Gå til innhold

Nova scotia duck tolling retriever, bra førstegangshund?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver å tenker på å skaffe meg hund... Tenker sikkert 2timer på hund hver dag, så tenkte at nå måtte jeg gjøre et eller annet. Virker som det er blitt en drøm for meg, så hvorfor ikke oppfylle den?! :)

Har aldri hatt hund i før og heller ikke mye kontakt med hund, så dette blir helt nytt for meg.

Nå har jeg prøvd å lest litt om de forskjellige rasene, og selvfølgelig sett på bilder.

 

Må jo si at jeg har falt ganske pladask for Toller Retrieverne, men er veldig usikker på om den har riktig lynne for meg.

Det jeg kan tenke meg å bruke hunden på (i framtiden) er spor og lavinesøk f.eks. Er veldig usikker på om jeg har lyst til å ha utstillingshund osv, eller om det bare blir en brukshund til kos å selskap. Hvor mye tid bruker dere på trening om dagen?? Vil heller ikke ha en liten pinglehund, skal være litt størrelse synes jeg, og helst ikke hyperaktiv.

Vil også ha en hund som er greie å ha rundt en eventuell familie, vil forhåpentligvis ha barn i framtiden...

 

Jeg må jo prøve å lære meg mest mulig før jeg får hunden om oppdragelse, trening osv, men ser for meg at det blir en lang læringsprosess for meg å ikke bare for hunden. Hunden kan ikke være for stri av lynne.

 

Har ikke noe peiling på blandingsraser, noen som har gode erfaringer med det? Vil det si at de ikke kan brukes i konkurranser og utstillinger?

 

Synes dette er utrolig vanskelig. Tenk om man velger feil type. Huff. Trenger hjelp å Tips :cry:

 

-Aktivia-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toller er fine hunder, men de krever jo litt enn en golden retriver ;)

Dressurkurs/hundeskole er en fordel når man er helt fersk hundeeier.

Ser ingenting i veien for at du IKKE kan kjøpe deg en Toller.

Lettlærte og aktive hunder :) Ta kontakt med en oppdretter, så kan de sikkert fortelle deg litt mer om rasen.

Lenke til kommentar

Har vokst opp med toller, og er en kjempehund hvis du er nøye med oppdretter og gemytt (mye dårlig gemytt på dem etter de ble mer kjent). Det er en hund som trives me å bruke hodet sitt mye, er lærevillig og en koseklump. Rolige inne, motor ute.

Besøk oppdrettere så ser du fort hvordan den er! :)

Kan forresten anbefale kennel Sunlit i Hof (vestfold).

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Toller i 10 år, og har ikke noe problem med å anbefale den til en førstegangseier som er villig til å aktivisere hunden litt. Selv har jeg brukt hunden til ulike søksaktiviteter, noe den fungerte svært godt til. Skulle jeg kjøpt en ny Toller nå, hadde jeg nok vurdert svensk import. Den svenske Tollarklubben ser ut til å lagt ned mye arbeid for sikre godt gemytt og god helse. Du finner god info på hjemmesiden deres.

 

Frode

Lenke til kommentar

De fleste tollereiere jeg har vært borti fraråder førstegangseiere å kjøpe rasen. Tolleren er ganske annerledes enn vanlige retrievere, da de er mer "egen" og reservert. De er ikke alltid like glad i bråk og støy og fremmede mennesker, og som førsteganseier er det mange som gjør feil ved valg av oppdretter (f.eks plukker tilfeldig fra finn.no uten å besøke og granske slekt og familie til valpene). Og det er en god del tollere som er nervøse og har dårlig gemytt. Men finner man rett oppdretter er rasen super den. Jeg ville allikevel tenkt meg godt om når det gjelder å velge den rasen som førstegangshund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...