Gå til innhold

Sesjon i morra! Noen spørsmål...


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg skal da på sesjon i morra, og føler meg ikke særlig forberedt. Har lest gjennom infoheftet jeg fikk, men har ikke bestemt meg for hvor i militæret jeg vil.

 

Mitt langsiktige mål er å få en plass på politihøgskolen. Derfor tenker jeg at det er viktig å velge riktig nå. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor i militæret jeg skal, det viktigste er at det gir en god sjanse til å komme inn på politihøgskolen. Så hva er best, og nest best? Har hørt at befalskolen er veldig bra? Men har også hørt at da må jeg være der i 2 år? Litt kjedelig å bruke 2 år i militæret egentlig, finnes det andre alternativer som også gir god sjanse for å komme inn på politihøgskolen? Ut ifra det jeg har hørt er befalskolen nesten en free ticket til politihøgskolen, men vil gjerne vite mer ang. mine alternativer. Kan jeg gå 1 år og ha like stor sjanse som om jeg hadde gått 2 år, velger jeg selvfølgelig 1...

 

Regner med å få mer info på sesjon, men leser jo også at jeg skal komme med ønsker ... og da vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

 

Takk for svar! Håper jeg får vite dette før imorra T_T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal da på sesjon i morra, og føler meg ikke særlig forberedt. Har lest gjennom infoheftet jeg fikk, men har ikke bestemt meg for hvor i militæret jeg vil.

 

Mitt langsiktige mål er å få en plass på politihøgskolen. Derfor tenker jeg at det er viktig å velge riktig nå. Jeg bryr meg ikke så mye om hvor i militæret jeg skal, det viktigste er at det gir en god sjanse til å komme inn på politihøgskolen. Så hva er best, og nest best? Har hørt at befalskolen er veldig bra? Men har også hørt at da må jeg være der i 2 år? Litt kjedelig å bruke 2 år i militæret egentlig, finnes det andre alternativer som også gir god sjanse for å komme inn på politihøgskolen? Ut ifra det jeg har hørt er befalskolen nesten en free ticket til politihøgskolen, men vil gjerne vite mer ang. mine alternativer. Kan jeg gå 1 år og ha like stor sjanse som om jeg hadde gått 2 år, velger jeg selvfølgelig 1...

 

Regner med å få mer info på sesjon, men leser jo også at jeg skal komme med ønsker ... og da vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

 

Takk for svar! Håper jeg får vite dette før imorra T_T

 

 

Befalsskole er jo et pluss, men av regulær verneplikt er det små forskjeller. Kan jo anbefale gsv da, som driver mer politiarbeid enn vanlig stridføring. Du får og et ukeslangt politikurs og ganske god innsikt i politiets(UEH) arbeidsmetoder. Ikke at det har noe å si på PHS-søknaden, men likevel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hmm, så det er BARE befalskolen som er et pluss på søknaden? Og er det bare befalskolen som er 2 år?

 

Tjener jeg penger på det? Gjør jeg det andre steder også?

Lenke til kommentar
hva med militærpoliti?

Virker spennende det, men vil det gi bedre sjanser for å komme inn på politihøgskolen etterpå?

 

 

Ja.

 

Hvis du ikke er villig til å bruke 3 år på forsvaret så er militærpolitiet et alternativ.

Men det er ikke den letteste plassen å komme inn/beholde plassen på.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
3?! Er befalskolen 3 år? Jeg hørte 2!

 

ja det er 2.

 

*** redigert grunnet hodet ikke slått på i postingsøyeblikket.

Hva skal til for å komme inn i militærpolitiet, da?

 

Det er rett og slett en hardere førstegangstjeneste en mange tror, det er også mer teori en andre tjenester.

Men bare stå på og gi 100%, så klarer du deg nok når du har motivasjon for tjenesten. (Som PHS) :)

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
3?! Er befalskolen 3 år? Jeg hørte 2!

 

2 års utdanning, 1 års pliktjeneste, forsvaret vil jo helst bruke deg etter de har gitt deg en gratis utannelse vet du.

 

 

GBU(grunnleggende befalsutdanning) gjøres unna på 2 år.

 

 

 

 

Det virker ikke som et realistisk valg, siden han ikke har tenkt å fortsette i forsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg var i militærpolitiet for 6 år siden (urkh.. Lenge siden :ermm:) , og det er flere i min tropp som nå jobber i Politiet. En virkelig god erfaring og et pluss når du søker PHS. Du lærer noe av det samme som bl.a. arrestasjonsteknikk, lovverk, rapportskriving etc.. Absolutt å anbefale! Som noen sier her kreves det litt innsats, men helst under de første 6 mnd som er "opplæring". Etter disse månedene var ihvertfall tjenesten min ganske grei

Lenke til kommentar
Hmm, så det er BARE befalskolen som er et pluss på søknaden? Og er det bare befalskolen som er 2 år?

 

Tjener jeg penger på det? Gjør jeg det andre steder også?

Befalsskolen er 2 år og leder frem til grunnleggende befalsutdanning GBU. Hvis du tar utskrevet befalskurs isteden, varer det kunn ett år (6 mnd utdanning og 6 mnd tjeneste), og med ett år som sersjant etter endt UB, gjelder også dette som GBU. I begge tilfeller får du korporalslønn (146,50 om dagen) første 12 mnd og sersjantlønn videre.

 

Lønn får man uansett hvor man er i militæret, men menig- og korporalslønn er ikke noe særlig å skryte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...