Gå til innhold

Enda en "anbefale nytt system"


Anbefalte innlegg

Er ikke ute etter overklokking.

Satser heller på rå kraft.

 

Prosessoren har 12MB cache. E8400 har halvparten 6MB.

Hva det har å si i praksis, vet jeg lite om.

 

Erfaring tilsier at de mest ekstreme prosesorene faller en del i pris, men du vil ikke få de ned mot 3-4 tusen.

 

En QX9650 ligger idag på ca. 7300,-

 

For å si det litt dumt, så blir en Duo E8400 en 6Ghz prosessor, mens en Quad QX9650 blir en 12Ghz (4x3).

 

Spørsmålet er om jeg idag vil ha programvare som utnytter hele kraften, og til det må jeg si neppe. Men det vil komme.

 

Men takk for at du vil spare meg for pæng :thumbup:

 

For all del argumenter mot meg.

 

Quad QX9650 blir langt fra 12 Ghz, like lite som E8400 blir 6 Ghz. Det finnes vel ikke programvare i dag som skalerer 100 % opp pr ny kjerne (på noe renderingprogramvare og encoding nærmer det seg 90 % økt ytelse fra 2 til 4 kjerner). Faktisk er det ikke uvanlig at vi for en del programvare ikke har ytelsesøkning i det hele fra 2 til 4 kjerner, f.eks Photoshop og enkelte spill.

 

Og det vil ta tid før desktopprogramvare/spill utnytter 4 kjerner optimalt, rett og slett fordi det er en kompleks prosess å programmere for parallellitet. For spill beror det i stor grad at spill sekvensielle data, og ikke i så stor grad data i parallell.

 

Ellers har man ikke behov for "fet" vannkjøling til disse på stock, og allikevel få et relativt stille system. Med vannkjøling er man nesten forpliktet til å klokke opp, og da ville jeg vurder Q9450 eller Q9550. Problemet er at disse ikke kommer på noen måneder ennå.

 

Med dagens situasjon hos AMD, med problemer knyttet til Phenom, tror jeg heller ikke QX9650 vil droppe i pris på en meget god stund.

 

Argumentet for å velge Q6600 til 1800 - 1900 kr er at med vannkjøling klokker du den greitt opp i 3,4 til 3,6 Ghz, og da yter den bedre enn QX9650 på stock. Pga at FSB bare er på 266 Mhz, mot 333 Mhz, betyr det faktisk at disse to har samme multiplier (9). Med 1066 Mhz minne (PC2-8500) og et riktig klokkevillig hovedkort klokkes Q6600 teoretisk til 4,8 Ghz (noe man også har klart på cascade/tørris etter det jeg mener å ha hørt). Men det er ikke så mange hovedkort som drar til 533 Mhz på FSB. Klokker du QX9650 til en FSB på 533 Mhz, er den også på 4,8 Ghz.

 

6 kontra 12 MB cache har alt fra null til en del effekt. Det avhenger av programvaren som kjøres. Men det dobler ikke ytelsen

 

Edit: En siste kommentar - dersom det er spill du skal driver med, er skikkelig GPU nesten viktiger enn CPU. Ellers vil du med en Q6600 faktisk ha god råd til å spandere på deg en oppgradering om et til et og halvt år og allikevel komme billigere ut i pris. Og Q6600 yter faktisk omtrent 3 ganger så mye som QX9650 for hver krone du bruker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for info Bolson!

 

Forstår deg slik at du mener en QX9650 bare er dyr, og dårlig å overklokke.

 

Et argument i seg selv er jo at prisforskjellen er et heftig grafikk kort.

 

7000 - 2000 = 5000 til skjermkort.

 

Og kabinettet med kjøling og ekstra dupeditter kommer på rundt 10k inkl. 1kw powersupply.

Skulle gjerne spart inn litt pæng.

 

Finnes det noen tall som viser ytelsen på en Q6600 kontra QX9650?

 

Hva ytelse kan jeg forvente av en Q6600, og hvilke temperatur?

Må jeg vannkjøle chipsett også hvis jeg overklokker? Hva med stabilitet?

 

Speedy

Lenke til kommentar
Finnes det noen tall som viser ytelsen på en Q6600 kontra QX9650?

 

Hva ytelse kan jeg forvente av en Q6600, og hvilke temperatur?

Må jeg vannkjøle chipsett også hvis jeg overklokker? Hva med stabilitet?

 

Speedy

 

Toms Hardware CPU chart, gir mulighet til å sammenligne. Men 10 - 20 % bedre ytelse på QX9650 kontra Q6600 på stock kan du regne med.

 

Det er vist ovenfor til diskusjon om klokking av Q6600 (se posten til 2bb1). Svært mange klarer fint 3,2 - 3,4 Ghz på luftkjøler. Du trenger ikke å vannkjøle chipsett - de gode hovedkortene har skikkelig bra kjøling, og med vannkjøling får du ingen temperaturproblemer på CPU. Core 2 har sjelden problemer med temperatur, de tåler skikkelig høye temperatur før de throttler. Ellers har Q6600 en TDP på 95 Watt mens QX9650 har 130 Watt.

 

QX9650 er nok en bedre overklokker jevnt over, fordi man kan justere opp multiplier. Men jeg ser at Anandtech ikke klokket den lengre enn til 4 Ghz, altså ikke så langt over det man klarer med Q6600. Men jeg synes ikke QX under noen omstendigheter er verdt merprisen, ikke minst når man bruker så mye på kjøling/kabinett og PSU. Da kjøper man de klokkevillige rimeligere CPU-ene, og klokker de så langt det går.

 

Og du har rett i at rimeligere CPU gir grunnlag for mer å investert i skjermkort, selv om skjermkort til 5000 kr er utsatt for samme effekten, man betaler 2500 kr for 10 % ekstra ytelse. Derfor er f.eks SLI eller CF med mellomklassekort ofte det optimale for pris/ytelse.

Lenke til kommentar
Kelvin- og Celsius-skalaene er like i oppløsning. Kan dere ikke tysk, er det fint lite vits i å tolke grafer. Disse grafene viser nok forskjellen mellom vann- og CPU-temp, evt. luft- og CPU-temp. Lenke til testen?

Det at de er like i oppløsning er forsåvidt greit, men det som var forvirrende var om de mente at cpu holdt en temperatur på angitte kelvin eller hva det var. Skulle gjerne hatt link til testen der ja.

 

Slik jeg forstod overskriften på bildet ("CPU Wasserkühler Testergebniss"), så blir det "CPU vannkjølt testforhold" eller noe i den duren. Om du ser på selve grafen hadde tallene passet fint om det var celsiusgrader @ idle.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Link til siden jeg fant grafen er her

 

--edit--

Søkte litt, men fant igjen referanse til tester annet enn

 

In the current issue of the german magazine Hardwareluxx (06/2007) 13 water coolers of different manufacturers were tested. The cooling performance of our cuplex XT di stands out compared to the rest of the field. At the temperature difference between CPU and water the cuplex XT di is leading with 4.6K compared to the runner-up.

 

 

Moreover, it should be mentioned that other coolers partly offered a higher flow, however, nevertheless they were not able to keep up with the cooling performance of the cuplex XT di.

 

Hardwareluxx states: " ... the cuplex XT di deserves our excellent hardware award. In measuring he he showed intoxicating results, which is crowned by a very good machining and a very nice design. You get the best cooling solution for a non elitist price.

 

Link til siden er her

Endret av Speedy501
Lenke til kommentar

Da var følgende bestilt og betalt hos AquaComputer i Tyskland

 

1. 53050 multiswitch USB 1.41 67,14€

2. 52212 Revoltec Laser LED, Blue 4,89€

3. 93111 Anschlusskabel aquabus/Tacho f. aquastream Retail 2,50€

4. 41063 System-/Set-Upgrade für aquastream XT Version

Standard -> Version Ultra nur für Erstauslieferung 16,81€

5. 11100 System Lian Li PC-G70B black aquaduct design

(airplex XT 360, aquaero LCD blue/white) 504,12€

6. 52557 OCZ GameXStream 1010 Watt SLI Ready 208,32€

7. 21530 cuplex XT di - silver edition .925

4-hole-mounting P4 Socket 478/775 G1/8 without fittings 159,58€

8. 53027 Connection cable for flow sensor (for aquaero) 2,51€

9. 53061 aquaero Durchflusssensor mit 5,6 mm Düse ohne 20,92€

10.54155 Revoltec cold cathode Twin-Set

ultraviolett (Blacklight) 6,64€

11. 53047 aquaero power connect - 24 pin ATX

standby power /ATX break 6,71€

12. 93265 tubemeter USB 25,13€

13. 90028 Set (2 pcs) connector G 1/4, plug&cool straight 3,28€

14. 93266 aquabus cable for tubemeter 3,44€

15. 90024 Set (2 pcs) connector G 1/8, plug&cool straight 3,28€

16. 53036 Plug 2pole for Relay output (for aquaero) 0,83€

17. Shipping and handling 40,00€

 

Tilsammen den nette sum av 1076,10 Euro

Sikkert noen som synes det er dyrt, men vil bare ha noe som funker.

Kommer nok til å sette mitt eget preg på boksen med tiden.

 

Siden valg av HK ikke er gjort ennå, så har jeg ikke plukket kjølere til chipset og GPU.

Regner med ca. 14 dager til jeg har kabinettet i hus.

 

Så var det valget av HK.

Vil ha DDR3, og SLI mulighet. Pr. idag har jeg KUN sett X48 (CF) med DDR3 støtte.

Noen som vet om noe som kommer snart?

 

Takk for innspill så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...