Gå til innhold

Miljøpartiet De Grønnes kampanje for "åpen" fildeling


Anbefalte innlegg

file_143900.png

Den europeiske samlingen av Miljøpartiet De Grønne mener at å kopiere er noe helt annet en å fysisk stjele og mener således at underholdingsbransjen fører oss forbrukere bak lyset.

 

De mener rett og slett at informasjonen som bransjen påtvinger oss når vi leier film eller går på kino er usannheter og ren propaganda. For å forsøke å stanse underholdningsbransjen fra å få nedsatt flere lover som i ytterste konsekvens kriminaliserer enda flere unge har de startet en kampanje og lansert en motfilm som heter «I wouldn’t steal».

 

Hva mener du?

 

Den offisielle «Piracy. It's a Crime»:

 

Motfilmen til De Grønne «I wouldn't steal»:

 

Kilder:

iwouldntsteal.net

teknofil.no

 

EDIT: endret emnetekst til noe litt mer beskrivende...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener at begge filmene er like overdrevne og tullete.

 

Men hva er det egentlig folk vil? Skal vi bare få alt av film, musikk og spill gratis?

 

 

Enda man får det gratis velger man vanligvis å kjøpe det man liker. Det er utrolig masse dritt som kommer på markede og mange vil prøve før dem bruker pengene på produktet. Jeg har hvertfall kjøpt mye flere filmer, cd-plater og dvder enn det jeg gjorde før.

 

Når det kommer til tv-serier tar det vanligvis utrolig lang tid før det kommer til Norge så veldig mange velger å laste ned episodene fra internet. Det er bare latterlig at de amerikanske kanalene ikke har en alternativ måte utelandske kan se seriene online å likevel støtte dem.

Lenke til kommentar

Det er et meget godt poeng. Nå som markedene er så globaliserte så skulle det bare mangle at vi fikk utgivelser i lik fart som f. eks USA. Da ville bransjen kanskje også opplevd mindre piratkopiering.

 

Angående testing: trailere, radio, TV, anmeldelser, demoer, osv. Du har ikke anledning til å teste ut en massasjetime før du betaler for den, du må rett og slett ta en avgjørelse. Det burde dere klare med film, musikk og spill også!

Lenke til kommentar
Det er et meget godt poeng. Nå som markedene er så globaliserte så skulle det bare mangle at vi fikk utgivelser i lik fart som f. eks USA. Da ville bransjen kanskje også opplevd mindre piratkopiering.

 

Angående testing: trailere, radio, TV, anmeldelser, demoer, osv. Du har ikke anledning til å teste ut en massasjetime før du betaler for den, du må rett og slett ta en avgjørelse. Det burde dere klare med film, musikk og spill også!

ja..men her trenger vi ikke det... så hvorfor gjøre d..?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de grønne. Ikke fordi jeg vil laste ned musikk og film, men fordi det er en tapt kamp. Folk laster ned - det er ikke noe å gjøre med. Folk må heller prøve å gå en annen vei rundt. De jeg syns mest synd på er musikere som prøver å komme ut og opp, men som ikke får solgt plater til å finansiere turnèer. Dette resulterer i at de kanskje blir fortere kjent, men at konserter generelt blir mye dyrere.

 

iTunes har skjønt det, og laget en annen løsning. De presenterer et gigantisk bibliotek som inneholder bortimot all utgitt musikk, som man kan laste ned raskt for en billig penge. Plateselskapa burde tenke litt annerledes, og tilpasse seg samfunnet utvikling.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med de grønne. Ikke fordi jeg vil laste ned musikk og film, men fordi det er en tapt kamp. Folk laster ned - det er ikke noe å gjøre med. Folk må heller prøve å gå en annen vei rundt. De jeg syns mest synd på er musikere som prøver å komme ut og opp, men som ikke får solgt plater til å finansiere turnèer. Dette resulterer i at de kanskje blir fortere kjent, men at konserter generelt blir mye dyrere.

 

iTunes har skjønt det, og laget en annen løsning. De presenterer et gigantisk bibliotek som inneholder bortimot all utgitt musikk, som man kan laste ned raskt for en billig penge. Plateselskapa burde tenke litt annerledes, og tilpasse seg samfunnet utvikling.

word..(føler jeg sier dette mye)

Lenke til kommentar
Det er et meget godt poeng. Nå som markedene er så globaliserte så skulle det bare mangle at vi fikk utgivelser i lik fart som f. eks USA. Da ville bransjen kanskje også opplevd mindre piratkopiering.

 

Angående testing: trailere, radio, TV, anmeldelser, demoer, osv. Du har ikke anledning til å teste ut en massasjetime før du betaler for den, du må rett og slett ta en avgjørelse. Det burde dere klare med film, musikk og spill også!

ja..men her trenger vi ikke det... så hvorfor gjøre d..?

 

Nei, for det er jo så mye lettere å skaffe seg det uten å betale for det. Og dere er late. Det er også umoralsk, og jeg blåser i hva dere sier om at platebransjen utnytter artister og har så forferdelig mye penger. Det er en grusom generalisering, og rettferdiggjør ikke piratkopiering.

Lenke til kommentar
Det er et meget godt poeng. Nå som markedene er så globaliserte så skulle det bare mangle at vi fikk utgivelser i lik fart som f. eks USA. Da ville bransjen kanskje også opplevd mindre piratkopiering.

 

Angående testing: trailere, radio, TV, anmeldelser, demoer, osv. Du har ikke anledning til å teste ut en massasjetime før du betaler for den, du må rett og slett ta en avgjørelse. Det burde dere klare med film, musikk og spill også!

ja..men her trenger vi ikke det... så hvorfor gjøre d..?

 

Nei, for det er jo så mye lettere å skaffe seg det uten å betale for det. Og dere er late. Det er også umoralsk, og jeg blåser i hva dere sier om at platebransjen utnytter artister og har så forferdelig mye penger. Det er en grusom generalisering, og rettferdiggjør ikke piratkopiering.

 

Det som er generalisering er at du kaller flesteparten av norges befolkning for late og umoralske.

Lenke til kommentar

file_143900.png

Den europeiske samlingen av Miljøpartiet De Grønne mener at å kopiere er noe helt annet en å fysisk stjele og mener således at underholdingsbransjen fører oss forbrukere bak lyset.

 

De mener rett og slett at informasjonen som bransjen påtvinger oss når vi leier film eller går på kino er usannheter og ren propaganda. For å forsøke å stanse underholdningsbransjen fra å få nedsatt flere lover som i ytterste konsekvens kriminaliserer enda flere unge har de startet en kampanje og lansert en motfilm som heter «I wouldn’t steal».

 

Hva mener du?

...

 

Den logiske bristen i de "reklamene" er åpenbar: Hvis jeg stjeler en cd, så skaffer jeg meg ikke bare musikk, jeg tar verdier fra platebutikken. Ved å skaffe meg en kopi er derimot platebutikkens verdier akkurat de samme. Jeg går ut fra at musikkbransjen er klar over dette. Men det samme kan nok ikke sies om hvermannsen, og det er nettopp dette musikkbransjen spiller på: De vil "skremme" seerne ved å lure på dem et uholdbart budskap.

 

De Grønne imponerer mer og mer, synes jeg.

Lenke til kommentar
Er det ikke litt vanskelig å prøve-se en film?

Hvor mange ville helt ærlig ha gått på kino for å se den samme filmen de lastet ned et par dager i forveien?

Om du laster ned en film FØR den kommer på dvd er dette bare idiotisk..

dette går kraftig ut over kvalitet og er i mine øyne enda mindre lovlig..

fildeling er det samme som å brenne en cd til kompissene dine... de som kommer og henter cd-ene er ikke problemet, men han som knekker koden på CD-en og gir den vekk til mange andre...

visst det skal bli bukt med "problemet" må de ta de som laster opp for mange mill..da blir det plutselig vanskelig å laste ned..

problemet er vel at de som laster opp er ekstremt smarte og nesten umulig å finne/arestere..

 

det som en jeg kjenner gjør er at han bruker et "cracket" OS...neppe så lovlig

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
problemet er vel at de som laster opp er ekstremt smarte og nesten umulig å finne/arestere..

 

Jeg tror ikke det alltid er tilfellet.

 

Hvertfall i forhold til musikk og film er problemet at ALLE laster opp! Ikke at skurken er vanskelig å finne.

 

Med programvare tror jeg derimot det er færre personer som laster opp, og at din påstand stemmer i større grad. Og det er ikke at de er så sykt godt kamuflert, men alle laster ned av alle, derfor er det umulig å finne skurken. Det er en gigantisk virvar av koblinger på nettet. Hele systemet går ut på at man laster ned en bit hver av tusen forskjellige andre brukere. Hvis en politiman får til å finne den som lasta opp f. eks. half life2 til thepiratebay har han gjort en så god jobb at han fortjener nesten å få arrestere personen.

 

 

PS: Her har jeg tatt utgangspunkt i Torrent nedlastingsprogram, da det er det jeg bruker, og det er den største skurken i forhold til programvare.

Endret av Kramstogen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Personlig så laster jeg vanligvis ned for å høre på musikk siden jeg finner ikke CD-ene jeg vil ha i butikken, og siden jeg er under 18 så har jeg ikke kort som kan brukes over nett.

 

Har liksom bare valget mellom enten å ikke få hørt på mine favorittartister og kanskje heller ikke oppdaget dem i det hele tatt siden de enten ikke er godt kjent eller at jeg tør ikke ta risken med å kjøpe ei plate også er det helt jævlig dritmusikk på henne, eller å laste ned de platene jeg vil ha, og om jeg ser plata i butikken så kjøper jeg henne.

 

Liker heller ikke måten hvordan plateselskapene har fått kriminalisert så og si alle unge og en god del voksne. Lovene burde reflektere den generelle moralen i samfunnet de er laget for og ikke hva en bransje mener er rett og galt.

 

Har lenge vurdert å bli med eller i alle fall å stemme de grønne, og nå er jeg rimelig sikker på at de vil få min stemme :)

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...