Gå til innhold

Nicator og hjemmepc Hvilken skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk vite i dag hvilken PC-er det er snakk om, det er 6 bærbare å velge mellom å 3 stasjonære, jeg skal ha en av disse 3 stasjonære:

 

 

 

Alt. 1: HP stasjonær PC med 19” LCD skjerm

 

 

HP Pavilion Elite m9161 kombinerer imponerende datakraft med omfattende funksjoner for

digital fotografering, video og lyd for å gi en spennende multimedieopplevelse. En ideell

løsning for alle som skal ha en allround maskin for spill, websurfing, hjemmekontorprogramvare

som Microsoft Office, nett bank og lignende.

Inkludert 19” skjerm, Microsoft Office 2007 home and student (word,excel, powerpoint og

one note) og Trend Micro Internet Security (Antivirus, Antispam, Anti spyware, Brannmur

 

 

AMD Athlon™ 64 X2 processor 6000+

• 4096 MB minne

• 500 GB SATA 3G Hard Disk Drive (7200 rpm)

• 80 GB Pocket Media Drive

• NVIDIA® GeForce™ 8500 GT TurboCache

512 MB dedikert minne

• DVD RW skriver DL med LightScribe technology

• Ethernet 10/100BT integrert nettverk

• IEEE 1394 FireWire® Interface

• 15in1 minnekort leser

• HP Vista Media Center fjernkontrol

• Trådløst lan 802.11 b/g

• Trådløs mus og tastatur

• Windows Vista® Home Premium 32-bit

• 3 års garanti

 

 

 

 

Alt. 2

 

 

Acer Aspire 5100M

 

Med en 19” lcd skjerm er en ideell løsning for alle som skal

ha en allround maskin for spill, websurfing, hjemmekontor

programvare som Microsoft Office, nett bank og lignende.

Inkludert 19" wide LCD skjerm Crystal Bright med DVI og

5ms oppfriskningstid.

Inkludert Microsoft Office 2007 home and student

(word,excel, powerpoint og one note) og Trend Micro Internet

Security (Antivirus, Antispam, Anti spyware, Brannmur mm.)

 

 

 

• Spesifikasjoner: Micro ATX

• Operativsystem: Microsoft Vista Home Premium

• CPU : AMD Athlon64 X2 6000 Dual Core

• Minne : 4096 MB DDR(4 x1024Mb) - Kan utvides

opp til 8GB

• Harddisk : 500 GB 7200 SATA harddisk

• Grafikkort : : NVIDIA 8600GT 256MB/1024MB

DVI-VGA-DirectX10

• Optisk Enhet : 16x DVD-RW DVD Brenner

• Lydkort : Hi-definition audio (7.1)

• Kortplasser : 2 x PCI, 1xPCIE, 1x16x pcie

• Minnekortleser: 9-in-1

• Eksterne porter :1 Parallel port, 2 PS/2 port,DVI,

8 stk USB, 1 stk FireWire

• Harddisk kontroller : 1 PATA / 4 SATA - ( RAID ready )

• Nettverkskort: Innebygget nettverkskort 10/100/

1000 Gigabit LAN, Wlan

• Tastatur : Trådløst USB multimedia keyboard +

USB optisk mus

• Høyttalere: ja

• Programvare : Norton Internet Security 2007

(90Dager trail), Acer Arcade Live, Quick Burning

(NTI CD-Maker™ Gold),

• Mål : 183 (B) x 370 (H) x 455 (D) mm

• Garanti : 3 års garanti

 

 

 

 

 

 

 

Alt. 3

 

 

Acer Aspire 5610

 

 

En meget kraftig PC for alle som krever ekstra kraft for spill,

fotoredigering, grafisk bildebehandling og lignende passer

også utmerket for websurfing, hjemmekontor programvare

som Microsoft Office og nett bank.

Inkludert Microsoft Office 2007 home and student

(word,excel, powerpoint og one note) og Trend Micro

Internet Security (Antivirus, Antispam, Anti spyware,

Brannmur mm.)

 

 

 

 

Spesifikasjoner: Micro ATX

• Operativsystem: Microsoft Vista Home Premium

• CPU : Intel Quad Core Q66000 2,4ghz (4 kjerner)

• Minne : 4096 MB DDR(4 x1024Mb) - Kan utvides opp til 8GB

• Harddisk : 500GB HDD (1x500) GB 7200 SATA harddisk

• Grafikkort : : NVIDIA 8600GT 256MB/1024MB

DVI-VGA-DirectX10

• Optisk Enhet : 16x DVD-RW DVD Brenner

• Lydkort : Hi-definition audio (7.1)

• Kortplasser : 2 x PCI, 1xPCIE, 1x16x pcie

• Minnekortleser: 9-in-1

• Eksterne porter :1 Parallel port, 2 PS/2 port,DVI, 8 stk USB,

1 stk FireWire

• Harddisk kontroller : 1 PATA / 4 SATA - ( RAID ready )

• Nettverkskort: Innebygget nettverkskort

10/100/1000 Gigabit LAN, Wlan

• Tastatur : Trådløst USB multimedia keyboard +

USB optisk mus

• Høyttalere: Ja

• Programvare : Norton Internet Security 2007 (90Dager trail),

Acer Arcade Live, Quick Burning (NTI CD-Maker™ Gold),

• Mål : 183 (B) x 370 (H) x 455 (D) mm

• Garanti : 3 års garanti

 

 

Er litt usikker på hvilken jeg skal velge, alternativ 1 og 2 har skjerm i tillegg til tastatur å mus, dette trenger jeg egentlig ikke da jeg har tastatur å mus + en 22" Samsung skjerm.

 

 

Synes Hp sin ser best ut, men den har bare Dualcore x2 6000, men den har 80gb Pocket media drive som sikkert er kjekk å ha.

 

Synes det er litt kjipt design på Acer sine, med Alternativ 3 har jo Intel Quad prosessor og det er egentlig denne jeg heller mest mot, Når drar en firekjerne cpu mest nytte av 4 kjerner egentlig?

 

Noen som har noen forslag til hvilken jeg bør velge? det står om alternativ 1 eller 3.

Lenke til kommentar
Syntes ikke det var noen av pakkene som overrasket positivt på pris. Er stort sett det du kan plukke opp i en butikk for 9000-11 000 kroner.

 

Morsomt å se at HP leverer sin maskin med 4 GB minne og Windows Vista 32 bit. Lurer på om Acer gjør det samme?

 

 

Joda men det blir ikke mer enn ca 4000,- til 6000,- i netto betaling på de 3 årene avtalen varer, alle maskinene har 4gb og Windows Vista 32 bit, kunne egentlig tenkt meg 64 bit's versjonen av Vista jeg da.

Lenke til kommentar

I tillegg til tapte feriepenger og kjøp av PC når leieperioden er over :ermm:

 

Ja, du eier ikke utstyret, du leier det i 3 år. Dette må leveres tilbake hvis du ikke får lov til å kjøpe det ut.

Staten har bestemt at prisen skal være MARKEDSPRIS på det tidspunktet leieavtalen går ut. Hvis du finner markedspris på en 3 år gammel PC i dag, så vet du ca. hva du må gi for den etter 3 år.

 

- kjbu

 

EDIT : Glemte å skrive at dersom du bytter jobb, eller mister jobben i løpet av disse 3 årene, må du levere PC-en tilbake. Du får selvfølgelig ikke tilbake pengene du har betalt i leie.

Endret av kjbu
Lenke til kommentar
Joda men det blir ikke mer enn ca 4000,- til 6000,- i netto betaling på de 3 årene avtalen varer, alle maskinene har 4gb og Windows Vista 32 bit, kunne egentlig tenkt meg 64 bit's versjonen av Vista jeg da.

Du må også ta hensyn til det som kjbu sier i innlegget over. Det er ikke bare bare..

 

Morsomt å se at leverandørene leverer maskiner med 4 GB minne, men OS som kun støtter 3 GB. For å utnytte 4 GB fult ut må man ha 64 bits OS.

Lenke til kommentar

Og morsomt å se at slike tråder alltid blir fyllt med "dette var jo ikke et bra tilbud" svar...

 

Trådstarter er helt sikker klar over at slike tilbud ikke er de beste som finnes men det kan hende det passer seg slik av grunner vi ikke vet om. Akkurat som noen som foretrekker å kjøpe alt på kreditt. Ikke smart men det er mange som gjør det...

Lenke til kommentar
Og morsomt å se at slike tråder alltid blir fyllt med "dette var jo ikke et bra tilbud" svar...

 

Trådstarter er helt sikker klar over at slike tilbud ikke er de beste som finnes men det kan hende det passer seg slik av grunner vi ikke vet om. Akkurat som noen som foretrekker å kjøpe alt på kreditt. Ikke smart men det er mange som gjør det...

 

Det blir nok Acer'en med 4 kjerne, når jeg bestillte fikk jeg også automatisk med 19" skjerm, ser de selger samme PC-en på Elprice til 10 000,- med 22" skjerm, men kan ikke akkurat si jeg griner for det, den totale kostnaden for meg blir 36 X 155,- =5580 + ca en 1000,- lapp som jeg mister i feriepenger, altså betaler jeg totalt 6580,- for denne, dett er da netto kostnader, regner med markedpris om 3 år bare blir en symbolsk sum, 1,- kr eller noe.

Lenke til kommentar
Og morsomt å se at slike tråder alltid blir fyllt med "dette var jo ikke et bra tilbud" svar...

 

Trådstarter er helt sikker klar over at slike tilbud ikke er de beste som finnes men det kan hende det passer seg slik av grunner vi ikke vet om. Akkurat som noen som foretrekker å kjøpe alt på kreditt. Ikke smart men det er mange som gjør det...

 

Det blir nok Acer'en med 4 kjerne, når jeg bestillte fikk jeg også automatisk med 19" skjerm, ser de selger samme PC-en på Elprice til 10 000,- med 22" skjerm, men kan ikke akkurat si jeg griner for det, den totale kostnaden for meg blir 36 X 155,- =5580 + ca en 1000,- lapp som jeg mister i feriepenger, altså betaler jeg totalt 6580,- for denne, dett er da netto kostnader, regner med markedpris om 3 år bare blir en symbolsk sum, 1,- kr eller noe.

 

Nei, 1kr er ikke lov. Tidligere var det minstepris 1000kr, men staten fant ut at det var for lite, derfor ble det satt til makedspris. Mulig 1000-kroners-grensen er der i tillegg, det vet jeg ikke.

 

I sum, er ikke disse hjemme-PC-avtalene så gullkantet som de ser ut til, når en tar alle faktorer med i bildet. Spesielt siden det kun er en leieavtale.

 

- kjbu

Lenke til kommentar
Og morsomt å se at slike tråder alltid blir fyllt med "dette var jo ikke et bra tilbud" svar...

 

Trådstarter er helt sikker klar over at slike tilbud ikke er de beste som finnes men det kan hende det passer seg slik av grunner vi ikke vet om. Akkurat som noen som foretrekker å kjøpe alt på kreditt. Ikke smart men det er mange som gjør det...

 

Det blir nok Acer'en med 4 kjerne, når jeg bestillte fikk jeg også automatisk med 19" skjerm, ser de selger samme PC-en på Elprice til 10 000,- med 22" skjerm, men kan ikke akkurat si jeg griner for det, den totale kostnaden for meg blir 36 X 155,- =5580 + ca en 1000,- lapp som jeg mister i feriepenger, altså betaler jeg totalt 6580,- for denne, dett er da netto kostnader, regner med markedpris om 3 år bare blir en symbolsk sum, 1,- kr eller noe.

 

Nei, 1kr er ikke lov. Tidligere var det minstepris 1000kr, men staten fant ut at det var for lite, derfor ble det satt til makedspris. Mulig 1000-kroners-grensen er der i tillegg, det vet jeg ikke.

 

I sum, er ikke disse hjemme-PC-avtalene så gullkantet som de ser ut til, når en tar alle faktorer med i bildet. Spesielt siden det kun er en leieavtale.

 

- kjbu

 

 

Ok, men da betaler jeg nok i verste fall 7580,- da er ikke så verst det heller, det er jo inkludert 3 år's support å garanti, så forøvrig at Acer Aspire 5610 var omtalt i hjemme Pc som ett godt kjøp.

 

Og det beste er jo at jeg ikke betaler så mye skatt til staten heller :)

Lenke til kommentar
På en PC kjøpt i butikk som vanlig forbruker ville du hatt fem års reklamasjonsrett. I dette tilfellet har du kun Acers 3-årige garanti.

 

 

Det er nå 5 år's reklamasjonsrett her og du, det er Nicator som står for salget av disse pc'ene og alle kjøp i Norske butikker gjør at man får 5 år's reklamasjon på hvite og brunevarer.

Lenke til kommentar
På en PC kjøpt i butikk som vanlig forbruker ville du hatt fem års reklamasjonsrett. I dette tilfellet har du kun Acers 3-årige garanti.

 

 

Det er nå 5 år's reklamasjonsrett her og du, det er Nicator som står for salget av disse pc'ene og alle kjøp i Norske butikker gjør at man får 5 år's reklamasjon på hvite og brunevarer.

Det er ikke så enkelt som å si at slik er det. Les f.eks. litt her:

 

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20030483

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nå forandret valget mitt fra Acer til HP, så da blir det HP Pavilion Elite m9161, etter som jeg har forstått er ikke Acer sin kundestøtte/Support til å sammenligne med HP.

 

Acer'n hadde 4 kjerne Cpu, mens HP'n har 2 kjerne, men høyere klokke frekvens, HP'n har Amd fremfor Acer'n som har Intel.

 

Hadde egentlig mest lyst på en Intel basert maskin denne gangen, men ombestemte meg i siste liten pga Hp sin pc ser mye bedre utt enn Acer sin, det er plass til 2 harddisker i front som man kan ta ut og inn etter behov, det følger med fjernkontroll etc...

 

Dessuten er jeg ikke akkurat noe hardcore gamer heller, tror jeg lager en tråd om PC-en når jeg får den, vi er lovet de før påske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...