Gå til innhold

Sette opp D-Link DIR655 uten DHCP ...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp kjøpt meg en D-link DIR 655 ruter og har dermed følgende nettverksoppsett:

 

- NextGenTel (bredbåndsruter SpeedTouch 510)

- D-Link DIR 655 (trådløs ruter)

 

Nå er DIR 655 koplet opp med DHCP slik at jeg har to subnett (10.0.0.X for de maskinene som får sin IP fra berdbåndsruteren og 192.168.0.X for de maskinene som får sin IP adresse fra DIR 655). Dette funker stort sett greit men jeg får problemer med å aksessere delte mapper ol. på maskiner som befinner seg på ulike subnett. Det som jeg derimot ikke forstår er at jeg kan aksessere både DIR655 (192.168.0.2) og bredbåndsruteren (10.0.0.1) fra en vilkårlig trådløs maskin (det virker som om DIR 655 ikke har problemer med å videresende forespørsler til andre subnett, dette kunne ikke min gamle ruter).

 

Siden bredbåndsruteren ikke støtter bridge funksjon så ønsker jeg å sette opp DIR 655 som et aksesspunkt. Mitt gamle modem (Belkin) var satt opp på denne måten slik at jeg kun hadde ett subnett hjemme (10.0.0.X) der alle PCer, enten de var stasjonære koplet direkte til bredbånds modemet eller trådløse koplet via Belkin, hadde samme IP adresse (administrert fra bredbåndsruteren).

 

Så til problemet:

 

Dersom jeg slår av DHCP serveren min på DIR655 så får ikke lengre de trådløse maskinene kontakt med denne (og dermed heller ikke bredbåndsmodemet). Mao - jeg klarer ikke å få dette til å fungere og lurer på om jeg må gjøre mer enn å "bare" slå av DHCP i DIR 655? Eller sagt på en annen måte: hvordan konfigure DIR 655 til å være et aksesspunkt.

 

Alle gode innspill mottas med takk!

 

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt sagt, så består DIR-655 av en ruter, en switch og et trådløst aksesspunkt. Du har allerede ruter-funksjonen i ST510, så dermed trenger du ikke tilsvarende funksjon i DIR-655.

Du trenger bare LAN-siden av DIR-655. (Ikke WAN-siden.)

 

Rent fysisk gjør du dette ved å koble en nettverkskabel fra en LAN-port på ST510 til en LAN-port på DIR-655, men først bør du prepare DIR-655 for å stå i et annet subnett:

 

(Dette gjøres enklest ved å koble en PC direkte til DIR-655.)

1. Gi DIR-655 en statisk LAN-adresse som ligger i 10.0.0x-området, f.eks. 10.0.0.200

(Bruk gjerne en adresse som ligger utenfor ST510's DHCP-pool.)

2. Slå av DHCP-serveren i DIR-655

3. Restart DIR-655 og koble en nettverkskabel fra ST510 inn på en av LAN-portene.

 

Nå skulle du for det første ha tilgang til DIR-655 fra det kablete nettet, slik at du kan sette opp de trådløse greiene, og når det er i orden skulle trådløse klienter kunne motta IP-adresser fra ST510's DHCP-server.

 

Disclaimer: Jeg har aldri forsøkt dette med en DIR-655, men oppskriften har fungert fint med andre trådløse rutere brukt som aksesspunkt+switch.

Lenke til kommentar

http://www.petri.co.il/configure_alcatel_s...cp_spoofing.htm

 

guide for å sette opp alcatel speedtouch 510 som bridge modem.

 

Ellers, for å ha dir-655 som akssess punkt:

 

slå av DHCP

sett en kabel mellom en LAN port på modemet, og en LAN port på routeren.

 

Da skal alt fungere glimrende. pass bare på at du bytter IP-en til routeren, til en IP som ligger i samme IP-nett som modemet deler ut.

Lenke til kommentar

Hei og takk for kjappe svar!

 

Jeg er ikke hjemme nå så jeg får ikke testa ut forslagene men jeg ser at jeg har gjort en feil (eller megatabbe :blush: )- når jeg slo av DHCP på DIR655 så koplet jeg ikke nettverkskabelen fra bredbåndsruteren inn i en av LAN porten på DIR655 (jeg brukte Internet porten).

 

Dette må være grunnen til at jeg ikke fikk det til å fungere. Så derfor: Takk for hjelpen!

 

PS: Når det gjelder å sette SpeedTouch 510 i bridge modus så har jeg tidligere gjort dette. Men pga. tidvis "hyppige" ruterbytter hos NextGenTel så ønsker jeg å la dette modemet være som det er.

 

[EDIT] Fungerte som gull! Alt vel, tråden kan lukkes.

 

mvh.

muthe

Endret av Wintermuthe
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet+7815234

Hei

 

Jeg kan bekrefte at dette (fortsatt) fungerer med en Speedtouch 546i og en D-Link DIR-655 med siste firmware (ikke beta).

 

IP-adressen jeg ga D-Linken var 10.0.0.254, da siste IP i DHCP-poolen til Speedtouchen er 10.0.0.253.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...