Gå til innhold

Dagens DDR2 vs DDR3


ntls

Anbefalte innlegg

Hei, jeg plukket opp et rykte om at de dyre DDR3 brikkene som er på markede nå, er ikke så mye bedre/kjappere enn de raskeste DDR2 minnene man kan få kjøpt i dag.

DDR3 kommer til å ta over for DDR2 med tiden, men er fortsatt i en "tidlig" fase at man ikke vil merke forskjell (??)

 

Jeg ser for meg en ny pc i februar/mars og blir litt usikker om å velge DDR2 hovedkort og minne brikke, eller en DDR3.

Riktig nokk er DDR3 mye dyrere per MB enn det DDR2 er i dag, men det blir ikke tatt i vurdering i denne omgang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FantOCZ DDR3 2048MB Platinum XTC DualChannel

PC3-10666 2x1024MB 1333MHz. (7.7.7.20)

Til 1695 kr paa netshop.no i dag.

Sammen med de nye 45 nm CPU'ene til Intel saa tror jeg ikke at du vil tjene mye paa aa kj0pe DDR2. ^^

 

Det er ca 1000 kr mer enn et Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024) koster, og de yter i alle fall ikke bedre (selv om de har høyere teoretisk båndbredde, medfører høyere latency at effekten spises opp). Med PC2-8500 har du et klokkepotensiale på 60 % før du når brikkenes spesifiserte hastighet, dvs at E8400 kan klokkes til 4,8 (noe som er langt over det man klarer på luft, og trolig heller ikke på vann) før minne begrenser.

 

Så økonomisk er det fremdeles mye å tjene på å kjøpe DDR2 brikker. Først med DDR3 på 1600 Mhz begynner det å bli interessant. I tillegg er det andre faktorer som begrenser når minne blir såpass raskt, blant annet kapasiteten til FSB. Trolig vil Nehalem i større grad kunne utnytte DDR3 minne.

 

Eneste reelle argumentet for å kjøpe DDR3 minne i dag er at man vet at man kommer til å skifte over til Nehalem så snart denne er klar, eller vil gå for AMD's AM3 plattform når den kommer.

 

Så trådstarter har rett han.

Lenke til kommentar
FantOCZ DDR3 2048MB Platinum XTC DualChannel

PC3-10666 2x1024MB 1333MHz. (7.7.7.20)

Til 1695 kr paa netshop.no i dag.

Sammen med de nye 45 nm CPU'ene til Intel saa tror jeg ikke at du vil tjene mye paa aa kj0pe DDR2. ^^

 

Det er ca 1000 kr mer enn et Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024) koster, og de yter i alle fall ikke bedre (selv om de har høyere teoretisk båndbredde, medfører høyere latency at effekten spises opp). Med PC2-8500 har du et klokkepotensiale på 60 % før du når brikkenes spesifiserte hastighet, dvs at E8400 kan klokkes til 4,8 (noe som er langt over det man klarer på luft, og trolig heller ikke på vann) før minne begrenser.

 

Så økonomisk er det fremdeles mye å tjene på å kjøpe DDR2 brikker. Først med DDR3 på 1600 Mhz begynner det å bli interessant. I tillegg er det andre faktorer som begrenser når minne blir såpass raskt, blant annet kapasiteten til FSB. Trolig vil Nehalem i større grad kunne utnytte DDR3 minne.

 

Eneste reelle argumentet for å kjøpe DDR3 minne i dag er at man vet at man kommer til å skifte over til Nehalem så snart denne er klar, eller vil gå for AMD's AM3 plattform når den kommer.

 

Så trådstarter har rett han.

 

Godt innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...