Gå til innhold

68grader på en XP2100 med Swiftech MCX462+


GeCcO

Anbefalte innlegg

ja, jeg får 68 grader idle på min XP2100 med en Swiftech MCX462+, 120x120 titan vifte som står på en funnel og som er satt til å suge lufta, bruker artic silver 3, har et chieftech kabinett med en vifte i døra, hva er galt ?, i manualen til Swiftech står det at den aldri skal overgå 55 grader, og hvis den gjør det er det noe feil, hva er galt ?

 

:cry::(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som helt sikkert er galt er hovedkortets måler. jeg har samme kjøleribba og jeg har 46-7 grader i bios med en gang man starter maskinen! måleren på min hovedkort viser 25-6 grader feil. Har hatt cpuen oppe i "100grader" og maskinen var stabil.. dette fordi cpuen bare kjørte på 74-5 grader.

Lenke til kommentar
det som helt sikkert er galt er hovedkortets måler. jeg har samme kjøleribba og jeg har 46-7 grader i bios med en gang man starter maskinen! måleren på min hovedkort viser 25-6 grader feil. Har hatt cpuen oppe i "100grader" og maskinen var stabil.. dette fordi cpuen bare kjørte på 74-5 grader.

 

har et asus a7v333 (som du sikkert ser i siggen) vet du om dette måler feil, det skal vist være en temp måler inni cpu'en, eller tar jeg feil nå, det er den asus bruker, eller har de en på undersiden av cpu'en (inni sockelen) ?

Lenke til kommentar
Har du kjent på kjøleribba? Du merker kjenner lett forskjell på 68c og de 40c som du burde ha med den kjølern..  kjenn på kobberet på kjøleribba.

 

jeg satt en ekstern temp. måler på "utsiden" av kobberet (det man bår å ta på) den viser 37-40 grader, kan da selve cpu core'n være 60/70 grader ?

Lenke til kommentar
Har du kjent på kjøleribba? Du merker kjenner lett forskjell på 68c og de 40c som du burde ha med den kjølern..  kjenn på kobberet på kjøleribba.

 

jeg satt en ekstern temp. måler på "utsiden" av kobberet (det man bår å ta på) den viser 37-40 grader, kan da selve cpu core'n være 60/70 grader ?

 

Er det med et prog som f.eks Mother Board du ser 70C på??

Så kan den vise mindst 10C feil. eller en kan være defekt! Så den viser mye mere enn den er!

Lenke til kommentar
Har du kjent på kjøleribba? Du merker kjenner lett forskjell på 68c og de 40c som du burde ha med den kjølern..  kjenn på kobberet på kjøleribba.

 

jeg satt en ekstern temp. måler på "utsiden" av kobberet (det man bår å ta på) den viser 37-40 grader, kan da selve cpu core'n være 60/70 grader ?

 

Er det med et prog som f.eks Mother Board du ser 70C på??

Så kan den vise mindst 10C feil. eller en kan være defekt! Så den viser mye mere enn den er!

 

ja, motherboard monitor og asus probe, begge viser ca. 60-70 grader

Lenke til kommentar

Kobber leder varme så bra at det er i praksis ingen forskjell på tempen på "utsiden" og ved core. mao. kjølern din funker bra. ( så lenge kjølern er riktig montert )

 

Har du fjernet eventuell beskyttelses film fra kjølerns underside?

Har du masert litt goop inn i undersiden av kjølern før du monterte den?

 

Som tidligere sagt her så kan asus proben være helt på jordet.

Lenke til kommentar
Kobber leder varme så bra at det er i praksis ingen forskjell på tempen på "utsiden" og ved core.  mao. kjølern din funker bra. ( så lenge kjølern er riktig montert )

 

Har du fjernet eventuell beskyttelses film fra kjølerns underside?

Har du masert litt goop inn i undersiden av kjølern før du monterte den?

 

Som tidligere sagt her så kan asus proben være helt på jordet.

 

ja, den er riktig montert, har hatt artic silver 3 på core, så alt er vel i orden

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har samme oppsett, xp2100+ mcx462+ med en tt vifte som kjører 3000rpm med et noenlunde behagelig støynivå. Brukte et tynt, jevnt lag med AS3, etter at jeg hadde renset cpu og ribbe med 95% (legesprit).

Monterte så ting, kunne ikke bruke shim, fordi denne dekket over endel ting. Men det gikk bra til slutt!

Kjører nå pcen stabilt @xp 2700 uten økning av vcore (fsb på 166 istedenfor 133).

Idle = 37grader.

Load= 45-50 grader...

 

Men jeg skrudde ribben ganske hardt på, så det kan være det som er ditt problem... Sjekk at ribben ikke beveger seg når du prøver å bevege på den.. hele hovedkortet skal bevege seg...

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan si er AMD ta å test med en kjøler som du kjøper på en vanlig pc forretning til ca kr 200,-

 

Problemet med swiftech er at det er kopper å aluminium å dette blir veldig varmt!! derfor er dette ikke en idell kjøler til en amd uten en kraftig 80x80mm vifte oppå!!

Lenke til kommentar

Sjekk at den er skrudd riktig på, så sjekker du at det ikke er en vifte som blåser varmluft på ribba, så tar du av funelen og alskens drit og lar minstmulig drit lige i kabinettet, drar av døra og får en vanlig vifte til å BLÅSE på ribba se hva som skjer, uten alaskens funneler og drit, da kan du kanskje se hva som er feil. Har en 6000cu zalman og ligger på 52 grader idle, men hvis jeg fikser litt så blir det en lavere temp (må bare kjøpe isopropanol)

 

Husk det enkleste er oftest det beste

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...