Gå til innhold

Inntrykk av Sony Vaio UX380N (UMPC)


Anbefalte innlegg

Introduksjon:

Vi har hatt en relativt laber tilgang på denne type maskiner, for eksempel kan en ikke få noen av Sony sine versjoner i Norge og heller ikke særlig mange av de andre fra FSC,Everun osv.

Modellen jeg har kjøpt er en nå utgått modell, neste er 390 versjonen, men jeg fant ikke så store forskjeller, og med den prisen jeg betalte kontra det en med SSD ville koste, så kom jeg rimelig godt ut.

 

 

Informasjon om maskinen:

Prosessor: Intel Core solo U1500, 1,33 ghz

Ram: 1024 MB

Harddisk: 40 Gb

Skjerm: 1024 x 600

Operativsystem : Vista business

Andre finesser: Webcam, mic, wlan, bt, edgemodem, fingertrykkavleser

Vekt: 0,92 kg.

Tilkoplingsmuligheter: 4 x USB – 1 x VGA – 1 x Mikrofoninngang – 1 x Lydutgang – 1 x 100 Mbit nettverkskontakt, firewire

Pris: 5650 inkl alle avgifter

Ekstrautstyr: Dockingstasjon, bæreveske, batteri, og lader

 

Ekstrautstyr:

I pakken så får du med docking stasjon i tillegg til det normale tilleggsutstyret. Denne stasjonen har vga utgang, 3 usb innganger, nettverkskontakt og firewire. Det var noe problemer i starten med å sette enheten på plass siden den bygger en del ut bak, men dette er et tilpassningsproblem som går over.

Enheten reagerer nokså greit på dockingen, ved tilkobling av nettverkskabel så responderer den raskt, og Vista henter opp informasjonen om nettverket relativt kjapt.

 

 

Maskinen sin hardware:

Maskinen er utstyrt med 40 GB harddisk, noe som begrenser mulighetene litt når ca 8 gb er satt av til recoverypartisjonen. Dog er skjermen og maskinen laget for mobilitet og da holder egentlig de 16-18 GB som er igjen til en del moro.

Systemet ellers er egentlig veldig kurant for Vista. Jeg har prøvd aero funksjonen, og den fungerte fint.

Med maskinen kommer det også et edge modem. Dette er i utgangspunktet quadband, men cingular har begrenset det til 1800,850 og 1900 nettet. Dette betyr at enheten i realiteten bare takler 1800 nettet, og således bare fungerer i de større byene i Norge.

Opplåsningskoden får du ved å ringe Sony USA, og prosedyren krever et hyperterminalprogram Dette er en meget kurant sak å ordne.

 

 

Maskinen i praktisk bruk

Nå har jeg bare benyttet denne enheten til og fra siden jeg fikk den på tirsdag, men ut i fra det jeg har erfart så varer batteriet lenge nok til at en 3-4 timers tur med enkel bruk burde gå fint.

Selv om maskinen er liten, så forsvinner nemlig batteriet litt fortere enn forventet. Dette kan likevel motvirkes ved å kjøpe et større batteri som bygger mer ut på siden.

Maskinen veier også noen gram, men dette gjør at den sitter godt i hånden, og underdelen er formet slik at et grep med to hender faktisk kjennes nokså bra.

Jeg har også balansert den fint med bare en hånd. Hva angår nytteprogrammer, så har jeg hittil brukt Itunes og Safari, noe utover dette har jeg ikke prøvd.

Maskinen kom med en 60 dagers trial av office business, men denne fjernet jeg siden jeg også har en X60 tablet som jeg bruker en del.

 

 

 

Bilder av maskinen:

post-24104-1201901308_thumb.jpg

post-24104-1201901319_thumb.jpg

post-24104-1201901332_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...