Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med remote kabel


Anbefalte innlegg

Hei, har nå lagt strømkabel, høyttalerkabel og rca kabel bak til forsterker, men skjønner ikke stort av remotekabelen. Det er ingen plugger i noen av endere så jeg vet ikke hvordan jeg skal ordne dette? Har en rockford fosgate forsterke, sony cdx-gt710 headunit og golf4;) Takk for hjelp.

 

Ps: noen andre ting jeg bør passe på når jeg skal koble alt til? hvilken rekkefølge jeg skal gjøre de forskjellige tingene osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Remote kabelen skal kobles til remote utgangen på cd spilleren. og til forsterkeren. disse er merket på spilleren og forsterkeren. du må antagligvis sette på en kabelsko i den ene eller begge ender på kabelen.

 

koble opp signal og remote kabler først. så kobler du til strøm til forsterkeren. sett inn sikringen som skal stå ca 15 cm fra batteriet til slutt.

Lenke til kommentar
remoten er den blå ledningen bak på spilleren, bare å koble deg in på den og trekke kabel bak til forsterkeren. er nokk en ingang på forsterkern som det står rem på.

På min Octavia var det en av de to svarte ledningene. Bruk et voltmeter og mål deg frem til hvilken kabel du skal koble deg på.

Lenke til kommentar
jeg er ikke en fan av signal først. for om du har koblet feil på strømmen delegger du utgangene på spillern. om du først kobler til strøm og ser at alt lyser. så slår av forsterker og så kobler til signalkablene er min favoritt

 

Nå er jeg litt i tvil om hvorvidt sikring må stå ved batteriet, har jo batterier foran og er ikke mange festepunkter der, er det ikke samme om denne står foran eller bak så lenge den er før forsterkeren? Og angående jordingspunkt så har jeg funnet en bra plass, men må man ha kabelsko eller kan man bare koble seg rett på? Og hvordan gjør man med festing av høyttalerkabler? Lodding eller kabelsko? Hvordan kan jeg nå evt sjekke om forsterker virker uten risiko for å ødelegge noe? Må man da ha jording og sikring i?

Lenke til kommentar

Det er krav om at utstyr skal sikres like ved batteriet. er noe dritt hvis kabelen kommer i kontakt med karroseriet ditt ved ropedoveggen el.l. og du har sikringen bak ved forsterkeren. da kan bilen din ta fyr.

 

anbefaler deg å bruke kabelsko på alt av kabler egentlig. gjør mye montering enklere.

 

du må koble til pluss og minus ja. for å teste om forsterkeren kan du koble en ledning fra pluss på forsterkeren og til remote. da vil den skru seg på.

Lenke til kommentar
Hei, har nå lagt strømkabel, høyttalerkabel og rca kabel bak til forsterker, men skjønner ikke stort av remotekabelen. Det er ingen plugger i noen av endere så jeg vet ikke hvordan jeg skal ordne dette? Har en rockford fosgate forsterke, sony cdx-gt710 headunit og golf4;) Takk for hjelp.

 

Ps: noen andre ting jeg bør passe på når jeg skal koble alt til? hvilken rekkefølge jeg skal gjøre de forskjellige tingene osv.

Kan og koble til baklys, bremselys,ryggelys alt ettersom når du vil ha musikk :p

 

Men baklyset er nok enklest å trekke til.

Lenke til kommentar
jeg er ikke en fan av signal først. for om du har koblet feil på strømmen delegger du utgangene på spillern. om du først kobler til strøm og ser at alt lyser. så slår av forsterker og så kobler til signalkablene er min favoritt

 

Nå er jeg litt i tvil om hvorvidt sikring må stå ved batteriet, har jo batterier foran og er ikke mange festepunkter der, er det ikke samme om denne står foran eller bak så lenge den er før forsterkeren? Og angående jordingspunkt så har jeg funnet en bra plass, men må man ha kabelsko eller kan man bare koble seg rett på? Og hvordan gjør man med festing av høyttalerkabler? Lodding eller kabelsko? Hvordan kan jeg nå evt sjekke om forsterker virker uten risiko for å ødelegge noe? Må man da ha jording og sikring i?

 

Når jeg leser det du skriver her, så river jeg meg omtrent i håret!!!

Du skulle aldri ha koblet dette selv, for du har ikke snøring på hva du driver med...

Hvis du trenger en ny strømkurs i leiligheten din, gjør du det også selv da??

 

Remote ledningen SKAL kobles til remote utgangen på spilleren, og strømledninger SKAL sikkres ved batteriet... Hvis du leser/søker litt rund her inne, så ser du at en hel haug her inne har, eller har vært plaget med støy på anlegget, dette skyldes ofte disse dustekoblingene som blir gjort ;)

Lenke til kommentar
slapp nu litt av cossie. stått opp med feil ben i dag? :whistle:

 

Er fullstendig enig med Cossie!!

 

Har man overhodet ikke peiling bør man skaffe hjelp til monteringen den første gangen, før man begynner på egenhånd. Greit nok, en gang må være den første. Men man bør kunne det helt grunnleggende innen strøm/elektrisitet før man begynner å tukle med dette.

Man kan faktisk ende opp med et jævlig stort askebeger om man ikke vet hva man gjør.

Lenke til kommentar

Nei, har vel ikke akkurat lyst til at bilen skal ende opp som det, men man må prøve seg frem og er jo derfor jeg spør på et forum for å få svar på spørsmål, selv om de inniblandt kan være innlysende.. Har lært endel av å lese tidligere saker og er jo mange som klarer og koble selv, og regner med at jeg også skal klare det.. Eneste jeg mangler nå før jeg er ferdig er koblingene som skal på høyttalerene, skikkelig jording og koble på sikring.(som jeg får hjelp til)

Men hva er det som kan gjøres alvorlig feil slik at det kan begynne å brenne i bilen?

Lenke til kommentar
Nei, har vel ikke akkurat lyst til at bilen skal ende opp som det, men man må prøve seg frem og er jo derfor jeg spør på et forum for å få svar på spørsmål, selv om de inniblandt kan være innlysende.. Har lært endel av å lese tidligere saker og er jo mange som klarer og koble selv, og regner med at jeg også skal klare det.. Eneste jeg mangler nå før jeg er ferdig er koblingene som skal på høyttalerene, skikkelig jording og koble på sikring.(som jeg får hjelp til)

Men hva er det som kan gjøres alvorlig feil slik at det kan begynne å brenne i bilen?

 

 

Som tidligere nevnt her i tråden så må du ha en sikring i motorrommet.

Dette for å beskytte batteriet hvis kabelisolasjonen slites bort på de steder kabelen går igjennom karosseriet.

 

Gode jordingspunkt bak i bilen er fester til sikkerhetsbelter eller baksete. Bruk en ringkabelsko. Husk å pusse bort lakken først, ellers ingen kontakt. Sjekk også at jordingskabelen til batteriet er hel og at jordingspunktet er skikkelig.

 

Under koblingen kobler du av jordingen til batteriet, slik at ingenting kortslutter under koblingen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...