litt hjelp om hvordan osv, det er bare å spørre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen! Det tok sin tid før jeg fikk gjort dette, men nå har jeg fått det gjennomført, dog ikke slik som wiberos skriver. Siden jeg bruker Vista har jeg ikke dskprobe.exe, men et annet program som heter diskpart.exe. For å få tilgang til den skjulte partisjonen måtte jeg gjøre følgende:

 

Kjøre diskpart.exe

 

select disk 0 (0 er her nummeret disken normalt får inne i diskbehandling i windows)

select partition 1 (den skjulte partsjonen var den første på disken)

set id=07 override

 

Da kom disken automatisk frem i windows som om det var en usb-disk du satte inn.

Hvis man vil ta vare på det som ligger på denne partisjonen/disken er nå tiden inne.

 

Hvis man kjører Windows fra samme disk som den skjulte partisjonen ligger på er man nødt til å start pcen fra installasjonscden. Kommandolinjen får man tilgang til ved å trykke på neste på installasjonsskjermbildet for Windows Vista, og deretter klikker du Installer nå. Trykk SKIFT+F10 for å åpne en ledetekst.

 

For å slette partisjonen/disken skriver man:

 

clean (forutsetter at man er inne i diskpart og fulgt de to første trinnen tidligere i innlegget)

 

Og da er disken fullstendig tom. :thumbup:

 

Det finnes garantert flere måter å gjøre dette på, men denne fungerte ganske bra for meg :)

 

edit: Fra diskpart lager man en ny partisjon ved å skrive: create partition primary.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

Det er fantastisk at noen,,, at last…, prøver å bruke verktøy som man har til rådighet i Windows for å ordne opp i detaljer.

 

(dskprobe er ikke i vista, (leste ikke ..signaturen)(og jeg liker dskprobe :love: ) den finner du i WindowsXP plate, og i Vista skal kjøres as admin.

Diskprobe vil gi deg enda mer kontroll, og sammen med diskpart vil du klare det meste)

 

Men det er uvesentlig nå. Du er nok i stand til å utføre mye, ser ut til.

 

Mange :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...