Gå til innhold

Sony Ericsson mobiler og Tele2/Chess/Netcom og dårlig nettverk...


Anbefalte innlegg

Har nyere Sony Ericsson mobiler dårlige signaler?

Har Sony Ericsson 850i og Tele2 abb + Sony Ericsson k610i med Chess abb(begge knyttet opp mot Netcom).

 

Dem kan plutselig begynne å få dårlig signal og bryte samtalen. Noen ganger får en tekst mld og at jeg har et tapt anrop, selv om jeg er på siden av mobilene hele tiden. Dem ringer ikke en gang, får bare tekst mld om tap anrop.

 

 

Så er det jeg skal gjøre, kjøpe ny telefon(har lyst på Nokia N82) med nytt abb?

Og til hvilke nettverk Tele2/Chess/Netcom som er dårligt. Eller er det bare generelt bare Sony Ericsson mobilene som har dårlig mottak og sending på signalet?

Eller er det bare Netcom som har dårligt signal der jeg bor.

Endret av Ray001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er det ikke mulig å ringe eller sende sms ved hjelp av GPRS. Så det er absolutt ingen grunn til at mobilen skal stå å søke etter aktiviteter i GPRS-nettet hele tiden. Når mobilen trenger GPRS (MMS og Wap) så aktiverer SE telefonene GPRS automatisk, men skrur også dette av når den er ferdig med oppgaven. GPRS kan skape endel nettproblemer for de som har den aktiv. F.eks kan det hende at mobilen ikke helt klarer å oppdatere seg mot base slik at innkommende annrop og sms aldri når fram. All utgående trafikk oppdaterer mobilen mot basen igjen (Noen som har fått masse SMS tikkende inn etter noe utgående trafikk???)Er noe konflikt mellom nettoperatørenes koding og telefonapparater. Nytter ikke skylde på verken produsent eller operatør. Blir nok bare en årelang krangel om hvem som er skyld i problemet uansett. Er bare sånn det er. Apparatet trekker også mindre strøm når GPRS deaktiveres.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
I Norge er det ikke mulig å ringe eller sende sms ved hjelp av GPRS. Så det er absolutt ingen grunn til at mobilen skal stå å søke etter aktiviteter i GPRS-nettet hele tiden. Når mobilen trenger GPRS (MMS og Wap) så aktiverer SE telefonene GPRS automatisk, men skrur også dette av når den er ferdig med oppgaven. GPRS kan skape endel nettproblemer for de som har den aktiv. F.eks kan det hende at mobilen ikke helt klarer å oppdatere seg mot base slik at innkommende annrop og sms aldri når fram. All utgående trafikk oppdaterer mobilen mot basen igjen (Noen som har fått masse SMS tikkende inn etter noe utgående trafikk???)Er noe konflikt mellom nettoperatørenes koding og telefonapparater. Nytter ikke skylde på verken produsent eller operatør. Blir nok bare en årelang krangel om hvem som er skyld i problemet uansett. Er bare sånn det er. Apparatet trekker også mindre strøm når GPRS deaktiveres.

Ble litt forvirret, jeg. Argumentasjonen likner mye på den som gjelder for 3G, så mener du GPRS eller 3G? Og i tilfelle du mener GPRS, hvordan slår jeg den av på en Sony Ericsson?

Lenke til kommentar

Det er korrekt at argumentasjonen er temmelig lik 3G. Men det er altså GPRS jeg mener. Du finner det innstillinger -> kommunikasjon -> Datakommunikasjon -> Foretrukket tjeneste. Sett innstillingen til Kun GSM (Kun LS).

Er endel mer innviklet på P-moddelene. Husker ikke dette i hodet, men du finner det under internett-innstillinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Det er korrekt at argumentasjonen er temmelig lik 3G. Men det er altså GPRS jeg mener. Du finner det innstillinger -> kommunikasjon -> Datakommunikasjon -> Foretrukket tjeneste. Sett innstillingen til Kun GSM (Kun LS).

Er endel mer innviklet på P-moddelene. Husker ikke dette i hodet, men du finner det under internett-innstillinger.

Ja, der, ja. Men hva i all verden er er PS og LS?

 

Men er du helt sikker på at GPRS trekker mere strøm eller fører til ustabilitet overfor nettet? Så vidt jeg husker er GPRS bare en opsjon under pågående dataoverføring, som gir deg mulighet til å bruker flere enn én tidsluke. Eller...

Lenke til kommentar

PS= Pakkesvitsjet datatrafikk LS=Linjesvitsjet datatrafikk.

Pakkkesvitsjen (PS) er det samme som 3G og gprs. LS er det samme som vanlige GSM signaler. Det har å gjøre med hvordan datasignalene sendes på. Pakkesvitsjet er raskere en linjesvitsjet når det gjelder datatrafikk, men begge kan brukes. Man kan altså bruke gsm(LS)opp mot nettet i utlandet der det ofte ikke er støtte for 3G og gprs i nettet. Jeg tviler på at det trekkes merkbart mer strøm, da gprs ikke er aktivert med mindre du sender ut data fra telefonen, eller mottar data. Og det er ikke normalt at det sendes grps signaler til telefonen når det bare ligger der. Og av erfaring, så er det først og fremst aktivering av 3G som kan gjøre SE telefoner ustabile, da de lett kobles opp mot KUN 3G singalene, og 3G signaler er generelt sett mer ustabile en vanlige GSM-900 signaler, siden de har mye større bølgelengder, og trenger dårligere gjennom vegger etc.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det ikke mulig å ringe eller sende sms via GPRS (PS). Telefonen aktiverer dette automatisk når du mottar MMS, sender MMS og når du går inn på internett. Så lenge du ikke sitter og venter på en video-samtale så har du absolutt ikke behov for å gå rundt og ha på 3G heller.

 

Jeg jobber som mobil-reparatør og ser dette problemet daglig. De apparatene jeg deaktiver GPRS på får jeg sjelden inn igjen pga nett-problemer.

Lenke til kommentar
Jobber du for Telenor? (Tenker på signaturen din!)

 

Når jeg nå kun har GSM, og ikke både gprs og gsm, har dette noe å si for 3G-bruken min?

 

Vil jeg i det hele tatt merke noe forskjell?

 

Ja, jobber på kundeservice hos Telenor Mobil. Jeg mener at 3G ikke blir aktivert av seg selv når du velger kun gsm, isteden for begge deler. Dette kan du teste selv..er bare å sende en MMS å se om 3G-tegnet kommer opp på skjermen. Hvis det ikke kommer opp vil det absolutt ha noe å si, siden du ikke får opptimal hastighet.

Lenke til kommentar

Stemmer som Hallis86 sier. 3G aktiveres ikke automatisk. Men GPRS gjør. Har man behov for å overføre store datamengder og behovet for 3G er der, så kan man jo selvsagt gå rundt med det aktivt hele tiden. Prisen er dårligere nett-dekning. Men sett foretrukket tjeneste til Kun GSM eller Kun LS uansett om 3G er aktiv på hele tiden eller ikke. Vi har ikke behov for aktiv GPRS (LS) i Norge per idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...