Gå til innhold

siviløkonomstudier og andre studier på BI


atb8

Anbefalte innlegg

vurderer å studere økonomi, og tenker litt på siviløkonomi.

 

er det mye ledelse og slikt eller går det mest på det økonomiske. har ikke så veldig lyst til å bli en leder.

 

noen som går på BI som kan anbefale noen studier?

Endret av atb8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite ledelsesteori og mye økonomi. Man skal gjennom organisasjonsteori, psykologi og ulike teorier om lederskap osv., men det er veldig lite. Derimot så er det meste man er innom beslutningsorientert, og således kan man jo se på det som ledelse. Det er vel også derfor siviløkonomer innehar mye lederstillinger - ikke fordi de har lest om ledelse, men fordi de har lært seg å ta beslutninger.

 

Det er forresten ikke noe som heter siviløkonomi. Man studerer økonomi og tittelen er siviløkonom :)

Lenke til kommentar

Ifht. jobb er økonomi en veldig generell utdannelse og du kan få mange slags jobber. Noen eksempler:

 

Management konsulent, trainee i store selskaper, revisor, Controller (ansvarlig for store kunde, salg/oppfølging), finansmegler og mye mer.

 

I tillegg så er det ikke å komme unna at de fleste høyere lederstillingenr i private bedrifter i Norge er besatt av økonomer.

Lenke til kommentar
Jeg sa "ikke mange". Det er ikke det samme som "ingen". For all del, grunnene til at det er slik er åpenlyse, og definitivt IKKE at siviløkonomene er flinkere til alt enn samfunnsøkonomene. Poenget var bare at det finnes flere typer økonomer.

 

går det an å f.eks bli økonomisjef i en butikk? eller leder da.

Lenke til kommentar
Man er ganske overkvalifisert til å være økonomisjef i en butikk som siviløkonom, gitt at du med butikk mener en enkelt forretning.

 

Økonomisjef i NorgesGruppen eller en kjede/konsern av forretninger er mer relevant etterhvert som man får erfaring.

 

oki, noen som har gått på BI som kan fortelle litt om hvordan det er å gå der?? men kan man f.eks jobbe i en bank også?

Lenke til kommentar
oki, noen som har gått på BI som kan fortelle litt om hvordan det er å gå der?? men kan man f.eks jobbe i en bank også?

 

Man kan jobbe i bank ja. Man skal etterhvert velge spesialisering som retter seg inn mot ulike karriereveier. Ønsker du å jobbe i bank er det for eksempel mest naturlig å velge finans.

 

Jeg har gått på BI. Som det meste annet har det sine fordeler og ulemper. Generelt er siviløkonomstudiet et veldig arbeidskrevende studie, og man bør være faglig dyktig før man vurderer det.

Lenke til kommentar
oki, noen som har gått på BI som kan fortelle litt om hvordan det er å gå der?? men kan man f.eks jobbe i en bank også?

 

Man kan jobbe i bank ja. Man skal etterhvert velge spesialisering som retter seg inn mot ulike karriereveier. Ønsker du å jobbe i bank er det for eksempel mest naturlig å velge finans.

 

Jeg har gått på BI. Som det meste annet har det sine fordeler og ulemper. Generelt er siviløkonomstudiet et veldig arbeidskrevende studie, og man bør være faglig dyktig før man vurderer det.

 

hvordan er undervisningen?

 

er det andre studier på BI som kunne passet for meg og er 5årig?

Lenke til kommentar
hvordan er undervisningen?

 

er det andre studier på BI som kunne passet for meg og er 5årig?

 

Undervisningen holder generelt veldig god kvalitet. På bachelor er det som på de fleste andre skoler undervisning i auditorium, mens det senere er mer undervisning i mindre klasser.

 

Hvilke studier som er aktuelle for deg avhenger naturligvis av hvilke interesser du har. Siviløkonomstudiet er det beste BI tilbyr. Uansett er det viktig å være klar over at man må være faglig sterk, spesielt innen matematikk, skal man studere økonomi. Siviløkonomstudiet er det eneste femårige studiet på BI, men det tilbys en rekke mastergrader man kan ta med en bachelor. Da du er interessert i økonomi er det siviløkonomstudiet og bachelor i økonomi og administrasjon som er aktuelle (disse vil med stor sannsynlighet være slått sammen til ett om 1-2 år).

Lenke til kommentar
hvordan er undervisningen?

 

er det andre studier på BI som kunne passet for meg og er 5årig?

 

Undervisningen holder generelt veldig god kvalitet. På bachelor er det som på de fleste andre skoler undervisning i auditorium, mens det senere er mer undervisning i mindre klasser.

 

Hvilke studier som er aktuelle for deg avhenger naturligvis av hvilke interesser du har. Siviløkonomstudiet er det beste BI tilbyr. Uansett er det viktig å være klar over at man må være faglig sterk, spesielt innen matematikk, skal man studere økonomi. Siviløkonomstudiet er det eneste femårige studiet på BI, men det tilbys en rekke mastergrader man kan ta med en bachelor. Da du er interessert i økonomi er det siviløkonomstudiet og bachelor i økonomi og administrasjon som er aktuelle (disse vil med stor sannsynlighet være slått sammen til ett om 1-2 år).

 

tenker litt på eiendomsmegler også.. vi har noe som heter næringsøkonomi på skolen. burde jeg velge det til neste år`?

Lenke til kommentar
tenker litt på eiendomsmegler også.. vi har noe som heter næringsøkonomi på skolen. burde jeg velge det til neste år`?

 

Eiendomsmegler er strengt tatt ikke en økonomiutdannelse ;)

Uten å vite hva næringsøkonomi er så er det nærliggende å tro at det er bedre enn kjemi når det gjelder forberedelser for fremtidige økonomistudier.

Lenke til kommentar
tenker litt på eiendomsmegler også.. vi har noe som heter næringsøkonomi på skolen. burde jeg velge det til neste år`?

 

Eiendomsmegler er strengt tatt ikke en økonomiutdannelse ;)

Uten å vite hva næringsøkonomi er så er det nærliggende å tro at det er bedre enn kjemi når det gjelder forberedelser for fremtidige økonomistudier.

 

 

ER DET IKKE DET???

 

bare se på fagene:

 

* Bedriftsøkonomi I

* Markedsøkonomiens utvikling

* Markedsføring

* Matematikk for økonomer

* Bedriftsøkonomi II

* Juridiske emner

* Statistikk

* Organisasjonspsykologi og ledelse

* Makroøkonomi

 

dette er første året.

Lenke til kommentar
Det der er en lett innføring i økonomi. Andre- og tredjeåret på eiendomsmeglerstudiet er rettet inn mot det utdannelsen faktisk handler om.

 

ja har faktisk lyst til å bli det :p

 

 

 

Det der er en lett innføring i økonomi. Andre- og tredjeåret på eiendomsmeglerstudiet er rettet inn mot det utdannelsen faktisk handler om.

 

ja har faktisk lyst til å bli det :p

 

er økonomi 3 året også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...