Gå til innhold

Synger harddisken på siste versj?


Ewik

Anbefalte innlegg

Hei

Merket her om dagen at harddisken ( en seagate barracuda 500gb) laget knitrelyder akkurat som om den arbeider, men den lager dem hele tiden, selv når det ikke skjer en pøkk.

Bare jeg ser litt gjennom mapper osv. så knitrer og går det. :nei:

Er dette normalt, eller er det rett og slett på tide å bytte ut med en annen harddisk? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om lyden er den samme som når den jobber til vanlig er det mer nærliggende å tro at du har et softwareproblem som gjør at noe leser eller skriver fra harddisken hele tiden. Men det er umulig å si noe sikkert om ut fra det du beskriver.

 

Ville uansett kjørt en formatering eller grundig opprydning for å se om det kan løse problemet.

 

Men hvis den begynner å lage lyder du aldri har hørt før er det nok fare på ferde.

Lenke til kommentar
Om lyden er den samme som når den jobber til vanlig er det mer nærliggende å tro at du har et softwareproblem som gjør at noe leser eller skriver fra harddisken hele tiden. Men det er umulig å si noe sikkert om ut fra det du beskriver.

 

Ville uansett kjørt en formatering eller grundig opprydning for å se om det kan løse problemet.

 

Men hvis den begynner å lage lyder du aldri har hørt før er det nok fare på ferde.

Ok. Prøver formatering i første omgang :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja nå har jeg formatert harddisken, men det knitrer fremdeles :dontgetit:

Er det noe mer jeg kan gjøre før jeg eventuelt bestemmer meg for å kjøpe ny harddisk?

Sjekk om den har gitt fra seg noen feilmeldinger

andre musetast på min datamaskin - behandle - hendelseslogg - system

andre musetast på min datamaskin - manage - event log - system

 

Dumt av folk å anbefale formatering siden dem lydene skjer fysisk på disken. Har nok forsvinni mye logger også.. Men du kan jo se om den har sendt ut noe. Står klart med kilde eller kategori "disk" om det er noe

Lenke til kommentar
Ja nå har jeg formatert harddisken, men det knitrer fremdeles :dontgetit:

Er det noe mer jeg kan gjøre før jeg eventuelt bestemmer meg for å kjøpe ny harddisk?

Sjekk om den har gitt fra seg noen feilmeldinger

andre musetast på min datamaskin - behandle - hendelseslogg - system

andre musetast på min datamaskin - manage - event log - system

 

Dumt av folk å anbefale formatering siden dem lydene skjer fysisk på disken. Har nok forsvinni mye logger også.. Men du kan jo se om den har sendt ut noe. Står klart med kilde eller kategori "disk" om det er noe

Ingen feilmeldinger :no:

Noen andre som vet hva jeg kan gjøre?

Endret av Ewik
Lenke til kommentar
Dumt av folk å anbefale formatering siden dem lydene skjer fysisk på disken.

 

Hva skal det bety? Et softwareproblem kan fort føre til overdreven lesing/skriving på disken, og dermed mye lyd. Ja, til og med lyder som "skjer fysisk", hva enn det skulle bety.

 

Nå har vi antakelig utelukket tredjepartsprogrammer o.l. som feilen, og det må vel være verdt noe. Det forutsetter at det var denne disken Windows var installert på i utgangspunktet.

 

Til Ewik: Er dette eneste disken som står i maskinen?

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Gikk inn på loggen på "Computer Management" og der fant jeg følgende:

9 stk error: 4 error hvor kilden var DCOM og 5 hvor kilden var Service Control Manager

6 stk warnings: 4 warnings hvor kilden var printer, 1 hvor den var Tcpip og 1 hvor den var ftdisk.

 

Den ftdisk warningen har vel kanskje noe med saken å gjøre eller?

Endret av Ewik
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve ActiveSMART og la den overvåke disken en tid framover. Den følger kontinuelig med på diverse disk-parametre (dog ikke så lett å forstå hva alle parametrene betyr, men..), og gir beskjed når det er noen forandringer. Hvis noen verdier gradvis bare blir verre og verre over tid så betyr det vel at disken er på tur til å ta kveld.

http://www.ariolic.com/activesmart/index.html

(Vet ikke hvordan demo-versionen er, om den har full funksjonalitet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...