Gå til innhold

Enda en "anbefale nytt system"


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Skal bygge ny PC, og har ingen erfaring med vannkjøling.

 

CPU blir Intel Quad QX9650.

Det er spikret!

 

Pumpen jeg vil ha er aquastream XT Ultra.

 

Ser for meg en BlackIce Extreme III XFlow radiator.

 

Det største og viktigste er i øyeblikket kabinettet.

Dette skal være en gaming PC. Ønsker så lite kabinett som mulig. Så helst ikke de største fulltower kabinettene.

 

Kan være aktuelt med kjøling av GPU.

 

Har budsjett på ca 25k på hele historien, så får vi ta det fra der.

 

(Liker godt Lian-Li kabinett, men kan ikke helt se hvor plasseringen av radiatoren skal være.

 

Er det mulig å bruke flere BlackIce Extreme XFlow i stedet for BlackIce Extreme III XFlow ? Koble dem i serie? Klarer pumpen det?

 

Spørsmålet mitt er altså hvilke kabinett skal jeg gå for?

 

 

Speedy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...A&mcat=c134

(finnes også i svart)

Link til test: http://www.boxgods.com/dept/hardware/index...=100#Conclusion

 

Jeg skal selv ha dette kabinettet med vannkjølt Q9450 eller E8400. Det er lagt opp til 1x120mm bak. Jeg satser på og få satt en 1x120mm eller 2x foran mot 5¼ brønnene, men det vet jeg ikke om lar seg gjøre uten videre. Jeg satser på det...

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Takk for link og innspill!

 

Da fikk jeg vite at dette kabinettet fikser Black Ice 1 rad i bakkant.

 

Er vel egentlig ikke redd å kutte vekk hele toppen og montere radiator inni toppen, med et pyntedeksel på toppen.

Men blir det da ikke plass til en DVD spiller i toppen? Kunne virke som du mister de 2 øverste 5.25 bayene pga av radiatoren. Er det tilfelle?

Selv om det er plass til en enkel radiator bak, så tror jeg likevel mer på en stor radiator i toppen, eller i front.

 

Det ultimate vannkjølte kabinett er vel ikke konstruert ennå :ermm:

 

Dette skal ikke være lett!

 

Dette funker jo ala ditt forslag: Lian-Li

 

PS! Kan styre min begeistring for Kandalf LCS kabinettet.

Blir litt for mye glitter og fjas!

Endret av Speedy501
Lenke til kommentar
Ekstern radiator gjør ting mye enklere ja, pump klarer man alltids å montere. Det du også kan bruke er denne, da kan du også velge hvilken type radiator du vil bruke.

 

En annen ting jeg ikke skjønner er hva du skal med en prosessor til 7k! syk pris :p

 

Du kan vel ikke bruke en 3 vifters radiator på det festet der?

 

CPU prisen er syk ja......men regner med det blir 2-3 år til neste gang.......

Lenke til kommentar

bra valg med fulltower, gjør det mye lettere å sette inn vannkjøling (snakker av erfaring). Jeg har sett et par tester av den Cuplex XTdi og den er visst rimelig bra, omtrent på nivå med D-Tek Fuzion tror jeg. Men angående hardware, ikke kjøp den CPU'en du betaler dobbelt så mye for noe du knapt får bedre ytelse av i spill, jeg skjønte ikke helt "den er spikret" om du har kjøpt den alt eller om du "bare skal" ha den. vannkjølt GPU er også god ide, prøv å finn enn fullcover. Ellers ser det hele ganske fint ut, lykke til :)

Lenke til kommentar
Litt endringer...tror jeg...

 

Noen som kjenner til denne ? cuplex XT di - silver edition .925 4-hole-mounting P4 Socket 478/775 G1/8 without fittings

 

Vurderer denne i stedet for D-Tek Fuzion

 

Kom med kommentarer.....

Jeg sier bortkastede penger.

 

Koster mange ganger en Fuzion, har stor strømningsmotstand, og tidligere sølvblokker hadde det med å forme seg etter cpu-en (før IHS-tiden). Er ytelsen dokumentert god? Ikke vits i å betale for en Kia i sølv når den ikke flytter på seg.

Lenke til kommentar
fant en test av cuplex XT di, skal legge til fler hvis jeg finner :)

http://www.overclock3d.net/news.php?/cases...s_competitors/1

merk at forholdene kan ha vært varierende under testing av de forskjellig blokkene, ta det med en liten klype salt ;)

 

 

Pris ytelse er ikke så bra kanskje, men 10% bedre kjøling en FuZion er grunn god nok for meg.

Er det noe negativt med bruk av sølv kontra kobber?

 

Tenker på metallet som er i radiatoren bl.a?

 

Edit-

 

At den former seg etter CPU er vel kun positivt, da kontaktflaten er enda bedre?

19165713102l.gif

Endret av Speedy501
Lenke til kommentar

som nevnt, ta den testen med en klype salt. Den viser litt unormale resultater... Uansett, sølv er dyrere enn kopper, enkelt og greit, derfor er det litt mer klønete å bruke :p

Ellers så er sølv mer edelt en kopper og jo mer edelt jo bedre overfører det varme og strøm (hvis jeg ikke tar helt feil), men også kan det gjøre at det blir korrosjon med andre mindre edle metaller, hvis ikke de står uner 15cm (?) fra hverandre i vannkretsen så skal det ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar

Speedy501: På det bildet står det at temperaturene er målt i Kelvin. 1 Kelvin = -273,15 Celsius, så skjønner ikke helt hvordan de har fått til det der. Cuplexen holder en temp. på 30 kelvin ifølge testen, det tilsvarer -243,15 celsius, så vet ikke helt hvor høytidelig jeg ville tatt den testen, heheheh.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Dessuten burde slike tester vært bannlyst. Det å ikke ta med hele grafen ødelegger hele testen og troverdigheten til den.

 

"Danger Den DX"-grafen er jo dobbelt så lang som Cuplex-grafen, men bare 12% varmere. Det jeg vil frem til er at hele grafen burde taes med slik at man får et litt mer realistisk overblikk.

 

Men tilbake til topic! Hvorfor har du tenkt å bruker over 7000,- på en firkjerner som mest sannsynlig ikke klokker noe spesielt lenger enn en Q6600? (Med tanke på at du skal ha vannkjøling).

 

Edit: Skrivefeil fikset.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Er ikke ute etter overklokking.

Satser heller på rå kraft.

 

Prosessoren har 12MB cache. E8400 har halvparten 6MB.

Hva det har å si i praksis, vet jeg lite om.

 

Erfaring tilsier at de mest ekstreme prosesorene faller en del i pris, men du vil ikke få de ned mot 3-4 tusen.

 

En QX9650 ligger idag på ca. 7300,-

 

For å si det litt dumt, så blir en Duo E8400 en 6Ghz prosessor, mens en Quad QX9650 blir en 12Ghz (4x3).

 

Spørsmålet er om jeg idag vil ha programvare som utnytter hele kraften, og til det må jeg si neppe. Men det vil komme.

 

Men takk for at du vil spare meg for pæng :thumbup:

 

For all del argumenter mot meg.

Lenke til kommentar
Vil gjerne argumentere med deg, og ikke mot deg :thumbup:

 

Kan du noe om klokking? Eller er du rett og slett ikke interessert i å gjøre dette? Å kjøpe en Q6600 til 1900,- ville jeg mye heller gjort for å si det slik, men har du mye penger så skal du få lov å bruke de, hehe.

 

Enlighten me

 

eller på norsk, opplys meg :new_woot:

 

Hvorfor skulle jeg heller valgt Q6600?

Lenke til kommentar

Q6600 er en Intel firekjerner som originalt kjører på 2,4GHz. Ifølge din tankemåte blir den da på 9,6GHz.

 

Hvis du da også ser i databasen i linken under her, så ser du under "Intel 65 nm Kentsfield" så ser du at alle Q6600-ene klokker over 3GHz og i de aller fleste tilfeller fra 3,6GHz og opp på vannkjøling.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=844672&hl=

 

Klokking er ikke vanskelig, så om du leser noen guider så er det mye ytelse å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...