Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

starter av seg selv når psu slås på


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ja, som tittelen så forsiktig er innom, så starter altså PC-en min seg opp av seg selv når jeg slår på strømmen bak på strømforsyningen, men ingen signal til skjermen.

Alle lamper lyser som de skal, både på hovedkort og komponenter, men selve av/på-knappen fungerer ikke. Får ikke skrudd av uten å måtte slå av selve strømtilførselen på psu'en.

Kommer dog ingen pipelyder ved "oppstart".

 

Strømforsyninga er helt ny, corsair TX650w, mottatt idag, grunnet at min forrige (hiper-r modell) gikk dukken (kunne kjenne statisk elektrisitet gjennom hele kabinettet når den var tilkoblet).

 

Det jeg selv er redd for er at hovedkortet også har tatt kvelden, men syns det er rart at alt ser ut til å "fungere" inni kabinettet...

 

Hva kan forårsake at systemet starter opp av seg selv bare ved å skru på strømmen på psu'en?

 

 

 

hovedkort er et Asus A8N Premium med AMD fx57, 8800gts skjermkort

 

 

Med vennlig hilsen,

 

Cato

 

 

Edit: Har nå demontert og rengjort alt, for så å montere alt opp igjen uten hell, samme greia. Har også kun tilkobla hovedkortet med cpu og en rambrikke med samme resultat, starter opp av seg selv uten å gå via noe på-knapp...

Er selv mer og mer sikker på at det er hovedkortet som har takket for seg, men hadde vært interessant med noen kyndige's innspill.

 

Edit 2: Har nå testet med en annen strømforsyning, samme problem. Systemet bare starter opp av seg selv kun ved å slå på selve strømforsyninga. Dog ingen signaler eller piping som indikerer loading av noe sort...

Endret av betterman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har et defekt hk eller cpu!

med mindre du har koblet noe veldig feil da.

 

 

Har ikke koblet noe feil, såpass er jeg sikker på hva jeg gjør.

Hadde du kunne utdypet noe mer om hvorfor du mener det? Er bare nysgjerrig på litt mer info om hvordan og hvorfor, så fremst du sitter på den kunnskapen, eller kanskje noen andre gjør det?

Lenke til kommentar

Hadde selv dette problemet med en maskin en gang, da var det også slik som du beskriver. I mitt tilfelle var hovedkortet defekt. Behøver forsåvidt ikke bety at det er det samme, men bare et tips. At alle vifter, harddisker etc. starter, betyr bare at de får strøm, men noe annet er galt, så maskinen kan ikke gå videre i oppstartsprosessen.

Lenke til kommentar
På enkelte MSI kort skjer dette når man ikke har en "valid" CMOS setting lagret. Kanskje det er samme greia med ditt ASUS kort .

 

 

Har faktisk resettet CMOS'n også, så vil anta at det ikke er problemet da heller. Regner med, som han ovenfor sier, at det nok er HK som er defekt, og at komponentene får bare strøm, men ikke kommet videre til noe oppstartsprosedyre etc.

Sender en mail til netshop i løpet av kvelden, så får se om ikke det blir noe garantisak på det. Apropos det, fikk med meg at asus har 36mnd garanti på noen komponenter, stemmer dette? HK kjøpt i oktober -05.

 

Takker for svar, blitt litt klokere hvert fall:)

Endret av betterman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...