Gå til innhold

Redigerings program til bilder


Gjest Slettet-GnBeuk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GIMP (eventuelt med UFRaw-plugin for RAW), Picasa (for organisering og enkle justeringar), Paint.NET, Photofiltre, Rawshooter (for eldre RAW-filer). Kan du betale litt er Corel Paint Shop Pro og Adobe Premiere Elements dei vanlegaste alternativa. Søk i forumet, so finn du sikkert nokre liknande trådar.

 

Redigert: Sjølv bruker eg nesten berre Adobe Lightroom.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Photoshop Elements 6.0 er evig nok for de aller, aller fleste. Og det har jo en forholdsvis hyggelig pris også..

 

Slenger meg på her (som jeg pleier å gjøre :D )

 

Jeg er helt grønn på bilderedigering, så det ser ut som PSE6.0 blir greit

for meg å begynne med, og kanskje jeg heller aldri trenger mer..

Men først; selvsagt et par spørsmål til de som kan svare.. ;)

 

Kan man i PSE behandle RAW-filer fra kamera?

Er det mulig i PSE å endre eksponering kun på deler av bildet(f.eks. himmel)?

Hva skiller en god og en dårlig HDR-modul?

Hva er forskjellen på PSE og Lightroom?

Hva er forskjellen på Adobe photoshop elements og premiere elements..?

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på Adobe photoshop elements og premiere elements..?

PSE er et enkelt program for organisering og enkel bilderedigering.

Lightroom er et mer avansert program med en kraftig organiseringsmodul. Man utfører ikke akkurat 'bilderedigering' i Lightroom, men heller 'fremkalling', dvs at programmet er ment til å enkelt og raskt kunne konvertere RAW-filer for å hente ut det beste av bildet. Man kan gjøre en del 'enkle' bilderedigeringsoperasjoner i LR. Men det er hovedsakelig en RAW-konverter med en kraftig organiseringsmodul lagt opp for folk som tar mye bilder i RAW og som vil hente mest mulig ut av bildene.

 

Dersom du er nysgjerrig på LR så finnes det en del online video-tutorials som kan gi deg et innblikk i hva det brukes til, og hvordan det fungerer. (Bl.a. http://www.lightroomkillertips.com)

 

Hva er forskjellen på Adobe photoshop elements og premiere elements..?

Premiere er for videoredigering. Photoshop er for bilderedigering.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
PSE er et enkelt program for organisering og enkel bilderedigering.

Lightroom er et mer avansert program med en kraftig organiseringsmodul. Man utfører ikke akkurat 'bilderedigering' i Lightroom, men heller 'fremkalling', dvs at programmet er ment til å enkelt og raskt kunne konvertere RAW-filer for å hente ut det beste av bildet. Man kan gjøre en del 'enkle' bilderedigeringsoperasjoner i LR. Men det er hovedsakelig en RAW-konverter med en kraftig organiseringsmodul lagt opp for folk som tar mye bilder i RAW og som vil hente mest mulig ut av bildene.

Jeg ser Torbjørn T. svarte meg på de andre spm (takker! :thumbup: ).

 

Dermed klarer jeg fremdeles ikke å se forskjell på PSE og LR.... :dontgetit:

Begge behandler RAW, LR er ikke til redigering(?) og gjør stort sett det samme som PSE..?

Og ut fra det jeg har googlet frem har også Adobe problemer med å formulere forskjellene.. :hmm:

 

Hva er en organiseringsmodul...? :blush:

 

En annen ting; Hva med Paint Shop Pro?

Jeg har tidligere brukt Jasc PSP 8 og har vært meget fornøyd til min (sålangt) enkle bruk. På skole PC-en min er det installert Adobe Photoshop 6.0 som har jeg føler er mye mer tungvindt og har skapt mang en frustrasjon...er dette det samme som Elements, eller er dette noe helt annet? :roll:

Noen som har kjennskap til om PSP X2 tar RAW og hvordan den stiller opp imot PSE?

 

Jeg kommer til å laste ned demoversjoner etterhvert, men til og med da kan det være ting man ikke ser før en har brukt det en stund..så bedre føre var for min del ;)

Lenke til kommentar
Hvilket program bruker dere til og redigere bilder med? Jeg leiter etter et bra et. Helst gratis.

Jeg anbefaler veldig sterkt å holde seg til gratis programvare, og slutter meg ikke til de som anbefaler deg å betale bare litt penger for noe. Dette fordi det som er gratis er bra nok.

 

Lærer du deg et gratis program å kjenne, så vet du at du alltid kan laste det ned og installere det på minuttet hos venner/familie, for å lære bort eller for å gjøre noe selv. Dette kan du neppe basere deg på hvis du har betalt for programvaren, selv om det er aldri så lite.

 

(I tillegg synes jeg plattformuavhengighet også er veldig viktig, for da er du heller ikke avhengig av hvilket OS dine venner/familie har, dermed anbefaler jeg GIMP).

Lenke til kommentar
Dermed klarer jeg fremdeles ikke å se forskjell på PSE og LR.... :dontgetit:

Begge behandler RAW, LR er ikke til redigering(?) og gjør stort sett det samme som PSE..?

Og ut fra det jeg har googlet frem har også Adobe problemer med å formulere forskjellene.. :hmm:

LR kan kun utføre justeringar av heile biletet, på same måte som RAW-modulen i PSE (men truleg med litt fleire mogelegheiter). I PSE kan ein i tillegg justere enkeltdeler av biletet, med lag og markeringar, leggje til tekst, manipulere biletet med filter osb.

 

LR kan forøvrig ikkje berre justere, men ogso lage slideshows, skrive ut og lage webgalleri.

Hva er en organiseringsmodul...? :blush:
Ein modul for å organisere bilete. Ein kan leggje til nøkkelord, rangere bilete, søke blant bileta på ulike måtar, og ein del meir.

 

PSE har ogso noko slikt, men korleis den kan samanliknast med LR har eg ikkje peiling på (aldri brukt).

 

En annen ting; Hva med Paint Shop Pro?
PSP kan opne RAW-filer ja. Har ikkje noko erfaring med det sjølv, men ut frå kva andre har skrive, er PSP minst på høgde med PSE.

 

Angåande GIMP: Det er eit flott program, og verdt å prøve ut. For å redigere RAW-filer må du installere ein plugin, som UFRaw (scroll litt ned for link til Windows-installasjon).

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...