Gå til innhold

Blu-ray filmer hakker på min PS3


GETINTHEVAN

Anbefalte innlegg

Filmer blir filmet i 24 fps fordi det er sånn. Er snakk om nye digitale kinoformater med mye høyrere oppløsning enn dagens kino, og mange flere bilder pr sekund. Slik at ting faktisk glir bra. Er jo ikke bra at ting hakker, for det er det det gjør.

Tullpreik. Det hakker kun om oppdateringsfrekvens ikke er en multippel av frameraten til filmen, eller om frameraten til filmen er nevneverdig lav. 24/48 oppfattes ikke som hakking av et menneskeøye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At jeg har lest om dette er ikke tull. Finnes konseptfilmer (for en stund siden ihvertfall) som kjører mange ganger flere fps enn 24. Hvis man ser etter hakking på bevegelser på kino, så ser man det lett. -Jeg er enig i at man ikke legger merke til det hvis man ikke ser etter det.

Lenke til kommentar
At jeg har lest om dette er ikke tull. Finnes konseptfilmer (for en stund siden ihvertfall) som kjører mange ganger flere fps enn 24. Hvis man ser etter hakking på bevegelser på kino, så ser man det lett. -Jeg er enig i at man ikke legger merke til det hvis man ikke ser etter det.

Naturlig != egnet til film

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg veit at det finnes skjermer som visstnok begeregner hva mellombildene skulle bli, men det blir en post processing gjort av TV'ns billedchip - og der kan jeg nok være enig med deg at kanskje det ikke blir helt riktig inntrykk.

Vurderer å kjøpe en PANASONIC TX-32LXD700F 32" lcd tv. Den har 100 hz, og det stod dette om den:

På enkelte LCD-skjermer kan bildet iblant etterlate seg spor ved raske sekvenser som ved sport eller i actionfilmer. De nye LXD-modellene er utstyrt med nyheten 100 Hz Motion Picture Pro, som skaper et ekstra bilde mellom hvert bildepar. Takket være at bildefrekvensen øker til 100 bilder per sekund, reduseres slepespor i bildet med hele 50 %. V-Real 2 teknologi sammen med Sub-Pixel-kontroll og Advanced 3D colour Management gir knivskarpt bilde med sterke farger og myke konturer.

 

Er det noe slikt som du har nevnt over? Er ikke så stødig på dette, derfor spør jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg veit at det finnes skjermer som visstnok begeregner hva mellombildene skulle bli, men det blir en post processing gjort av TV'ns billedchip - og der kan jeg nok være enig med deg at kanskje det ikke blir helt riktig inntrykk.

Vurderer å kjøpe en PANASONIC TX-32LXD700F 32" lcd tv. Den har 100 hz, og det stod dette om den:

På enkelte LCD-skjermer kan bildet iblant etterlate seg spor ved raske sekvenser som ved sport eller i actionfilmer. De nye LXD-modellene er utstyrt med nyheten 100 Hz Motion Picture Pro, som skaper et ekstra bilde mellom hvert bildepar. Takket være at bildefrekvensen øker til 100 bilder per sekund, reduseres slepespor i bildet med hele 50 %. V-Real 2 teknologi sammen med Sub-Pixel-kontroll og Advanced 3D colour Management gir knivskarpt bilde med sterke farger og myke konturer.

 

Er det noe slikt som du har nevnt over? Er ikke så stødig på dette, derfor spør jeg. :roll:

 

Ja, er nok det. Har lest en par tester, sist nå i kveld, på en par av disse nye TV'ene der den egenskapen for filmmatriale til å ligne "cheap video". Hehe. Så smaken er som baken. Noen liker det, andre ikke.

 

Jeg for min del er glad jeg slipper 3:2 pulldown judder (som når 24 bilders film vises i 60 hz) ved hjelp 24hz output fra BD-avspiller, og så fremvist i 48, (2 ganger fremvisning av de 24 orginale bilder) eller høyere på projektoren. Altså uten at en datamaskin skal finne opp bilder innimellom der som filmskapernes kamera ikke hadde med.

 

Disse teknologiene går jo stadig framover da, så godt mulig det er/blir bra en gang. Og noen liker det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...