Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ombygging til gassdrift


Baardson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vesentlig ombygging av kjøretøyet skal godkjennes av Statens Vegvesens regionkontor. Kontrollørene kommer garantert til å rynke på nesen hvis du kommer med et gassopplegg som ser hjemmelaget ut. Gassen er jo mer eksplosiv enn bensin.

 

Man får drivstoffutgifter omtrent som dieselmotor. Halve literprisen, men dobbelt forbruk. Motoreffekten går vel også litt ned.

 

Motoren går varmere og slites mer, enn med bensin.

 

Den største ulempen er at man er nødt til å fylle opp bagasjerommet med en stor og upraktisk gassbeholder.

 

Gassen er en blanding av propan, butan o.l. Det finnes noen fyllestasjoner rundt omkring i Norge. Det store forbruket sammen med en liten tankkapasitet, gjør at man må fylle ofte. Hvis man går tom for gass, kan man skifte over til bensin og kjøre videre.

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men hva er nytten av dette? Lavere forbruk? Mindre forurensning? Er det noen besinstasjoner som selger gass? Hvordan type gass er det? Finnes det en FAQ til dette eller noe? :p

 

Jeg har sjekket endel rundt dette fordi jeg vurderer å montere det på en av mine biler.Fordeler: 40-50% lavere kjørekostnader. Motoren går mye renere, oljen blir ikke full av skitt. Jeg har funnet firmaer som leverer alt utstyr som trengs. Anskaffelses kostnader vil bli rundt 5000 kr og montering vil ta ca 10 timer.Tilslutt så får man en miljøgevinst med renere utslipp.

Interesserte kan kikke litt her: http://www.gaspro.no/index.htm

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at gass bare er tull. Få verksteder som vil ta i gass biler. Får jeg inn jeg inn en bil på service som det er gass på lukker jeg bare panseret og kjører det ut. Send det videre..... ofte til sverige.

Blir ofte pekt på som feilkilden uansett hva så det er få som tør og ta i det. Er ikke noe penger i det eller hvis man først har bestemt seg for og se på det. Mekanikeren må lære seg gass sytemet selv der og da pluss at man ikke får rabatter på deler etc. Uinteressant. Du tjener 10 ganger så mye på og bytte skiver og klosser istedenfor.

 

Mulig gass er veldig lett, men ingen gidder og sette seg inn i det. Går så lite av det og hvor skal du ha reservehjulet?

 

At du tenker på miljøet er veldig bra, men er det verdt det? tenk hvis du får problemer med gass systemet, hva da? billig blir det ikke!

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at gass bare er tull. Få verksteder som vil ta i gass biler. Får jeg inn jeg inn en bil på service som det er gass på lukker jeg bare panseret og kjører det ut. Send det videre..... ofte til sverige.

Blir ofte pekt på som feilkilden uansett hva så det er få som tør og ta i det. Er ikke noe penger i det eller hvis man først har bestemt seg for og se på det. Mekanikeren må lære seg gass sytemet selv der og da pluss at man ikke får rabatter på deler etc. Uinteressant. Du tjener 10 ganger så mye på og bytte skiver og klosser istedenfor.

 

Mulig gass er veldig lett, men ingen gidder og sette seg inn i det. Går så lite av det og hvor skal du ha reservehjulet?

 

At du tenker på miljøet er veldig bra, men er det verdt det? tenk hvis du får problemer med gass systemet, hva da? billig blir det ikke!

 

For en fantastisk holdning. "Nei. Dette kan jeg ikke og jeg vil ikke lære noe nytt" Hva skal du gjøre når alle kjører rundt i hydrogen-drevne eller elektriske biler ? Kaste verktøyskrinet og heller titte på tv hele dagen ?

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at gass bare er tull. Få verksteder som vil ta i gass biler. Får jeg inn jeg inn en bil på service som det er gass på lukker jeg bare panseret og kjører det ut. Send det videre..... ofte til sverige.

Blir ofte pekt på som feilkilden uansett hva så det er få som tør og ta i det. Er ikke noe penger i det eller hvis man først har bestemt seg for og se på det. Mekanikeren må lære seg gass sytemet selv der og da pluss at man ikke får rabatter på deler etc. Uinteressant. Du tjener 10 ganger så mye på og bytte skiver og klosser istedenfor.

 

Mulig gass er veldig lett, men ingen gidder og sette seg inn i det. Går så lite av det og hvor skal du ha reservehjulet?

 

At du tenker på miljøet er veldig bra, men er det verdt det? tenk hvis du får problemer med gass systemet, hva da? billig blir det ikke!

 

For en fantastisk holdning. "Nei. Dette kan jeg ikke og jeg vil ikke lære noe nytt" Hva skal du gjøre når alle kjører rundt i hydrogen-drevne eller elektriske biler ? Kaste verktøyskrinet og heller titte på tv hele dagen ?

 

Dette er dessverre en holdning som hele bransjen sliter med. Jeg jobber selv på verksted med spesialtilpasninger av biler o.l og vi jobber mye med våre ansatte for å få en åpnere holdning. All utvikling er helt avhengig av dette.

Lenke til kommentar

Det er bare sånn det er ja. Ingen som holder kurs innenfor gass og du lærer ingenting om det på fag skolen. Et verksted tjener mer penger på og bytte lyspærer enn og ta på seg en gass bil med problemer. Når alt går på hydrogen og strøm jobber ikke jeg med bil lenger. Jeg slutter og skru lenge før det.

 

Det går så lite av det at det er totalt uinteressant for en vanlig mekaniker og lære det. Trener du opp en kar til og bli "gass ekspert" vil han antaglivis ikke få bruk for sin kompetanse i det hele tatt. Da må han bytte jobb til noen som spesialiserer seg innen området og da har du trent opp en kar forgjeves. Eneste gassen man møter interesse for når det gjelder bil er lystgass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...