Gå til innhold

Ansvarsløst hundehold og "farlige" raser


Anbefalte innlegg

Det har i senere tid vært flere nyhetssaker om personer som er blitt bitt av rottweilere.

Jeg ser det gang på gang; De som går til anskaffelse av hunderaser som rottweilere, pitbull, amstaffer er som regel personer som ikke engang klarer å ta ansvar for seg selv. Og heller ikke klarer å ta hensyn ovenfor andre. Hvordan kan de da ha et dyr som krever såpass mye arbeid og oppfølging? Det virker som jo mer uansvarlig og usikker man er, jo flere dyr har man.

 

Ta for eksempel ei i borettslaget mitt; Hun har 2 hunder, hvorav én rottweiler. Hun lar stadig hunden løpe fritt, til tross for krangling med borettslaget (hun skjønner jo ikke hva som er store problemet, hun har jo full kontroll over dyrene sine.) Spesielt de gangene hun må rope flere ganger for å i det hele tatt få hundenes oppmerksomhet. Enda verre er det når hunden sniker seg bak meg i oppgangen og vil bli med meg inn i leiligheten.

Jeg er redd for at denne Rottweileren en dag kommer til å havne på forsiden i Aftenposten sammen med en tragisk overskrift.

 

Bør vi innføre en ordning der det blir avgjort om en person er egnet til å holde dyr eller ikke? Evt. et sertifikat som man må fremvise (ved oppfordring) når man er ute på tur, enten det er med en klin gæærn rottweiler eller en struts? Bør eierne av hundene straffes dersom hunden angriper noen?

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2235478.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2170870.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1663614.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1256742.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste først; en hund som biter et menneske kan jo kreves avlivd. I de fleste tilfeller syns jeg det er straff nok. I de fleste situasjonene rekker jo ikke vi mennesker å tolke hvorfor hunden biter, så jeg syns ikke at bøter eller fengsel skal være obligatorisk for eieren av hunden som biter.

 

Vel, det er jo mange som mener sertifikat eller "prøve" burde være obligatorisk for å eie hund.

Hvordan man skulle lagt opp rammene rundt dette vet jeg ikke.

Syns det er veldig trist at det ser ut til at Rottweiler nå blir den neste hunden som skal være tøff og kul. Man blir jo advart mot dårlig mentalitet på rasen for tiden, må finne gode linjer om du skal ha en osv. Kanskje et resultat av uvettig avl, fordi det er penger å tjene..?

 

Det er foreslått aldersgrense på 16 år for å eie dyr. Jeg syns det er et godt sted å starte. Ikke at det fjerner de over 16 år som vil ha tøff og kul hund, men det er som sagt en start.

Lenke til kommentar

Folk som har pitbull etc. og andre ulovlige raser må ha komplekser av noe slag. Hvorfor ellers må de han en sånn hund? Jeg blir illsint når jeg ser folk sleppe bikkja si løs blant folk, åpenbart at de ikke bruker hodet og tenker seg om! Hunder kan man aldri stole på. Ikke noe som irriterer meg når jeg går med mine egene hunder og det kommer en løs hund løpenes mot dem! Faen for et styr det blir! Jeg har selv som unge også fått løshund etter meg og blitt bitt pga. av en jævla idiot av en eier. Det skulle vært sertifikat eller lignende for å eie hunder. Men det vil vel kanskje ikke funke...

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Problemet med pitbull og 'farlige raser' er at de havner i feil hender. De som skal ha bikkja fordi det er status.

Jeg kommer på to tre personer i farta som har hatt bull terrier og amstaff her i byen (påstod seff at det var pitbull, så kul var han liksom). To av bikkjene ble gale i hodet fordi de fikk dårlig behandling (slått osv), takk gud for at de er i nye og bedre hjem.

Jeg håper det blir stengere regler for hundehold en gang i tide, og ikke minst strengere krav til såkalte oppdrettere.

Mentaltest burde også vært et krav hos enkelte raser.

 

Jeg blir provosert når jeg ser idioter eier en rase de ikke greier å håndtere. Kjøp deg en dverg puddel for pokker, ikke et beist av en rottis!!

En Rottweiler i puberteten er ikke til å spøke med, og det er kanskje en grunn til at det er mange unge rottisgutter for omplassering til en hver tid.

Lenke til kommentar

Jeg og stebroren min sykla feil en gang, da vi skulle et sted, så vi havna ved et hus og plutselig kommer det en sånn liten, feit bikkje løpende og gneldrende mot oss. Og vi rakk så vidt å snu syklene før den hadde hoppa opp og satt noen tenner inn i benet mitt og slapp. Vi sykla som faen. Hater bikkjer den dag i dag og er livredd for de :(

Lenke til kommentar
Folk som har pitbull etc. og andre ulovlige raser må ha komplekser av noe slag. Hvorfor ellers må de han en sånn hund? Jeg blir illsint når jeg ser folk sleppe bikkja si løs blant folk, åpenbart at de ikke bruker hodet og tenker seg om! Hunder kan man aldri stole på. Ikke noe som irriterer meg når jeg går med mine egene hunder og det kommer en løs hund løpenes mot dem! Faen for et styr det blir! Jeg har selv som unge også fått løshund etter meg og blitt bitt pga. av en jævla idiot av en eier. Det skulle vært sertifikat eller lignende for å eie hunder. Men det vil vel kanskje ikke funke...

 

Vil nok funke ganske greit men siden det krever mer av både myndigheter,politie og NKK vil de nok fortsette å forby hunderaser..

 

Og forby går kun ut over de som passer på hunden sin og har et ansvarlig hundehold..

De som driver med kriminalitet og som kun vil ha en "bad ass" hund vil alltid finne seg det..

 

Folk tror jo ofte at en pitbull er den mest farlige osv osv,de som sier det har ikke sett mye hundebitt eller angrep fra hunder på mennesker.

 

 

 

Problemet med pitbull og 'farlige raser' er at de havner i feil hender. De som skal ha bikkja fordi det er status.

Jeg kommer på to tre personer i farta som har hatt bull terrier og amstaff her i byen (påstod seff at det var pitbull, så kul var han liksom). To av bikkjene ble gale i hodet fordi de fikk dårlig behandling (slått osv), takk gud for at de er i nye og bedre hjem.

Jeg håper det blir stengere regler for hundehold en gang i tide, og ikke minst strengere krav til såkalte oppdrettere.

Mentaltest burde også vært et krav hos enkelte raser.

 

Jeg blir provosert når jeg ser idioter eier en rase de ikke greier å håndtere. Kjøp deg en dverg puddel for pokker, ikke et beist av en rottis!!

En Rottweiler i puberteten er ikke til å spøke med, og det er kanskje en grunn til at det er mange unge rottisgutter for omplassering til en hver tid.

 

Her sier du det alle vi som jobber imot denne idiotiske hundeloven vet,EIERE ER SKYLD I DÅRLIG HUNDEHOLD IKKE HUNDENE UANSETT RASE..

 

 

 

Mvh

D

Lenke til kommentar
Jeg og stebroren min sykla feil en gang, da vi skulle et sted, så vi havna ved et hus og plutselig kommer det en sånn liten, feit bikkje løpende og gneldrende mot oss. Og vi rakk så vidt å snu syklene før den hadde hoppa opp og satt noen tenner inn i benet mitt og slapp. Vi sykla som faen. Hater bikkjer den dag i dag og er livredd for de :(

 

Uff.

 

Jeg har opplevd noe av det samme selv, i yngre alder og jeg vet hvordan det føles. Jeg endte heldigvis ikke opp med å være livredd for hunder dog, og sitter og venter på min første hund. Skulle ønske det var en måte noen kunne hjulpet deg til å bli kvitt det "hatet". Ingen venner som har hunder som er ok?

 

Så, når det kommer til rottweilere så er det jo plenty av mennesker som mener at man bør reise ut av Norge for å finne en bikkje som "virker" pga innavl og andre ting her.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Har selv opplevd bli såpass skremt av en rottweiler at jeg selv idag er skeptisk til hunder jeg ikke kjenner..

 

Men pga jeg har møtt en rottweiler som var ille dømmer jeg ikke alle individene på bakgrunn av det..Synes folk som gjør det er ganske sneversynte..

 

Har hatt hund siden jeg var liten scæfer og eier nå en amstaff hann på 6år.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Her er min utgave av "farlig hund"

Inviterer hvem-som-helst til å hilse på. Store som små. Garanterer null problemer! :)

 

post-7302-1202509501_thumb.jpg

 

post-7302-1202509516_thumb.jpg

 

Så tilbake til saken:

Det er oppdragelsen som er alfa og omega her. ALLE hunder må sosialiseres, trenes og følges opp.

Og til slutt:

Det er MITT ansvar som hundeeier å sørge for at min hund ikke er til sjenanse for andre.

Endret av Blippblopp
Lenke til kommentar

Lett å se at det er fordommer ute og går her, ja. Hvilke raser er det dere regner som farlige da? Regner med dere vet at det er eierne og avl som former hundene, uansett rase, og at ingen raser generelt er farligere enn andre? Har sett mange eksemplarer av "farlige" raser, og eier selv en som kan se ut som en kamphund for noen, og lett havne i feil hender, men den sinteste og mest aggressive hunden jeg har sett er naboens irske Setter :hm:

Lenke til kommentar

Det å binde fast hunder uten oppsyn er så ufattelig tilbakestående, ansvarsløst og hensynsløst! Tenk om det kommer bort en treåring! Og i tillegg er bikkja i en relativt sårbar situasjon da den nettopp sikkert er stressa etter å ha bli forlatt av bikkja. Dessuten kan enkelte hunderaser være et godt mål for tilfeldige forbipasserende som ønsker seg et nytt kjæledyr.. Noe som kanskje hadde vært det beste, for enkelte mennesker fortjener som sagt ikke engang å ha ansvar for en liten gullfisk.

Lenke til kommentar
Jeg ble bitt av en hund på fredag. Den stod bundet uten for en rimi butikk. Når jeg sa til hund som eide hunden at den beit meg sa hun bare at den kansje ble litt skremt, også gikk hun bare.

Jeg vet ikke hvilken hunderase det var.

 

Du bare måtte gå bort til bikkja som sto bundet fast du da?

Jeg gikk rolig forbi kansje litt nærme, men er egentlig redd for hunder. Gjorde ingenting som skulle gjør den.

Lenke til kommentar

Er rottweilere "farlige" / i samme sjanger som amstaff og pitbull? Har møtt så mye rottweilere de siste ukene gjennom hundekurs og diverse, men har ikke møtt EN rottweiler jeg i min villeste fantasi kunne sett for meg at kunne gått løs på meg.

 

Har de rykte på seg for å være agressive, eller havner de i denne kategorien fordi de ser så massive og sterke ut?

 

 

Hunder blir ikke mer sosiale enn man gjør dem til. Det er menneskelige feil som sørger for tragediene dessverre.

Lenke til kommentar

Rottweilere er vokterhunder mens bull&terrier rasene ble spesifikt avlet for å ikke ha vaktegenskaper. Da er det temmelig logisk at en gjennomsnittlig rottweiler har lettere for å utvikle antipati mot fremmede enn f.eks pitbull. Det er jo forsåvidt ikke noe negativt heller, i og med at man ikke skal forvente annet fra en vokterrase. Rottweilerne du møtte representerer ikke de rottweilerne som biter fordi det er kun en liten prosentdel av hunder som gjør. Dessuten sier du at du møtte de på hundekurs, og det forteller jo bare at eierne er ansvarlige folk som er villige til å legge tid i hundetreningen.

 

Og hva definerer du som farlig? Når en rottweiler biter gjør den like stor eller større skade enn en pitbull. Vitenskapelige undersøkelse viser at større hode = kraftigere bittstyrke.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Jeg definerer en farlig hund som en hund som har anlegg for å slå seg vrang, da anser jeg ikke kraft i bittet som relevant i det heletatt. En hund som biter (alt over valpebiting/"kosebiting") er etter mitt skjønn å anse som en fare uansett rase.

 

Ja, som sagt mener jeg også at eieren er alpha og omega i dette. Lite ansvarsfulle eiere (evt traume i fortid, som igjen ofte er tidligere ansvarsløse eiere) er eneste grunner for "problemhunder".

Lenke til kommentar

er jo raser som biter mer enn rottweiler da. Men er sikkert for at dem er så store og kraftige at dem automatisk havner i mappa "farlig rase". Biter en puddel så kommer det ikke i avisa , "Farlig vrengt polvott bet gammel mann". nei. skyld på eierne.

 

 

Min hund i alle fall. Sikkert ranka som superfarlig blant folk.... rofl

 

12022008209tg7.th.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...