Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå får jeg ikke til .asp heller. Er det XP Home som suger grenseløst eller...?

.asp er vel strengt tatt et server-side språk. Ergo, du må laste opp filene dine på en server som støtter asp for å teste. Nettleseren/operativsystemet har _ingenting_ å sei på korleis et server-side språk vil funke for klient.

Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet (endret)
Nå får jeg ikke til .asp heller. Er det XP Home som suger grenseløst eller...?

Lastet ned IE6.0 med alle patcher?

Holder på nå. Blir helt stressa av å jobbe på en XGA-skjerm, så jeg laster ned alt jeg finner.

Nettleseren/operativsystemet har _ingenting_ å sei på korleis et server-side språk vil funke for klient.

Åjoda!

Endret av Slettet+9817234daf
Skrevet
Nettleseren/operativsystemet har _ingenting_ å sei på korleis et server-side språk vil funke for klient.

Åjoda!

Tja jo okei, av og til. Men det er ikkje opp til nettleser å støtte asp f eks ;)

Om scriptet ditt ikkje funker i nettleser X - så er det du som har en feil i scriptet - ikkje nettleseren som ikkje støtter asp ;)

Skrevet
Kun jeg som synes at css burde hatt støtte for variabler? :p

...som i klassenavn? :roll:

Hvis du f.eks skal ha info fra et annet element i stilarket til et annet element, så kunne det blitt henta vha $_GET[font-size] elns ..

Skrevet

Skjønner ikke helt når det isåfall er vits i å bruke. Kan du gi et eksempel der enten ting vil fungere mye bedre, eller du vil få mye mindre arbeid?

Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet
...men hvis alle sider skrevet i .asp ikke funker, er winXP-installen din seriøst ødelagt... :p

XP-installen min funker fint den. Det er bare noe stress med interne sider for folk som arbeider i Sparebank 1 jeg sliter med. Når jeg trykker på en link, får jeg tilbud om å lagre eller åpne et asp-dok. Siden jeg har norsk OS, får jeg ikke lastet ned rette "ting" fra microsoft.

Skrevet
Skjønner ikke helt når det isåfall er vits i å bruke. Kan du gi et eksempel der enten ting vil fungere mye bedre, eller du vil få mye mindre arbeid?

Jeg tenkte på variabler i samme sammenheng som når du bruker variabler i PHP..

Så, ja, jeg vil si at man kunne spart seg litt arbeid med å ha variabler i CSS..

Er jo ingen tvil om at du sparer tid på å bruke variabler i PHP ihvertfall, så jeg ser ikke hvorfor du ikke skulle gjort det i CSS.. :roll:

Skrevet

CSS er jo et markeringsspråk heller enn et programmeringsspråk, og trenger ingen måte å manipulere data med.

Det eneste jeg ser at variabler i CSS kan brukes til, er f.eks. å sette verdien til mange forskjellige elementer lik et annet "hoved-element", men det er jo der fra før (body{}).

Skrevet

Nå er jeg veldig lei av at det er null og niks aktivitet her.

*henge opp "Alt gratis"-skilt*

*føye til "...gjelder kun for mennesker over 146 år..." i ministørrelse helt nederst* :p

Gjest Slettet+9817234daf
Skrevet

Finnes det et filter i PS som gjør at kantene på et bilde ser slitte og hakka opp ut? Eller må jeg stresse manuelt?

Skrevet (endret)

Så, ja, jeg vil si at man kunne spart seg litt arbeid med å ha variabler i CSS..

Er jo ingen tvil om at du sparer tid på å bruke variabler i PHP ihvertfall, så jeg ser ikke hvorfor du ikke skulle gjort det i CSS.. :roll:

Du kan jo fint generere CSS med PHP, og sette inn PHP-variabler i stedet for verdier på serversiden. (Men så lenge man kun opererer med relative verdier, syns jeg egentlig ikke variabler er nødvendig.)

Edit: jorgenindahouse: CSS er ikke et markeringsspråk (som HTML), men et presentasjonsspråk. CSS inneholder ingen data i det hele tatt (bortsett fra i pseudo-elementer, da, som bør brukes unntaksvis).

Endret av ePsiLON47
Skrevet

Du kan jo fint generere CSS med PHP, og sette inn PHP-variabler i stedet for verdier. (Men så lenge man kun opererer med relative verdier, syns jeg egentlig ikke variabler er nødvendig.)

I så fall må du vel ha stilarket i <head> vel - og ikkje ha et eksternt stilark..??

Skrevet (endret)
Du kan jo fint generere CSS med PHP, og sette inn PHP-variabler i stedet for verdier på serversiden.

I så fall må du vel ha stilarket i <head> vel - og ikkje ha et eksternt stilark..??

Nei. I det grunnleggende produserer ikke PHP noe annet enn tekst. Så lenge du sørger for at denne teksten blir sendt som «text/css» og ikke «text/html» (og er gyldig CSS), skulle det gå bra.

Du kan for eksempel plassere en stilarkgenererende PHP-fil med navnet index.php i undermappen style. Da kan du henvise til stilarket ved bare å skrive http://www.example.org/style/.

Endret av ePsiLON47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...