Gå til innhold

Forslag til lga775 oppsett?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger forslag til et godt hovedkort og prosessor i et lga775 oppsett. Hadde tenkt en pris på rundt 3-3500kr. Hovedkortet kan gjerne være vifteløst hvis det lar seg gjøre.

 

Hvis noen mener at lga775 er et dårlig valg så kom gjerne med andre forslag da jeg selv er helt "grønn" :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, så den ddr2 rammen jeg har vil ikke funke altså..? Har et gammelt pci-express skjermkort som nok vil gjøre jobben en liten stund ennå?

joda ddr2 rammen din vil funke fint

 

Intel Core 2 Quad Q6600

og Asus Maximus Formula

 

Så du ville gått for en quad-core altså..? Har sett litt på E6850 også og leste i en test at den ville prestere minst like bra..

det er en sannhet med en STOR modifikasjon, E6850 er klokket høyere, og vil derfor yte bedre i applikasjoner som bare benytter 1 eller 2 kjerner, men så fort den støtter 4 vil quad'en være mye kjappere, fler og fler applikasjoner vil støtte fire kjerner og for et system som er så fremmtidsrettet som mulig ville jeg helt klart anbefalt deg Quad core

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
det er en sannhet med en STOR modifikasjon, E6850 er klokket høyere, og vil derfor yte bedre i applikasjoner som bare benytter 1 eller 2 kjerner, men så fort den støtter 4 vil quad'en være mye kjappere, fler og fler applikasjoner vil støtte fire kjerner og for et system som er så fremmtidsrettet som mulig ville jeg helt klart anbefalt deg Quad core

Ja, var vel egentlig det jeg tenkte meg. Jeg var bare litt usikker på om dagens programmer/spill har noe særlig støtte for quad-core, men som du sier vil nok dette endres kjapt.

Lenke til kommentar
PCIe skjermkort vil funke, veit du hvilken DDR2 minnebrikke det er? fks DDR2-PC5400

 

Jeg tror det er PC5400 ja, men er ikke helt sikker. Er klar over at det er store forbedringsmuligheter på rammen, men planen var å kjøpe ny ram + skjermkort ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

yep er vel litt så som så med firekjerners støtten akkurat nå, men tror uansett ikke at det er mange spill der du vil bli holdt tilbake av en 2,4 Ghz prosessor. som dessuten selv på stock kjøler på det hovedkortet lett kan overklokkes i alle fall 11%

spessielt tatt i betraktning av at du skal bruke ram og skjermkort du har fra før.

Lenke til kommentar

En liten ting til forresten..

 

Jeg bytter nå fra et socket 939 Dfi Lanparty nf4 ultra. Fikk problemer under flashing av bios på dette og lurer derfor på om det er bios-brikke på dette som det går ann å få flashet i en annen pc..?

 

Leste en gang om en nettside der en kunne sende bios-brikker inn og få en fungerende flashet brikke tilbake mot et gebyr.. Noen som har hørt om dette, eller har andre tips?

Lenke til kommentar

Det er stadig vekk forunderlig at når trådstarter kommer med et budsjett på 3 - 3 500 kr, så kommer enkelte med forslag som makser eller i realiteten går godt over budsjettet.

 

Mitt forslag ville være å gå for Asus P5K eller Gigabyte GA-P35-DS3R hovedkort (begge til ca 800 kr), samt en Intel C2D E8400, ca 1 500 kr. Det vil si en totalpris på ca 2 300 kr, så da har du faktisk råd til å oppgradere minne også om nødvendig. Ytelsen på E8400 vil være bedre enn Q6600 i spill/applikasjoner som ikke effektivt kan nytte 4 kjerner og motsatt i applikasjoner som nyttet 4 kjerner. Pr dato er det svært få spill som effektivt nyttet 4 kjerner. Et annet moment er at flere av de nyeste spillene faktisk er begrenset av GPU, så om man ikke kjører med SLI eller CF oppsett, vil en raskere CPU ikke gi noe effekt.

 

Så eneste argumentet for å velge Q6600 er om du skal drive mye med video og multitasking.

Lenke til kommentar
Det er stadig vekk forunderlig at når trådstarter kommer med et budsjett på 3 - 3 500 kr, så kommer enkelte med forslag som makser eller i realiteten går godt over budsjettet.

når man kommer med et budsjett, sier man jo også på en måte noe om hvilket ytelse man ønsker, så å sette opp et forslag som er mye lavere priset enn det som blir bedt om ser jeg ikke vitsen med.

 

edit: selvfølgelig med forbehold om at førstepost ikke spesifiserer hva maskinen skal klare! når det bare er oppgitt en pris, og ikke hva det skal brukes til, ser jeg på det som at man ønsker å vite hva som er det beste man får for denne prisen, ikke hvor billig utstyr man kan få

 

Herm: Ditt nåværende S939 system har IKKE DDR2, men DDR(1) og standardene er ikke kompatible, så du MÅ også kjøpe nytt ram! noe som, hvis budsjettet fortsatt er det samme selvfølgelig utelukker mitt første forslag, da er Bolsons forslag mer riktig.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Det er stadig vekk forunderlig at når trådstarter kommer med et budsjett på 3 - 3 500 kr, så kommer enkelte med forslag som makser eller i realiteten går godt over budsjettet.

 

Mitt forslag ville være å gå for Asus P5K eller Gigabyte GA-P35-DS3R hovedkort (begge til ca 800 kr), samt en Intel C2D E8400, ca 1 500 kr. Det vil si en totalpris på ca 2 300 kr, så da har du faktisk råd til å oppgradere minne også om nødvendig. Ytelsen på E8400 vil være bedre enn Q6600 i spill/applikasjoner som ikke effektivt kan nytte 4 kjerner og motsatt i applikasjoner som nyttet 4 kjerner. Pr dato er det svært få spill som effektivt nyttet 4 kjerner. Et annet moment er at flere av de nyeste spillene faktisk er begrenset av GPU, så om man ikke kjører med SLI eller CF oppsett, vil en raskere CPU ikke gi noe effekt.

 

Så eneste argumentet for å velge Q6600 er om du skal drive mye med video og multitasking.

 

Pris på 3-3500 er egentlig ikke noe stort problem selv om det selvfølgelig er fint å få tips om billigere alternativ. Minne skal det nok også bli råd med om det trengs, men foreløpig skulle det holde.

 

Det er ingen tvil om at det skjermkortet som står i nå begrenser det meste når det gjelder spill, men som sagt så blir nok dette også byttet ut etter hvert. I første omgang gjelder det å få seg en maskin opp og gå, så får den værste spillingen vente til resten er oppgradert(evt foregå på ps3). Grunnen til at Q6600 hørtes ut som et godt alternativ var vel at det er en smule mer fremtidsrettet. Jeg er ikke av de som har akutt behov for å ha det beste av alt, og gidder heller ikke å oppgradere flere ganger i året. Med Q6600 ville jeg tro at jeg fikk en cpu som vil være dugende for meg en stund lenger enn en E8400 eller E6850 men mulig jeg tar feil her..?

Lenke til kommentar

jeg er enig med deg, og valgte en q6600, den er langt fra det råeste, men fortonet seg for meg som et fornuftig valg.

hvis rammet kan få komme i tillegg til HK + CPU prisen, vil jeg holde på mitt første forslag, som jeg selv kjører og er kjempefornøyd med! og lagt til noe godt ram, netshop har denne uken et tilbud på disse:

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...&plid=97587

som jeg tror ville gjort seg i det oppsettet

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at det er en kompis av meg som skal handle nytt, så jeg er bare satt på saken med å skaffe tips. Tok en tlf til han nå og fant ut at han hadde feilinformert meg når det gjaldt den ddr2-rammen ja :blush: Var visst noe Crucial Ballistic med batchnr: bl6464z402.8td og det viste seg jo å være ddr400..

Samtidig fant jeg ut at han hadde bestilt Q6600 og Asus Maximus Formula idag, så da er ihvertfall ikke Q6600 vs E8400 et tema lenger, hehe.

 

Skal ta en titt på minnet du nevnte og foreslå det for han. Hvis noen har erfaringer med dette minnet på et lignende oppsett, eller evt tips om et helt annet minne så kom gjerne med dem. Alle tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Med Q6600 ville jeg tro at jeg fikk en cpu som vil være dugende for meg en stund lenger enn en E8400 eller E6850 men mulig jeg tar feil her..?

 

Som nevnt ovenfor ser det ut til at det kommer til å ta tid før spill virkelig utnytter 4 kjerner. Noen få vil ligge foran i denne utviklingen. Å snakke om fremtidsrettet synes jeg nesten bare er tull. Fremtidsrettet i PC-verdenen er 6 - 9 mnd (og knapt det). Skal man være fremtidsrettet er det lureste å kjøpe rimeligere versjoner, klokke disse og bytte oftere. Det blir faktisk ikke dyrere heller (så lenge man kan bruke samme HK og minne).

 

Dessverre vil det fremdeles ta betydelig med tid før mye applikasjoner utnytter 4 kjerner effektivt. En grunn er at mye programvare kom i nye versjoner for Vista, og den kom før Quad Core. Vi se det f.eks på Photoshop som kom i ny versjon i 2007. E6850 slår Q6600 grundig. Og det kommer neppe ny CS før i 2009/2010. Når det gjelder spill, er det også en programmeringslogikk (sekvensiell og ikke parallell) i disse som faktisk gjør de svært vanskelig å tilpasse flerkjerner, mens f.eks. programvare for rendering ofte håndterer dette glimrende (hovedsaklig fordi renderingsprogramvare opprinnelig er laget for systemer med flere CPU-er og således er laget for parallell prosessering). Flerkjerner er hovedsaklig effektive ved parallelle oppgaver. Derfor er det slik ved enkelte programmer at dobler du antall kjerner og har samme hastighet så øker ikke ytelsen i det hele. Men for andre kan du få 60 - 70 % ytelsesøkning.

 

Men bruker du mye multitasking og heavy sådann (som er parallell prosessering i en form) - så er flere kjerner av det gode.

 

Du vil finne flere tungvektere her på forumet som vil si det samme. Og når man får en E8400 til 300 - 400 kr lavere pris, er jeg faktisk ikke i tvil hva mitt valg er til denne bruken. Den eneste plassen her hjemme hvor 4 kjerner gjør vei i vellinga er på serveren min.

 

Dessverre er det "blitt" en myte at desto flere kjerner desto bedre (selv om hver kjerne har betydelig lavere hastighet) - som en absolutt og fremtidsretta sannhet. Dessverre er det en sannhet med betydelige modifikasjoner, og i enkelte brukmønster er det faktisk en regelrett usannhet.

 

Kjøper har jo gjort sitt valg, men jeg tror flere bør lære seg opp på hvordan antall kjerner påvirker ytelse i ulike typer programmer. Anbefaler at man søker etter poster på temaet skrevet av Simen1 og Anders Jensen.

 

Og når man kan sette opp et oppsett til 1200 kr lavere, som faktisk yter omtrent i paritet med et som nesten sprenger budsjettet, bør man vel foreslå det. Ikke minst fordi det i realiteten gir åpning for å oppgradere andre svake punkter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...