Gå til innhold

Chipset temperatur - for høy?


Berrern

Anbefalte innlegg

Jeg tok tilfeldigvis en titt i BIOS'en her om dagen, og tittet på PC-temperaturene:

CPU CORE Temperature: 54 grader.

PWM AREA Temperature: 51 grader.

CHIP SET Temperature: 74 grader.

HD Temperature: 41 grader.

 

Hovedkortet mitt er et DFI LanParty UT nF4 SLI-DR.

 

Jeg tror årsaken til den høye temperaturen er at grafikkortene (XFX nVidia 7800GT) - jeg kjører SLI - sitter rett over chipset-vifta (du kan se layouten på hovedkortet her, legg merke til hvor nærme PCIe-portene er i forhold til vifta).

I tillegg har jeg fem harddisker som er lokalisert på andre siden av vifta, og kablene fra disse henger over/rundt vifte-området.

 

Jeg vet at 74 grader er veldig varmt - men er det for varmt? Risikerer jeg noe?

 

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? Nå som sommeren nærmer seg frykter jeg for temperaturen i kabinettet mitt på en varm sommerdag (her i Madrid blir det opptil 45 grader)!

 

Og ellers; er de andre temperaturene OK - eller er disse også høye?

 

Håper noen kan komme med råd... På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg vil anbefale deg å rydde opp i kabinettet ditt å sjekke tempen etter at du er ferdig med ryddingen. Dersom ikke "CHIP SET Temperature" har gått ned 20-30 grader bør du vurdere å sette inn en ekstra vifte i kabinettet ditt.

Ellers så ser de andre temperaturene dine greie ut, de vil sikkert også gå ned som en konsekvens av at du rydder i kabinettet.

Du spør om 74 grader er for varmt, til det vil jeg si helt klart ja.

Jeg må ogås si at du bør sjekke temperaturene med et annet program også. Det har vist seg i enkelte tilfeller at Bios ikke rapporterer korrekt temperatur.

Endret av jes74
Lenke til kommentar
Hei

Jeg vil anbefale deg å rydde opp i kabinettet ditt å sjekke tempen etter at du er ferdig med ryddingen. Dersom ikke "CHIP SET Temperature" har gått ned 20-30 grader bør du vurdere å sette inn en ekstra vifte i kabinettet ditt.

Ellers så ser de andre temperaturene dine greie ut, de vil sikkert også gå ned som en konsekvens av at du rydder i kabinettet.

Du spør om 74 grader er for varmt, til det vil jeg si helt klart ja.

Jeg må ogås si at du bør sjekke temperaturene med et annet program også. Det har vist seg i enkelte tilfeller at Bios ikke rapporterer korrekt temperatur.

 

Hei - og takk for svar!

 

Jeg sjekket temperaturen med et eksternt program, og det viser 76 grader for chipset.

 

Etter å ha tatt en nærmere titt i kabinettet, ser jeg at det faktisk er chipset-vifta som er gåen!!

Jeg har nå bestilt en ny, men jeg lurer på en ting... Inntil jeg får denne (den bør komme på mandag), er det bedre å ha den defekte vifta påmontert, eller er det bedre å bare ta den av?

 

De siste dagene har BIOS begynt å "glemme" boot-rekkefølgen til diskene mine, kan dette ha noe med den høye chipset-tempen å gjøre?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville kjørt systemet uten den vifta. Men dersom du ikke klarer deg uten så ville jeg ha latt den vifta være der den er, spesiellt visst vifta er fastmonter på en kjøleplate eller kjøleribber.

 

Det tullet du opplever med BIOS har ganske sikkert en sammenheng med vifte/varmeproblemet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...