Gå til innhold

Hvilke konti i et regnskap...?...


tiwas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så lett å hjelpe når du gir en såpass vag beskrivelse. Jeg har dessverre ikke en fullstendig kontoplan foran meg med liste over alle kontoene, men det er kanskje en ide for deg og skaffe en (Norsk standard 4102).

 

Hva du mener med utlegg, kjøp av tjenester vet jeg ikke. Hva slags tjenester gjelder dette? Eget innskudd og uttak kommer litt an på hva slags selskapsform bedriften din har (aksjeselskap , enkeltpersonsforetak, ansvarlig foretak osv)

Lenke til kommentar

Mamut, som jeg bruker, bruker visst NS 4102, men det er jo ikke alt som er fylt inn.

 

Utlegg er når jeg tar av min egen lomme for å kjøpe noe for firmaet. Jeg har ikke noe firmakredittkort, så det pleier jeg å tilbakeføre til min private konto etterpå. Det er forresten et enkeltmannsforetak.

 

Tjenestene det er snakk om er konsulenttjenester innen IT.

Lenke til kommentar

Telefonkostnader føfes vanligvis på konto 6900, men det er vanlig å splitte den opp.

F.eks. fasttelefon konto 6900, mobiltelefon konto 6910, internett konto 6930.

 

Går ut i fra at du har enkeltpersonforetak?

Privatuttak konto 2061, privatinnskudd konto 2055.

Det er forresten vanlig å føre innskudd og uttak på samme konto, f.eks. konto 2060 mellomværende eier.

 

Datautstyr konto 6551

Programvare konto 6552

Lenke til kommentar
Mulig det, men jeg orker ikke skrive ned noe. Tar heller tapet, og så får jeg kanskje litt fritid som ellers hadde gått med på banning foran regnskapsprogrammet ;)

 

Takk for hjelpen, alle sammen :)

Du må avskrive den som tap for å bli kvitt den i regnskapet.

Føringen lenger opp er helt korrekt og tar ikke mye fritid. ;)

Lenke til kommentar

Hmmm...Skal se hvor dårlig tid jeg får på slutten. De to jeg har tapt, og som jeg måtte betale for inkasso på (surt at inkasso-selskapet "arver" kravet om de nekter å betale...), er fra året før og jeg tror de ble satt som tap. Nå slår jeg ikke inn noe før jeg vet det betales ;)

 

Men...når jeg er ferdig med regnskapet skal jeg lage meg en dokumentasjon på alt som står her, slik at jeg har det til neste gang. Kan sikkert poste(re :p ) den her også, om noen har bruk for den.

Lenke til kommentar

Jeg kom på et annet spørsmål også...men nå tror jeg snart at jeg er ferdig ;) Jeg spurte vel egentlig om det tidligere, men fikk ikke noe svar (Nei, jeg har ikke tenkt å kjeft - jeg er neppe i noen posisjon til det :p )

 

Hvis jeg tar av egen lomme for å kjøpe inn kontorrekvisita eller representasjon, hvordan fører jeg det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...